Avhandlingar inom Flerspråkighet och Svenska som andraspråk
Avhandlingar inom Flerspråkighet och Svenska som andraspråk ges ut i flera av institutionens skriftserier.
- Otterup, Tore. 'Jag känner mej begåvad bara'. Om flerspråkighet och identitetskonstruktion bland ungdomar i ett multietniskt förortsområde. Göteborg 2005. 281 s. (diss. ISBN: 91-87850-26-5).
- Tingsell, Sofia. 'Reflexivt och personligt pronomen. Anaforisk syftning hos ungdomar i flerspråkiga storstadsmiljöer.' Göteborg 2007. 242 s. (diss. ISBN 978-91-87850-32-5).
- Prentice, Julia. 'På rak sak. Om ordförbindelser och konventionaliserade uttryck bland unga språkbrukare i flerspråkiga miljöer'. Göteborg 2010. 145 s. (diss ISBN 978-91-87850-40-0).
- Magnusson, Ulrika. Skolspråk i utveckling. En- och flerspråkiga elevers bruk av grammatiska metaforer i senare skolår. Göteborg 2011. 267 s. (diss. ISBN 978-91-87850-45-5)
- Sandwall, Karin. Att hantera praktiken – om sfi-studerandes möjligheter till interaktion och lärande på praktikplatser. Göteborg 2013. 336 s. Göteborg 2013. (diss. ISBN 978-91-87850-49-3)
- Sheikhi, Karin. Vägar till förståelse. Andraspråkstalare i samtal med en studie- och yrkesvägledare. Göteborg 2013. 312 s. (diss. ISBN 978-91-87850-51-6)
- Olvegård, Charlotta. ”Herravälde. Är det bara killar eller?” Andraspråksläsare möter lärobokstexter i historia för gymnasieskolan. Göteborg 2014. 276 s. (diss. ISBN 978-91-87850-53-0)
- Rydenvald, Marie. Inflätat och överlappande. Flerspråkighet och språkanvändning bland svensktalande ungdomar i Europa. Göteborg 2017. 277 s. (diss. ISBN 978-91-87850-63-9)
- Lindholm, Anna Flerspråkiga elevers läsförståelse på svenska: om lässtrategier och läsutveckling på mellanstadiet. Göteborg 2019. 238 s. (diss. ISBN 978-91-87850-74-5)
- Jakobson, Liivi. Skriftlig lärarrespons för vuxna nybörjare i svenska som andraspråk: teoretiska perspektiv, responspraktik och uppfattningar. Göteborg 2019. 285 s. (diss. ISBN 978-91-87850-71-4)
- LaBontee, Richard. Strategic Vocabulary Learning in the Swedish Second Language Context. Göteborg 2019. 355 s. (diss. ISBN 978-91-87850-72-1)
- Agebjörn, Anders. Learning of Definiteness by Belarusian Students of Swedish as a Foreign Language. Göteborgs universitet, 2021. 291 s. (diss. ISBN 978-91-87850-80-6)
- Winlund, Anna. Inte för räddhågsna. Undervisning i grundläggande litteracitet och svenska som andraspråk på gymnasieskolans språkintroduktion. Göteborgs universitet, 2021. 270 s. (diss. ISBN 978-91-87850-81-3)