University of Gothenburg
Breadcrumb

Lärarutbildning i naturkunskap

Inriktning mot arbete i gymnasieskolan.

Naturkunskap är ett av gymnasieskolans allmänna ämnen. Ämnet ger eleverna naturvetenskapliga perspektiv på viktiga samhällsfrågor som hållbarhet, ekosystemens bärkraft och global hälsa, och därmed goda förutsättningar för att kunna delta i aktuella samhällsdebatter. Ett naturvetenskapligt perspektiv innebär att förstå både grundläggande principer och den dynamiska växelverkan i biologiska system. Som lärare fungerar du som guide till den naturvetenskapliga kulturen där tidigare kunskap och metoder används för att ta fram ny kunskap.

Undervisningsbehörighet i naturkunskap

En ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, där minst 90 högskolepoäng naturkunskap ingår, ger behörighet att undervisa i naturkunskap på gymnasieskolan.

Naturkunskap i gymnasieskolan

Naturkunskap är ett av de nio obligatoriska ämnena. Naturkunskap ingår i de flesta program i varierande utsträckning, dock inte i till exempel Naturvetenskapsprogrammet.  

I läroplanen för naturkunskap på Skolverkets webbplats beskrivs ämnet på följande sätt:

“Ämnet naturkunskap har sin bas i de naturvetenskapliga ämnena och är till sin karaktär tvärvetenskapligt. Ämnet behandlar samband mellan naturen, individen och samhället.”

Det finns fyra kurser i naturkunskap på gymnasiet: 1a1, 1a2, 1b och 2.

  • Naturkunskap 1a1 och 1a2 har en omfattning av 50 poäng vardera. Dessa två kurser ges också i from av en kurs Naturkunskap 1b. Naturkunskap 1a bygger vidare på de kunskaper som eleverna har med sig från grundskolan.  
  • Naturkunskap 2 är en fördjupningskurs och bygger vidare på 1a1 och 1a2 och därmed också 1b.