Göteborgs universitet
Bild
Expedition svalbard drönare fotar omgivningen
Foto från Tyrone Martinssons expedition i Svalbard 2023
Foto: Tyrone Martinsson
Länkstig

Miljö, ekologi och klimatutmaningar

Olika praktiker och metoder inom design, konst och pedagogik har en framträdande roll i samverkande undersökningar med fokus på att gestalta och skapa en ökad förståelse för de samhälleliga utmaningar som klimatförändringarna skapar.

Temat rymmer även idéer och forskning om miljö betraktad som plats och område, och den artikulerar och utvecklar nya former för att visualisera alternativa sätt att interagera mellan människor och andra agenter i skilda ekologier och möjliga framtider.

Forskare

Inom forskningsklustret Miljö, ekologi och klimatutmaningar

Tarja Karlsson Häikiö

Tarja Karlsson Häikiö klusterledare inom forskningsklustret Miljö, ekologi och klimatutmaningar. Tarja är PhD i konst- och bildvetenskap (2007) och professor/docent i visuell och materiell kultur (2016/2018) vid Pedagogiska enheten: bild och slöjd. Karlsson Häikiö är verksam vid HDK-Valand, Högskolan för konst och design vid Konstnärliga fakulteten på Göteborgs universitet som forskare och lärarutbildare och innehar titeln excellent lärare (2021).
Läs mer om Tarja Karlsson Häikiö

porträtt

Tyrone Martinsson

Tyrone Martinsson forskar kring fotografins historia och samtid i relation till miljö och landskap (environmental photography). Han intresserar sig särskilt för hur fotografiska bilder kan användas kring det som rör människan i relation till natur och miljö - och hur vår syn på natur och landskap förändras över tid. 
Läs mer om Tyrone Martinsson

porträtt

Linda Maria Thompson

Linda Maria Thompson är doktorand i konstnärlig gestaltning med inriktning fotografi. Hennes doktorandprojektet handlar om att söka ny kunskap om och genom konstnärlig praktik fokuserat på representationsutmaningar relaterade till platser av energiutvinning och miljöförändringar. 
Läs mer om Linda Maria Thompson

porträtt

Margaretha Häggström

Margaretha Häggströms forskningsintressen rör estetiska erfarenheter, inkluderande och estetiska undervisningsmetoder och transformativt lärande. Hit hör undervisning som framhåller relationell pedagogik och skolans demokratiska uppdrag och utbildning för och genom hållbar utveckling. Hon är också intresserad av visuell litteracitet och visuell retorik.
Läs mer om Margaretha Häggström

porträttbild