Med bara månader kvar till examen ska avgångsstudenterna få visa upp sig för både bransch och allmänhet i två enaktare av Gian Carlo Menotti: The Old Maid and the Thief, och The Medium. Dags för årets stora operaproduktion vid Högskolan för scen och musik.
På scen kommer publiken få se avgångsstudenterna på såväl kandidat- som masterutbildningen i opera vid Högskolan för scen och musik. Efter slutproduktionen återstår bara en termin innan de ger sig ut i yrkeslivet i Europas operahus och scener.
Tillsammans med orkestern University of Gothenburg Symphony Orchestra (bestående av studenter från de klassiska musikerutbildningarna) tar sångarna med publiken genom två skilda historier, som binds samman av Gian Carlo Menottis tonspråk, med sina vackra melodier och ovanliga klangfärger.
Mångfacetterade roller
– Musiken är intressant och lagom utmanande både för operasångarna och instrumentalisterna. Och berättelserna är riktigt bra, den ena komisk och slagfärdig, den andra mörk och stundtals smärtsam. Det blir mångfacetterade roller för studenterna att fördjupa sig i, säger Monica Danielson, programansvarig för operautbildningarna.
En av dessa roller är Baba, en figur som utger sig för att ha mediala förmågor, och tjänar pengar på att iscensätta seanser.
– Hon är ingen trevlig person, utan misshandlar sina barn, super sig full och utnyttjar människor i sorg. Men, som alla människor har hon sitt eget bagage, och vi anar att ett mörkt förflutet har gjort henne till den person vi möter, säger Sally Lundgren, student på masterprogrammet i opera. Rollen har hon vuxit in i långsamt, berättar hon, då den till en början verkade en smula skrämmande.
– Hennes uttryck är så stora, och känslorna är råa, starka och fula. Nu har jag väldigt kul och tycker till och med att det kan kännas befriande att få spela någon som är så pass galen och elak!
Helt olika spelstilar
Linnea Simon, som går sista året på kandidatutbildningen, spelar två olika roller i slutproduktionen: I The Old Maid and the Thief spelar honden skvallriga Miss Pinkerton, och i The Medium är hon Mrs. Gobineau, en av Babas klienter, som försöker få kontakt med sin döde son.
– Rollerna skiljer sig totalt, både vokalt och i karaktär. Spelstilarna som vår regissör Mira Bartov efterfrågar är helt olika dessutom. The Medium spelar vi mer naturalistiskt, medan The Old Maid and the Thief är mer cartoonesque. För att spela båda rollerna under en och samma kväll har jag behövt utveckla metoder för att enkelt kunna gå in och ut ur rollerna.
Speglar en professionell produktion
I sin roll som programansvarig har Monica Danielson följt studenterna genom utbildningen, och hon vet hur mycket slutproduktionen betyder i deras väg mot en karriär som operasångare.
– Den här kursen är den som bäst speglar hur det är att göra en professionell produktion. Studenterna får prova på en lång repprocess, en spelperiod och hur alla de olika elementen i en produktion samspelar från kollationering till sista föreställning. En mycket viktig kurs som förberedelse inför sitt yrkesliv!
Med premiären runt hörnet är förväntningarna höga hos studenterna.
– Det ska blir jättekul att få spela för publik, det är ju det vi alla längtar till, säger Linnea Simon. Sally Lundgren instämmer.
– Vi har ju skapat vårt egna lilla universum med de här två operorna, så det känns spännande att andra ska få träda in i den. Det uppstår ju något speciellt i det mötet, och det är bland det bästa som finns med att vara sångare, tycker jag.
Menotti x 2
2024 års slutproduktion från operautbildningen är Menotti x 2, två enaktare av Gian Carlo Menotti: The Old Maid and the Thief, och The Medium.
Plats: Andra stället, Triörgatan 1 i Angered Centrum