Göteborgs universitet
Maru Bernal
– Vårt mål är att identifiera den optimala uppsättningen gener hos ålgräs för att se om det är möjligt att använda klimatanpassade exemplar i restaureringsinsatser, säger Maru Bernal, doktorand på Institutionen för marina vetenskaper.
Foto: Stefanie Ries

Maru Bernal ska studera gener för att skydda ålgräsängar

Maru Bernal är ny doktorand på Institutionen för marina vetenskaper. Hon ska utforska hur genomik kan användas för att skydda och öka motståndskraft hos ålgräs och drömmer om en värld där ålgräsets ekosystem värdesätts och skyddas.

Vad ska du göra här?

– Jag ska undersöka hur genomik kan användas för att skydda och stärka ålgräs, som är en blommande växt som bildar undervattensängar i marina miljöer. Jag kommer att använda genomiska data som tagits fram i samarbete med svenska myndigheter för att identifiera genuppsättningar som är associerade med motståndskraft mot förändringar i salthalt och temperatur. Vårt mål är att utveckla verktyg som hjälper oss att identifiera genotyper med den "optimala" uppsättningen gener för att testa om det är möjligt att använda klimatanpassade exemplar i restaureringsinsatser.

Jag drömmer om en värld där ålgräsekosystem värdesätts och skyddas och jag ser fram emot att lära mig mycket från den kunskap och erfarenhet som finns hos mina kollegor på Tjärnö. Jag tror att det kommer att hjälpa mig att bidra till att komma närmare den drömmen.

Vad har du gjort tidigare?

Jag tog en kandidatexamen vid Universidad Nacional Autónoma de México. Där arbetade jag med en annan sjögräsart, Syringodium filiforme, och jag beskrev utvecklingen av ståndare och pollenbildning i hanblommor. Efter det läste jag masterprogrammet Genetic and Molecular Plant Science på Stockholms universitet och gjorde min masteruppsats här på Tjärnö, där jag arbetade med populationsgenomik.

Vad gör du när du inte jobbar?

Jag tycker om att dyka, simma, eller helt enkelt att tillbringa tid nära vatten. Jag gillar också att spela fotboll och lyssna på musik. När jag är utomhus tycker jag att det är roligt att leta efter blommor och försöka identifiera olika arter.

Något mer du vill berätta?

– Även om jag är förälskad i ålgräs är jag ibland otrogen mot dem med koraller. Men säg det inte till någon!

Intervju: Susanne Liljenström