Vår forskning
Forskning vid Institutionen för didaktik och pedagogisk profession utvecklar och granskar didaktikens och det pedagogiska arbetets möjligheter och begränsningar i riktning mot ett hållbart samhälle. Merparten av denna forskning är kopplad till skolans praktiker, ämnesdidaktik och lärarprofessioner.
Forskningsprojekt
- Att skärpa den etiska blicken och rösten
- Att utveckla summativ bedömarkompetens
- Att utveckla undervisning från årskurs 1
- Att växa genom mentorsskap
- De osynliga - om problematisk skolfrånvaro
- Effekter av gruppdiskussioner i matematik och naturvetenskap
- Efter krisen. Migration, utbildning och arbetsliv
- En skönlitteraturbaserad etikundervisnings möjligheter och svårigheter
- Hunden i skolan
- Hur lära sig att tänka kritiskt i samhällskunskap?
- Kunskap Undervisning Språk och Teknik (KUST)
- Med translanguaging (TL) som förhållningssätt
- På STUDS! Praktiknära återkoppling – studie av teater, undervisning och danssit…
- Se eller räkna?
- Språkutvecklande förskola
- Utbildning för hållbar utveckling i en ojämlik värld: populationer, kunskap(er)…
- Utvald eller bortvald - ett yrke i förändring
- Ämnesdidaktiska modeller för naturvetenskapligt innehåll i förskola och grundsk…