Foto: Salar Karam

Observationer av djuphavet förklarar brister i globala klimatmodeller

Bristen på observationsdata gör det svårt att helt förstå djuphavets roll i Arktiska oceanen för det globala klimatet. Med hjälp av nya observationsdata och historiska tidsserier ger denna avhandling en förklaring till felaktigheter som identifierats i globala klimatmodeller.

Arktis har genomgått de snabbaste miljöförändringarna i världen de senaste decennierna på grund av globala klimatförändringar. Klimatförändringarna i Arktis har stora klimatiska och samhälleliga effekter, såsom havsnivåhöjningar och storskaliga förändringar i havscirkulationen som påverkar hela klimatet runtom i världen. De djupare vattenmassorna i det Arktiska havet har också genomgått stora förändringar under de senaste decennierna, men bristen på observationsdata gör det svårt att förstå djuphavets roll för det globala klimatet.

Genom att använda data från globala klimatmodeller samt observationsdata som samlats in från expeditioner som en del av detta projekt, syftar arbetet i denna avhandling till att förbättra förståelsen av djuphavet i Arktis, som både förändras snabbt och vars roll i klimatsystemet ännu inte är helt förstådd.

Genom analyser av globala klimatmodeller, hittades ett antal systematiska fel i centrala Arktiska havet, som var relaterade till kopplingar mellan havsis och havet, samt felaktiga flöden införda längre uppströms i de Nordiska haven. Observationsdata påvisade betydelsen av småskaliga havsis-hav-processer. Dessutom upptäcktes nya havscirkulationsvägar och sannolikt har havsvirvlar en viktig roll för att påverka djuphavets egenskaper. Slutligen visades det att djupvattnet i Grönlandshavet nu är en värmekälla för det centrala Arktiska havet, på grund av en snabb uppvärmningstrend, som inträffade som ett resultat av att djupkonvektion upphörde på 1980-talet. De systematiska felen som upptäcktes i modellerna, samt betydelsen av dessa processer befanns ha i observationer, tyder på att dessa processer måste beaktas bättre i framtida iterationer av globala klimatmodeller. Denna avhandling utgör därmed ännu ett steg mot en bättre förståelse för Arktis.

Mer om avhandlingen

Titel: High-resolution dynamics of the deep Arctic Ocean: From thin meltwater layers to large-scale transport

Författare: Salar Karam

Institution: Institutionen för geovetenskaper