Göteborgs universitet
Länkstig

Pedagogiska erfarenheter av och strategier för att bemöta antisemitism i skolan

Projektledare: Christer Mattsson

Antisemitism utgör en särskilt svår utmaning för skolan och kan skapa konfliktfyllda och svårhanterade undervisningssituationer. Detta projekt syftar till att belysa lärares och elevers erfarenheter av antisemitism i undervisning och skolans övriga verksamhet samt analysera skolans strategier för att bemöta och motverka antisemitism.

Trots att kvantitativa studier har visat på problemets utbredning, saknas mer ingående forskning som ger insikt i hur och när antisemitism yttrar sig och hur den kan bemötas framgångsrikt. Projektet undersöker:

  • Hur skolledning och elevhälsopersonal beskriver sina erfarenheter av antisemitism och strategier för att bemöta den.
  • Lärares erfarenheter av antisemitism i undervisningen och deras pedagogiska strategier.
  • Elevers upplevelser av antisemitism och deras syn på skolans insatser för att hantera problemet.

Samhällsrelevans

Projektet syftar till att stärka skolans förmåga att vara inkluderande och demokratifrämjande. Genom att belysa hur antisemitism gestaltar sig i skolan och vilka strategier som används för att bemöta den, bidrar projektet med värdefull kunskap som kan stödja lärare och skolpersonal i deras arbete för en trygg och inkluderande skolmiljö.

Period

2024-2027