- Hem
- Om universitetet
- Hitta person
- Marlene Sjöberg
Marlene Sjöberg
Universitetslektor
Avdelningen ämnesdidaktik med inriktning naturvetenskap och teknikOm Marlene Sjöberg
Lärares kollegiala samtal om undervisning, lärande och bedömning i naturvetenskap
Jag har min bakgrund som grundskollärare i NO-ämnen och matematik. Mitt forskningsintresse tar utgångspunkt i ämnesdidaktik och handlar om undervisning, lärande och bedömning i naturvetenskap. I mitt avhandlingsarbete undersökte jag samtal om undervisning i naturvetenskap utifrån dess möjligheter för lärares respektive lärarstudenters lärande och professionella utveckling. Läraren undervisar oftast själv i klassrummet och kollegor utgör ett betydelsefullt stöd vid planering och utvärdering av undervisning. Lärares lärande och utveckling sker således både kollektivt och individuellt.
På IDPP undervisar jag i flera lärarprogram, såsom grundlärarprogrammet och kompletterande pedagogisk utbildning (KPU), främst inom naturvetenskapernas didaktik och VFU.
Jag arbetar med praktiknära skolforskning i samverkan med förskola och skola i åk F-3 med att utveckla ämnesdidaktiska modeller för undervisning om naturvetenskap i yngre åldrar. Projektet är ett ULF-projekt med benämningen ÄMNOS.
Jag deltar även i arbetet med att utveckla betygsstödjande bedömningsstöd i NO-ämnena för skolåren 4-6.
-
Knowledge Products from Close-To-Practice
Research
Maria Andree, Magnus Levinsson, Per Anderhag, Anette Olin Almqvist, Klas Andersson, Kristoffer Larsson, Marlene Sjöberg, Fredrik Dahl, Malena Lidar
Round table presentation at the NERA-conference, 6-8 March, Malmö University - 2024 -
How is variation theory used in teachers’ collegial discussions concerning teaching in a subject didactic group in physical
education?
Marlene Sjöberg
European Conference on Educational Research, ECER, Glasgow 22 - 25 August - 2023 - 2023 -
Developing Subject Specific Didactic Models – Tools for Teaching Practice and Didactic
Comparison
Miranda Rocksén, Marlene Sjöberg, Eva Nyberg, Maria Åström
European Conference on Educational Research, ECER, Glasgow 22 - 25 August - 2023 -
Discussing pedagogical content knowledge and ESD for science teaching: Bridging theory and practice in the
Anthropocene
Sally Windsor, Maria Svensson, Washington Dudu, Marlene Sjöberg
Science and Technology Teacher Education in the Anthropocene: Addressing Challenges in the North and South - 2022 -
The use of variation theory in teacher conversations in a Subject Didactic Group in physical
education
Marlene Sjöberg, Angelika Kullberg
EARLI Sig 9, Stockholm 2022 - 2022 -
Professional Knowledge for Teaching in Student Teachers’ Conversations about Field
Experiences
Marlene Sjöberg, Eva Nyberg
Journal of Science Teacher Education - 2020 -
Samarbeten genom multimodalitet och språkutveckling i förskola och skolans tidigare år i
naturvetenskap.
Maria Åström, Marlene Sjöberg, Jaqueline Garzon Nunez, Nessrin Subhi
FND-konferens 2020 "Flerspråkighet och multimodalitet i naturvetenskapernas och teknikens didaktik". - 2020 -
Samtal om undervisning i naturvetenskap - Ämnesdidaktisk kollegial utveckling i lärarutbildning och
lärarprofession
Marlene Sjöberg
2020 -
Kvalitativa skillnader i lärares samtal om bedömning och elevers kunnande i
naturvetenskap
Marlene Sjöberg, Åke Ingerman, Eva Nyberg
NorDiNa : Nordic Studies in Science Education - 2018 -
Qualitatively different ways of exchanging teaching experience in student teachers’ group
discussions
Marlene Sjöberg
Konferensprogram för Bringing Teacher Education Forward: National and International Perspectives, Oslo 6-8 juni 2016 - 2016 -
Qualitatively different ways of exchanging teaching experience in student teachers’ group
discussions
Marlene Sjöberg
Konferensprogram för EARLI SIG 9 conference 24-26 augusti 2016 Different horizons: setting directions for phenomenographic research - 2016 -
Möjligheter i kollegiala samtal om NO-undervisning och
bedömning
Marlene Sjöberg
2014 -
Science teachers’ collegial discussions about student
knowing
Marlene Sjöberg, Åke Ingerman
. Presentation at the EARLI SIG9 conference ”Disciplinary Knowledge and Necessary Conditions of Learning”, Oxford, September 1-3 - 2014 -
Enabling and constraining actions shaping a teacher-researcher
collaboration
Anette Olin, Marlene Sjöberg, Åke Ingerman, Clas Olander
Paper presented within the symposium Using research insights to support teachers' learning and agency to teach science at the ESERA-conference, Larnaca, September 2-7, 2013. - 2013 -
Professional knowledge and everyday experience in a group of elementary teacher students reasoning about teaching
infection
Eva Nyberg, Ann Zetterqvist, Marlene Sjöberg, Shirley Booth
Proceedings of IOSTE 2012 (International Organization for Science and Technology Education), Yasmine Hammamet, Tunisia 30/10-2/11, 2012 - 2012