Forskare kritiska mot nytt ramverk för utbildning för hållbar utveckling
Forskare vid Göteborgs universitet är kritiska mot UNECSO:s nya globala ramverk för utbildning för hållbar utveckling. Dess betoning på att anpassa utbildningen till lokala villkor riskerar att befästa ojämlikheter och begränsa arbetet med hållbar utveckling.
Utbildning för hållbar utveckling i en ojämlik värld
Forskningsprojekt som undersöker hur utbildning för hållbar utveckling implementeras i relation till olika populationer världen över, samt vilka föreställningar om ”gröna” kunskaper och hållbara livsstilar som dessa utbildningsinsatser skapar.
Deltagare:
- Beniamin Knutsson, docent och projektledare, Institutionen för didaktik och pedagogisk profession, Göteborgs universitet
- Linus Bylund, doktorand, Institutionen för didaktik och pedagogisk profession, Göteborgs universitet
- Sofie Hellberg, docent, Institutionen för globala studier, Göteborgs universitet
- Jonas Lindberg, docent, avdelningen för kulturgeografi vid Institutionen för ekonomi och samhälle, Göteborgs universitet