Politiska mord och konspirationsteorier

Anmälningskod
GU-20038

Om utbildningen

Politiska mord har varit ett ständigt inslag i det mänskliga samhället från antiken till våra dagar. Under kursen studerar vi bakgrunden till och följden av politiska mord över tid och i olika samhällen. Ett andra tema är de hypoteser om komplotter ochsammansvärjningar som ofta uppkommer i samband med politiska mord. I detta sammanhang studeras vad som kännetecknar sådana konspirationsteorier, hur de sprids och vad de kan sägas tjäna till. En central aspekt av kursen är att studera politiska mord och konspirationsteorier som samhällsfenomen där stor vikt läggs vid att avläsa skillnader och likheter över tid och mellan samhällstyper, mellan antiken och modern tid, mellan diktaturer och demokratier, mellan väst och öst.

Behörigheter och urval

Behörighet

Grundläggande behörighet

Urval