Göteborgs universitet
Bild
Omslag till boken Politik är att vinna

Valåret 2022

Politisk kommunikation är ett av JMG:s forskningsfält. Det handlar om kommunikation från och mellan politiska institutioner och aktörer, medieinstitutioner och aktörer, medborgare, och om faktorer som påverkar och effekter som följer av den politiska kommunikationen. Här hittar du en del av JMG:s forskning som rör det svenska riksdagsvalet 2022.

Medievalsundersökningen 2022 av JMG-professorerna Bengt Johansson och Jesper Strömbäck visar att agendan i valrörelsen 2022 sattes av politiker – inte av journalister. Läs mer och se inspelning av seminariet där rapporten Valet 2022: Politiken, medierna & nyhetsagendan släpptes på Institutet för mediestudiers webbplats.

Tio dagar efter valet släpptes Snabbtänkt 2.0 med reflektioner av 99 ledande forskare från 25 svenska lärosäten och organisationer. JMG:s docent Marie Grusell, en av redaktörerna

– Detta är den tredje uppgiften när den är som bäst.

Propagandainspektionen följde valet och bjöd på skatter ur sin stora samling av valaffischer genom tiderna.  Med och av JMG:s forskare docent Nicklas Håkansson samt professorerna Bengt Johansson och Orla Vigsö.

Tillsammans med Statsvetenskapliga institutionen höll JMG en serie med samtal om det politiska språkbruket – vad kan politikerna göra för att vårda en sund samtalskultur?

I boken Politik är att vinna beskrev tre forskare hur partierna jobbar med sina valkampanjer – en bok för alla som vill veta mer om arbetet bakom kulisserna i valtider.

– En bok både för de som är nyfikna på och intresserade av partier och valkampanjer och för de som är intresserade av samhället i stort, förklarar Marie Grusell, en av författarna.

Klicka på bilderna nedan för att läsa mer.