Bokomslag Människors möte med mat och måltider

Ny bok om mat och måltider belyser hållbarhet och kulturell mångfald

En ny bok, Människors möte med mat och måltider, erbjuder djupgående insikter i hur matvanor och måltider formas av samhällsförändringar, hållbarhetsutmaningar och kulturella influenser.

Boken, riktad till yrkesverksamma och studenter inom kostvetenskap, undersöker allt från växtbaserade kostalternativ till den offentliga måltidens politiska styrning.

– Intentionen med boken är att bidra med kunskaper som behövs för att främja positiva möten med mat och måltider, säger Christina Berg, professor i kostvetenskap vid Institutionen för kost- och idrottsvetenskap.

Matvanor och måltider förändras ständigt under påverkan av faktorer som globalisering, migration och ökad medvetenhet om hållbarhet. Människors möte med mat och måltider ger läsaren en bred och djupgående förståelse för dessa komplexa sammanhang. Redaktörerna Christina Berg, Christel Larsson och Päivi Palojoki har samlat bidrag från framstående lärare och forskare inom kostvetenskap och närliggande områden. Boken belyser bland annat matvanor ur ett hållbarhetsperspektiv, hur matlandskapet förändras samt hur kulturella möten sker genom mat.

Växtbaserade kostalternativ – fördelar och utmaningar

Bokomslag

Växtbaserade kostalternativ behandlas med fokus på både hälsomässiga och miljömässiga fördelar, samt de utmaningar som kan uppstå i fråga om näringsbalans och skolan som en viktig arena för hälsosamma och hållbara matvanor.

– Det är viktigt med både kunskap och engagemang när man övergår till en växtbaserad kosthållning, då matval inte bara påverkar den egna hälsan utan även planetens, säger Christel Larsson, professor i kostvetenskap vid Institutionen för kost- och idrottsvetenskap.

Boken diskuterar också hur politiska styrmedel påverkar offentliga måltider, och lyfter fram vikten av samordnad politik för att garantera näringsrika och hållbara måltider i offentliga miljöer.

Bokens målgrupp och dess praktiska tillämpning

Den är värdefull för kostvetare, dietister, måltidskreatörer och lärare inom hem- och konsumentkunskap, men även för andra som är engagerade i frågor kring mat, måltider och hållbarhet. Genom boken får läsarna verktyg att bättre förstå och hantera de komplexa faktorer som påverkar våra matval och den bredare matkulturens utveckling.

– Att visa vägen till bättre förståelse och lärande om mat och måltider är viktigt för samtliga grupper i samhället, säger Päivi Palojoki, affilierad professor i kostvetenskap vid Institutionen för kost- och idrottsvetenskap.

Text: Helena Svensson

Fakta

Medförfattare är Carina Abrahamson, Lena Gripeteg, Louise Hård, Jenny Lind, Christina Lundberg, Cecilia Magnusson Sporre, Sara McGarvie, Isabelle Mulkerrins, Hillevi Prell, Mia Prim, Jenny Rendahl, Malin Rödin, Louise Skoog och Frode Slinde.

Bokrelease
Plats:
Göteborgs universitet, personalrummet vid Institutionen för kost- och idrottsvetenskap, C-huset, Pedagogen
Adress: Läroverksgatan 5, 411 20 Göteborg
Datum och tid: 23 september kl 15:00
Anmälan: Senast onsdag 18 september till kristina.iritzhedberg@liber.se. Det bjuds på tårta och kaffe. Uppge gärna om du har någon allergi eller överkänslighet mot något födoämne.

Matarvspodden
Lyssna på Matarvspdden - avsnitt 27: Matlandskap och matkulturer i förändring. Medverkande från Institutionen för kost- och idrottsvetenskap, är Christina Berg, professor i kostvetenskap och Hillevi Prell, kostekonom och lektor i kostvetenskap.