Läraren Julia gillar variationen i geografi
Julia läser till geografilärare på ämneslärarprogrammet vid Göteborgs universitet. En stor fördel med att undervisa i ämnet geografi tycker hon är variationen i undervisningsmetoder. En lärare i geografi får göra allt från exkursioner med eleverna till att jobba i digitala kartprogram.
– Allt som finns runtomkring oss handlar på något sätt om geografi.
Det säger Julia Ågren, som snart är klar med sin lärarutbildning vid Göteborgs universitet. Efter lärarexamen kommer hon att undervisa elever i årskurserna 7-9 i ämnena geografi och historia.
– Att bli geografilärare passar den som gillar att jobba med unga för att utveckla deras analyserande och diskuterande förmåga. Ämnet har en stor bredd och du kommer att jobba med både kulturgeografi och naturgeografi, säger Julia, som började på lärarutbildningen direkt efter samhällsvetenskapligt program på gymnasiet.
Resor väckte intresset för geografi
Intresset för geografi började när Julia var barn och följde med på olika resor - både solsemestrar och till fattiga delar i globala syd.
– Synen av fattigdom gav mig en tankeställare att livet kan se helt olika ut beroende var i världen man befinner sig. Jag ville ta reda på mer och när jag började med geografi i skolan blev det snabbt mitt favoritämne.
Ett guldkorn under ämneslärarutbildningen i geografi är fältresan till Katalonien. Vistelsen i Spanien är en vecka lång och görs tillsammans med andra geologi- och geografistudenter vid Göteborgs universitet.
– Efter att ha läst om både natur- och kulturgeografi fick vi uppleva det i fält tillsammans med en duktig kursledare. Det var väldigt lärorikt. Till exempel vandrade vi uppför bergen i Montserrat för att analysera landskapet och sedimentära bergarter ur både natur- och kulturgeografiskt perspektiv.
Att göra praktik, eller verksamhetsförlagd utbildning (VFU), är en viktig del av utbildningen till ämneslärare. Det är också den delen av lärarstudierna som Julia tycker har varit mest lärorik.
– Jag gör VFU på en bra skola som heter Fridaskolan i Kvillebäcken. Där får jag möta lärare och elever och lära ut geografi. Min framtidsdröm är att jobba på en högstadieskola i mina ämnen geografi och historia.
Drömmer om egen litteratur
Julias långsiktiga plan är att plugga upp samhällskunskap och religion, vilket ger henne legitimation inom alla So-ämnena som finns i grundskolan.
– Om jag får drömma ännu mer hoppas jag på att i framtiden skriva en egen litteratur om geografi till grundskolan, säger hon.
Text: Jenny Meyer Daneback.
Om Julia
Namn: Julia Ågren
Kommer från: Höör, Skåne
Studerar på Göteborgs universitet: Ämneslärarprogrammet 7-9, förstaämne geografi och andraämne historia.
Gör på fritiden: Jag har ett stort träningsintresse, spelar handboll i ett lag här i Göteborg och tennis mer som fritidsaktivitet. Jag är också gruppträningsinstruktör på en gymkedja. Utöver det gillar jag att umgås med vänner och vara ute i naturen.
Framtidsdröm: Jag drömmer om att få skriva en egen litteratur om geografi till grundskolan.
Julias tre anledningar: Bli geografilärare!
1. Ämnesbredden är spännande. Du kommer att jobba med både kulturgeografi och naturgeografi.
2. Du får jobba med unga människor för att utveckla deras analyserande och diskuterande förmåga.
3. Variationen i undervisningsmetoder är stor. Allt från exkursioner med eleverna till att jobba i digitala kartprogram.