Vågar vara kreativ för att förstå elevernas logik
Johanna Hedlund insåg att det var lärare hon ville bli efter att ha jobbat extra med läxhjälp. Nu pluggar hon till matte/fysik/kemilärare på Göteborgs universitet och ser fram emot att få se polletter trilla ner i sitt framtida yrke.
Johanna är uppvuxen i Eskilstuna och eftersom hon och hennes vänner ville bo i samma stad och bo i kollektiv, föll valet på Göteborg där alla utbildningar fanns.
När bestämde du dig att det var lärare du ville bli?
- Någon gång efter gymnasiet. Jag fick ett extrajobb i ett företag som höll på med läxhjälp. Jag insåg att jag tycker om att förklara saker och få någon annan att förstå något. Efter några år hade jag fortfarande inte släppt tanken på att bli lärare så det var så det fick bli!
Varför bestämde du dig för att bli ämneslärare?
Jag har länge velat jobba med människor och jobba mot mobbning och för integration och insåg att det hittas i skolan. Jag tycker tonårstiden är en tid då det behövs stabila vuxna och förebilder vilket gjorde att jag valde högstadiet och då blir man automatiskt ämneslärare. Matte tycker jag är ett intressant ämne som ofta har en stämpel av att vara svårt. Jag gillar att fundera över hur vi kan tänka olika och jobba med att alla kanske inte kommer fram till samma svar på samma sätt och det är någonting bra! Matematiken handlar mer om att utveckla sitt logiska tänkande och problemlösning.
Vad är det bästa med utbildningen?
- VFU - alla gånger! Då blir jag påmind om vad jag faktisk ska hålla på med.
Läraryrket är kreativt, även om man väljer naturvetenskapliga ämnen, för man måste hitta nya sätt att vilja förklara saker, nya tankebanor.
Vad är det bästa med jobbet som lärare?
- Att få vara på en plats där det behövs trygga vuxna och få fascineras av mina ämnen.
Vilka verktyg och perspektiv har utbildningen gett dig i din yrkesroll?
- Under utbildningen har man VFU (praktik) och där har jag fått en handledare som vågar utmana mig att ta ledarrollen i klassrummet och där har jag också fått lära mig hur jag bygger upp en idébank med lektioner och övningar. I mina ämnesstudier har jag lärt mig att ensam är svag och det är när jag kan förklara något för mina kurskamrater som jag verkligen förstår. Det är viktigt att jobba tillsammans inom ett ämne för att fördjupa förståelsen och lära sig olika tankesätt.
Något du själv vill tipsa blivande studenter eller berätta om?
- Oavsett ämne är det viktigt som lärare att våga vara kreativ för att förstå elevernas logik. Förstår du inte hur eleverna tänker är det mycket svårare att lära ut det du vill att de ska lära sig.