Verktygslåda för VFU-handledare
Vi tipsar om tre modeller som du som VFU-handledare kan använda för att stödja studenten i lärandeprocessen. Du hittar illustrationer över modellerna längst ner på sidan.
Modell 1: Handledarens funktioner
Som handledare har du flera funktioner:
-
Instruktioner, vägledning och råd
Som bidrar till att studenten utvecklar handlingsförmåga, kopplar teori och praktik och får förståelse för organisationens förutsättningar.
-
Modellering
Som bidar till att studenten utvecklar självreflektion, utvecklar självkänsla i yrkesrollen och kopplar teori och praktik.
-
Konsultation
Som bidrar till att studenten utvecklar handlingsförmåga, utvecklar yrkesrollen och kopplar teori och praktik.
-
Vara ett stöd/dela med dig
Som bidrar till att studenten utvecklar känslomässig medvetenhet, utvecklar yrkesidentitet, utvecklar initial professionalisering och får förståelse för yrkesetik.
-
Uppföljning, feedback och bedömning
Som bidar till att studenten förstår socialarbetarens handlingsutrymme, utvecklar yrkesutövande, utvecklar förmåga till självutvärdering, ökar sin självkännedom och kopplar teori och praktik.
Modell 2: Reflektionscykel
Att reflektera och träna sin reflektionsförmåga är ett viktigt moment i handledarsamtalet. Handledningscykeln kan vara till hjälp att reflektera över sina erfarenheter med målgrupp, medarbetare, verksamhet och samarbetspartner. Även erfarenheter av handledningssamtalen bör vara i fokus för reflektion.
- Beskrivning - vad hände?
- Känslor - Vad tänker du? Vad känner du?
- Värdering - Vad var positivt? Vad var negativt?
- Analys - vad kan du lära dig av detta?
- Slutsats - Kunde du ha gjort något annorlunda?
- Handlingsplan - om det hände igen, vad skulle du göra då?
Upprepa från steg 1.
Modell 3: Interaktiv handledning - erfarenhetsbaserad kunskap
Planering och förberedelse - perception
- Vilken är målgruppen?
- Vad är uppdraget?
- Syftet och frågeställningar
- Vad måste, bör, kan, vill göras?
- Hur gå till väga - metod?
- Vilka ska vara med?
- Vad finns för tankar och känslor?
- Vem ansvarar för vad, konkret?
- Vad finns för resurser?
- Eventuella hinder och farhågor
Genomförande/handling
Olika steg under VFU-kursen, variation
- Studenten observerar
- Vad gör handledare?
- Vad säger handledare?
- Vad är handledares förhållningssätt och metod? - Gemensamt arbete
Både student och handledare deltar och handlar - Studenten i aktion
Handledare observerar och stödjer - Studenten gör arbetet självständigt - ensam
Reflektion och feedback - verbalisera erfarenhet
- Hur blev det?
- Uppnåddes syftet
- Självobservation och självutvärdering: tankar och känslor
- Vad var bra?
- Vad var mindre bra?
- Vilken information saknas?
- Vad har man lärt sig?
- Alternativa sätt att göra annorlunda nästa gång?
- Teoretisk analys
- Yrkesetiska principer
- I ljuset av reflektion och analys: Hur gå vidare?
- Vilka resurser finns respektive behövs?
- Vad är rollen och uppgiften?
Modell för studentens utveckling
En viktig del av VFU-kursen är att studenten får egna ärenden och självständiga arbetsuppgifter. Modellen är ett förslag på grundstruktur i studentens utveckling för att arbeta alltmer självständigt.
- Studenten observerar handledarens arbete: Vad gör handledaren? Vad säger handledare konkret i sitt möte med målgruppen? Vad är handledarens förhållningssätt? Vilka metoder använder handledaren? Denna observation är underlag till observationsreferat.
- Gemensamt arbete. Både student och handledare deltar i möte och handlar. Viktigt att man innan det gemensamma uppdraget fördelar arbete mellan sig så att det är klart vem som gör vad och när i mötet.
- Studenten i aktion. Det är studenten som har huvudansvaret för möte med målgruppen. Handledaren observerar, stödjer och går in. Det är viktigt att detta möte har planerats tillsammans, att ni har planerat hur stödet ska se ut och när handledaren ska gå in.
- Studenten gör arbete självständigt. I denna fas gör studenten självständigt arbete och handlar själv. Detta förbereds också i handledningen tillsammans med handledaren. Dessa möten är också underlag till studentens processreferat.