Övningsskolor ska utveckla VFU på lärarutbildningar
Göteborgs universitet har i samarbete med 11 skolor startat en pilotverksamhet för att utveckla övningsskolor. Syftet är att samtidigt förbättra lärarstudenternas VFU och bidra till skolutveckling. Samarbetet startade nyligen med en stor konferens.
Övningsskolor
Enligt ”Förordning för utbildning av lärare och förskollärare” som trädde i kraft den 1 juli 2022 ska samtliga lärosäten utveckla och använda övningsskolor och övningsförskolor som huvudsaklig modell för VFU.
En övningsskola är en skola (eller flera skolenheter som samarbetar), som:
- har en skolledning, organisation och undervisning av hög kvalitet,
- har en hög koncentration av studenter och särskilt yrkesskickliga lärare som också är utbildade handledare,
- tar emot studenter kontinuerligt och,
- har en fördjupad samverkan med lärarutbildning runt kursinnehåll och kompetensutveckling.
Syftet är att skapa former för samverkan som bidrar till både högre kvalitet i lärarutbildning och till skolors utveckling och kompetensförsörjning.
En Göteborgsmodell för övningsskolor
För att en skola i samverkan med Göteborgs universitet ska bli ”övningsskola” krävs att den har minst 10 heltidsanställda behöriga lärare och att andelen behöriga lärare är minst 60 procent. Skolor från samma kommun och stadie kan utveckla ett formaliserat samarbete för att uppnå kravet.
Dessutom krävs, utifrån de nyckelbegrepp (”koncentration/kontinuitet”, ”kompetens” och ”samverkan”) som används för att beskriva övningsskolor:
- Koncentration, att övningsskolan har minst 0,3–0,5 studenter per behörig lärare och läsår. Kontinuitet, att övningsskolan varje läsår strävar mot att ta emot minst fyra nya studenter.
- Kompetens, att VFU-handledare och VFU-kurslärare har rätt kompetens för sitt uppdrag.
- Samverkan, att övningsskolor och Göteborgs universitet tillsammans ansvarar för att utveckla: nära samverkan mellan VFU-handledare och VFU-kurslärare, formella och informella arenor för kollegialt erfarenhetsutbyte, formaliserade rutiner för mottagande av studenter och former för hur studenter ska kunna ges inblick i praktiknära forskning.