Fenomenografi, Variationsteori och Learning Study
Kort beskrivning
Lärande och undervisning i institutionella miljöer – förskola, skola och högskola – relaterade till specifika innehåll är vårt gemensamma fokus.
Mer information
Forskningsmiljöns arbete grundar sig på fyra decenniers forskning kring lärande och utvecklingen av den fenomenografiska forskningsansatsen och dess teoretiska utveckling – variationsteorin (se Marton & Booth, 1997; Marton & Tsui, 2004).
I forskningsmiljön arbetar vi med frågor kring hur man kan förbättra möjligheterna för att lära ett specifikt innehåll. Vi utgår från att det finns vissa nödvändiga villkor för att lärande ska ske. Vilka dessa villkor är och hur de kan skapas i olika utbildningssammanhang och relativt det man vill åstadkomma är det som vi intresserar oss för.
Forskningsansatsen har uppmärksammats mycket inom både akademin och lärarprofessionen, både nationellt och internationellt.
Aktuella projekt
- Hur lära sig att tänka kritiskt i samhällskunskap? (2019-2021)
- Se eller räkna? Elevers räknestrategier i addition och subtraktion med tiotalsövergång (2019-2021)
- DUTTA - DidaktikUtvecklande studier av Toddlares Taluppfattning och begynnande Aritmetikfärdigheter (IPKL)
- SLS - Hållbart lärande i statistik
- Strukturell ansats i undervisning som grund för hållbart aritmetiklärande - SATSA
- Effekter av undervisning med innehållsligt och teoretiskt designad gruppdiskussion i matematik och naturvetenskap
- Lärarstudenters undervisning av tidig aritmetik
-
På STUDS! Praktiknära återkoppling – studie av teater, undervisning och danssituationer
-
Att utveckla undervisning från årskurs 1: Elevers uppfattningar om samhällsfunktioner
-
Studie av uppskalning och modellering av tidig numerisk innovation
-
Strukturell utgångspunkt i elevers lärande av subtraktion och addition och med flersiffriga tal
Forskare från miljön deltar även i:
- Undersökning av interaktiv naturvetenskaplig utbildning på universitetsnivå: En kombination av variationsteori och socialsemiotik avseende disciplinära representationer och semiotiska resurser. (2016-2020)