Marinbiologen som blev lärare
Han är marinbiologen som alltid trivts bäst vid havet, och som bland annat grundat en ideell förening som kartlägger och identifierar späckhuggare i svenska vatten. Nu använder nyblivne biologiläraren Jimmie Lindell sina kunskaper för att entusiasmera sina elever i klassrummet.
Tankarna att bli lärare dök upp redan när han efter gymnasiet jobbade som dykinstruktör, och insåg att det var kul att lära ut.
– Att kunna ta ens intresse, och göra det intressant och engagerande för andra, är något av det mest givande man kan göra, säger han.
Men det var inte förrän han tagit sin masterexamen som han verkligen bestämde sig för att bli lärare. Då var valet lätt – han sökte till den kompletterande pedagogiska utbildningen som ges med förhöjd studietakt.
– Det var den snabbaste, lättaste och mest effektiva vägen att bli behörig lärare. Jag hörde talas om den här varianten för några år sedan, och att den fanns i Göteborg, så det var inte något annat som fanns på agendan när jag bestämde mig för att gå den här vägen.
Läraryrket är så mycket mer än bara undervisning. Det är mängder med bakomliggande faktorer som gör en lärare till en bra lärare.
I januari 2020, ett år efter att han påbörjade sina lärarstudier, tog han så sin lärarexamen. Under våren har han vikarierat på samma grundskola där han gjorde sin verksamhetsförlagda utbildning (VFU), och idag jobbar han som högstadielärare på en annan skola. Ett jobb han fick precis innan sommaren.
Har det varit enkelt att få jobb så här i corona-tider?
– Jag skulle nog säga att det varierat ganska mycket. Som vikare var coronaviruset helt klart en bidragande faktor till att dag-till-dag-jobben ökade, men när det gäller tillsvidaretjänster var det lite annat. De flesta tjänsterna kom ut under den senare halvan av våren, men eftersom jag inte sökt lärarjobb tidigare vet jag inte om detta är en normal trend eller om det handlade om att skolorna inte visste hur rådande situation skulle förändras till nästa läsårs personalbehov, med regler och rekommendationer. Såvitt jag vet har alla jag läste KPU med som ville ha jobb fått det, om än inte exakt vad man tänkte sig i januari 2019.
Vad var det viktigaste som du tog med dig från din lärarutbildning?
– Vikten av elevrelationer och kollegialt lärande och samarbete. Läraryrket är så mycket mer än bara undervisning. Det är mängder med bakomliggande faktorer som gör en lärare till en bra lärare och utbildningen öppnade helt klart upp mina ögon för den delen.
Vad var det bästa med utbildningen?
– Den verksamhetsförlagda utbildningen och människorna jag gick utbildningen med. Upplägget på VFU:n var fantastiskt bra, även om det var lite ansträngande att flänga runt om dagarna. Genom att få följa eleverna dagligen i nästan en hel termin lär man känna dem på ett helt annat sätt, och de blir en lika naturlig del av ens vardag som man själv blir av deras. Jag tror att det upplägget är betydligt mer fördelaktigt än om man jämför med att vara ute på VFU på heltid några spridda veckor under programmets gång. Det var också oerhört kul, utvecklande och givande att lära känna alla de som jag läste med. Vi har alla olika bakgrunder, är i olika delar av livet, och var ändå här med samma mål. Det har varit spännande att diskutera, höra andras perspektiv, få andra insikter och att få växa med dem.
Och något av det viktigaste, lägg ner tid på att lära känna eleverna på din VFU-skola. Det kommer löna sig hundra gånger om att ta sig tiden att göra det.
Vilka verktyg och perspektiv har utbildningen gett dig i din yrkesroll?
– Det jag spontant tänker på är dels det ämnesdidaktiska, hur saker jag själv tänker är självklara kanske inte är det för andra. Något annat jag ser som något som var väldigt bra för mig personligen var de verktyg vi fick med oss från kursen i ledarskap och konflikthantering. Det var en kurs som var väldigt hands-on och gav oerhört mycket både personutvecklingsmässigt och praktiskt för yrkesrollen.
Något du själv vill tipsa blivande studenter eller berätta om?
– Det kan vara lätt att man med en naturvetenskaplig utbildning kanske underskattar den här typen av ämnen. Gör inte det. Planera din tid så att du hinner vila lite också. Det är en givande utbildning, och du blir klar snabbt, men du behöver lägga ner mycket tid och kraft på vägen. Så glöm inte att faktiskt pausa och vila. Och något av det viktigaste, lägg ner tid på att lära känna eleverna på din VFU-skola. Det kommer löna sig hundra gånger om att ta sig tiden att göra det, både för dem och för dig.
Det här med att jobba som lärare kontra att vara marinbiolog och spana på späckhuggare – hur ser du på det?
– Jag ser det inte som att den ena utesluter den andra, utan på ett sätt tvärtom. Genom att jobba med späckhuggare på min fritid, något jag tycker är fantastiskt kul, kan jag ta med mig marinbiologen in i klassrummet och ha något praktiskt, tydligt och tillämpningsbart som många elever tycker är intressant och spännande. Det kan väcka ett intresse för ämnet även hos elever som inte nödvändigtvis tycker att de naturorienterande ämnena är de roligaste.
– På ett sätt föredrar jag det så här, då jag kan studera späckhuggare på mina (och deras) villkor utan att behöva fundera över att få anslag till ett projekt, och spendera större delen av året med ett evigt utmanande, kul och stimulerande jobb. Ett jobb som förändrar liv framöver, som är enormt viktigt för samhället, och där den ena dagen inte är lik den andra.
Något vi pratade om mycket på lärarutbildningen är att ens lärare ofta är människor man minns resten av livet. De betyder så mycket mer än vad man tänker på under själva den perioden, men nu när jag tänker tillbaka på det och tänker på vilken roll jag kommer ha för många... den känslan tror jag inte att jag skulle få någon annanstans.
Jimmie Lindell
Utbildning: Master i marina vetenskaper vid Göteborgs universitet samt KPU Ma/Tk/Nv med förhöjd studietakt.
Undervisar i: Biologi, men kompletterar just nu sin utbildning med kurser i kemi för att även bli behörig att undervisa i kemi på högstadiet och naturkunskap på gymnasiet.