Forskarskolans obligatoriska kurser
Forskarskolan i utbildningsvetenskap svarar för 30 gemensamma hp och en seminarieserie (inom temaverksamheten) i den samlade forskarutbildningen om 240 hp.
I forskarskolans kurser studeras skilda teorier och metoder med relevans för forskning inom det utbildningsvetenskapliga området. Kurserna skall genomsyras av ett professionsperspektiv genom att relatera kursernas innehåll till pedagogisk yrkesverksamhet. I den kursdel om 30 hp som CUL ansvarar för ingår följande sex obligatoriska kurser.
* För doktorander antagna före 2018 omfattar kurserna CUL 1, 2 och 3 7,5 hp vardera.
Kursplaner till CUL 1, 2 och 3 finner du längst ned på denna sida.
Obligatoriska kurser
CUL 1: Historiska perspektiv på bildning och utbildning, 5 hp - ges vanligen på höstterminen |
CUL 2: Kunskapsbildning och lärande, 5 hp - ges vanligen på vårterminen |
CUL 3: Kunskapssociologiska perspektiv på forskningstraditioner och vetenskapsteori i utbildningsvetenskapligt sammanhang, 5 hp - ges vanligen på höstterminen |
CUL 4: Kvalitativa metoder i utbildningsvetenskaplig forskning, 5 hp - varje vår |
CUL 4: Kvantitativa metoder i utbildningsvetenskaplig forskning, 5 hp - varje höst |
CUL 4: Metodologiska utmaningar i utbildningsvetenskaplig forskning, 5 hp - varje vår |
Valbara kurser
Du väljer i samråd med handledare ytterligare kurser. Dessa kurser kan läsas vid fakulteten eller vid annat lärosäte nationellt eller internationellt.
Om kurserna
Kurserna, som planeras i samråd med företrädare från universitets fakulteter, ska bidra till att doktoranden utvecklar kunskap om några centrala idéhistoriska och vetenskapsteoretiska traditioner inom kultur-, natur- och samhällsvetenskaperna samt kunna relatera dessa till forskning inom utbildningsvetenskap.
Doktoranden skall utveckla förståelse för olika kunskapsformer och dess betydelse för studier av kunskapsprocesser och kännedom om det utbildningsvetenskapliga kunskapsfältets historia. Kurserna skall vidare ge doktoranden kunskaper om såväl forskning om undervisning och lärande som forskning om bildning och utbildning samt bidra till att doktoranden utvecklar färdighet att kunna tillämpa olika forskningsmetoder som kan användas är utbildningsvetenskapligt relevanta. Kurserna ska göra doktoranden förtrogen med olika utbildningsvetenskapliga metoder.