Kvalitetsarbete genom aktionsforskning, PDA107, 7,5 hp
Kursen vänder sig till förskollärare som arbetar i förskolan och som är intresserade av att förbättra kvaliteten i det egna arbetet genom aktionsforskning.
Kursen kan också omarbetas för att passa till lärare som arbetar i andra skolformer.
Vi ser gärna att grupper om minst 8 lärare anmäls från samma kommun.
Uppläggning
Kursen är uppbyggd i två spår
I det ena utvecklas kunskap om aktionsforskning och kvalitetsarbete genom föreläsningar.
I det andra utvecklas kunskap i den egna praktiken genom genomförande av eget utvecklingsarbete.
- Som yrkesverksam identifierar man själv ett problem och ställer sig frågor om hur verksamheten kan förbättras.
- Därefter planeras en förbättringsåtgärd som systematiskt följs genom att använda olika verktyg (t.ex. observation, video, intervju, loggbok).
- Avslutningsvis dokumenteras processen.
Kursen bygger på att deltagarna ingår i en grupp om åtta som regelbundet handleds av en forskare. Gruppen träffar handledaren ungefär en gång varje månad och har däremellan uppgifter som ska genomföras i den egna praktiken samt litteratur att diskutera med övriga kursdeltagare. Det är därför av stor vikt att deltagarna har tid för att genomföra dessa uppgifter.
Kursen består av tio tillfällen, oftast med start i september och gemensamma träffar på fredagar. Vissa tillfällen innehåller både föreläsning och handledning medan vissa tillfällen är enbart handledning. Två examinationstillfällen ingår.
Handledningsgruppen består alltså av sex till åtta personer och vi ser gärna att en grupp representerar en kommun. Detta för att gruppen fortsättningsvis kan utvecklas till ett nätverk inom kommunen.