Studenten Emmanuella Oduro-Appiah.
Emanuella Oduro-Appiah, masters student.
Foto: Medieteknik

Emmanuellas mål med studierna: starta ett äldreboende i Gahna

Studenten Emmanuella Oduro-Appiah läser mastersprogrammet i socialt arbete och mänskliga rättigheter. Programmet har gett henne en internationell plattform med ny kunskap om mänskliga rättigheter. "Det stora målet är att åka tillbaka till Ghana och starta ett äldreboende, då behövs den kunskapen", säger Emmanuella.

Hej Emmanuella! Varför bestämde du dig för att läsa mastersprogrammet i Göteborg?

Anledningen till att jag valde just det här programmet var för att det handlar om mänskliga rättigheter, för att kunna hantera utsatta människor. Man behöver då kunskap om mänskliga rättigheter. Så det var det bästa för mig.

Vad är det med programmet som du gillar mest?

Det jag har lärt mig av programmet är att det hjälper mig att bli mer analytisk. Det hjälper mig att fokusera på problemet och sedan förstå det utifrån olika aspekter. Eftersom det är ett internationellt program ger det mig den internationella plattform som jag behöver för att förstå problem. Det tycker jag är vackert.

Vad har du för framtidsplaner och hur kommer studierna att hjälpa dig att nå dina mål?

Det stora målet är att åka tillbaka till Ghana och starta ett äldreboende. Jag har förstått hur viktigt det är att de äldre också får den typen av vård.

Emanuella, porträttbild av masterstudent.
Mastersstudenten Emmanuella Oduro-Appiah.
Foto: Medieteknik

Läs en master i socialt arbete och mänskliga rättigheter

Vill du göra en meningsfull skillnad i samhället och bidra till att försvara mänskliga rättigheter? Då är Mastersprogrammet i socialt arbete och mänskliga rättigheter för dig. Utbildningen kombinerar teori och praktik. Förutom undervisning av hög kvalitet erbjuder Göteborg en fantastisk studentupplevelse med en levande kultur och många möjligheter till nätverk, praktik och volontärarbete.

Studera socialt arbete

Att läsa vidare på avancerad nivå är ett sätt att ta dina kunskaper till nästa nivå. Fördjupade kompetenser kan vara attraktiva både för en framtida arbetsgivare och för en eventuell karriär som forskare. På Institutionen för socialt arbete vid Göteborgs universitet kan du både läsa fristående kurser och vårat internationella mastersprogram.