Reformerad arbetsrätt, omställningsstudiestöd och kompetensstöd är centrala delar i regeringens omställningspaket från 2022. UKÄ och MYH kartlägger vilka utbildningar som efterfrågas och hur stödet används, och har nyligen kommit med fördjupad statistik på området. Vad betyder denna statistik för framtidens utbildningslandskap? Vilka mönster av kompetensbehov framträder på arbetsmarknaden, och hur matchas dessa av utbildningssystemet?
Statistiken visar vilka utbildningar som lockar studenter med omställningsstudiestöd. Hur kan detta ge insikter om presumtiva målgruppers behov och efterfrågan, och hjälpa utbildningsanordnare att anpassa sitt utbud och utveckla strategier för att hantera begränsade resurser och tidsramar? Samtidigt måste utbildningsanordnare balansera reguljärt utbildningsutbud och snabbfotade insatser för att möta förändringar och undvika obalans mellan tillgång och efterfrågan. Vad visar då statistiken om betydelsen av generiska kompetenser respektive specialiserad kunskap för framtidens arbetsmarknad?
Pauli Kortteinen vicerektor för utbildning, Göteborgs universitet, Lars Walter professor i arbetsintegrerat lärande, Institutionen för ekonomi och IT, Högskolan Väst, Anna Bengtsson senior utredare och Ellen Ellfolk Kenttä, utredare, båda vid Analysavdelningen vid Universitetskanslersämbetet (UKÄ).
Del III i en seminarieserie om regeringens omställningspaket för långsiktigt förbättrad flexibilitet, omställningsförmåga och trygghet på arbetsmarknaden.
---
INBJUDNINGAR
Till seminarierna skickas personliga inbjudningar ut. Antalet platser är begränsat.