Kultur och estetik
Frågor om kultur, estetik och materialitet är centrala både ur ett utbildningsvetenskapligt perspektiv och i studier kring barns och ungas vardagslärande. Under flera decennier har forskningen också strävat efter att förstå barns och ungas meningsskapande inom dessa områden genom att inkludera både skola och fritid.
Forskningsintresset inom temat riktas därmed mot studier av estetiska och praktiska ämnen/lärprocesser/konstnärliga uttryck i förskola, grundskola och gymnasieskola, men även barns och ungas vardagskulturella utryck i en alltmer globaliserad och digitaliserad värld.
Mer specifikt intresserar sig temat för pedagogiska och didaktiska utmaningar i klassrumssituationer och andra lärandekontexter, men fokus riktas även mot lärande i relation till utmaningar i det samtida samhället.
Frågor om genus, social inkludering, gränsöverskridande interaktion och identitetsskapande är centrala för temat. Olika teoretiska angreppssätt används, såsom exempelvis sociokulturella, socialkonstruktionistiska, kulturvetenskapliga och posthumanistiska perspektiv. Doktorander och forskare från konstnärliga, utbildningsvetenskapliga och humanistiska fakulteterna är för närvarande aktiva i temat. Förutom reguljära doktorandseminarier anordnar temat även öppna seminarier och konferenser utifrån aktuella frågor och texter inom ramen för forskningsintresset.
Temaledare
Carina Borgström-Källén, Högskolan för scen och musik
Cecilia Björck, Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande, IPKL
Temaseminarier vårterminen 2025
4 feb kl 13–15, seminarium 1
Plats: Högskolan för Scen och musik (HSM), Eklandagatan 86, sal 1240
Jennifer Angbah Tisell, doktorand i Estetiska uttrycksformer med inriktning dans, presenterar sin forskningsplan in progress. Jennifer går andra terminen på forskarutbildningen och skriver om dansundervisning i relation till intersektionella perspektiv. Sedan presenterar Carina Borgström Källén sitt nystartade VR-projekt som undersöker beprövad erfarenhet i högre dans- och musikutbildning. Vi diskuterar projektet och får dessutom en inblick i hur en VR-ansökan går till.
18 mars kl 13–16, seminarium 2
Plats: Pedagogen, sal meddelas senare
Fördisputation, Camilla Johansson Bäcklund. Vi får möjlighet att ställa kritiska frågor om Camillas avhandlingsarbete som en träning inför disputationen 25 april. I avhandlingen undersöker Camilla ”art teacher students’ spatial investigations on theories and ideas by analyzing their materializing processes of modeling and sketching theories, concepts and abstractions they deal with in their studies”.
25 april Disputation Camilla Johansson Bäcklund, doktorand i temat
29 apr kl 13–16, seminarium 3
Plats: Högskolan för Scen och musik, Eklandagatan 86, sal meddelas senare
Vi diskuterar en artikel som redovisar ett explorativt arbete med doktorandseminarier som genomförts tidigare i CUL-temat:
Björck, C. & Lindgren, M. (2023). Potentials and Challenges in Redesigning Traditional Text Seminars in Doctoral Education in Sweden. Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis [Nordic Journal of Education and Practice], 17(1), 1–15. https://doi.org/10.23865/up.v17.3630
Därefter diskuterar och reflekterar vi över Camilla Johansson Bäcklunds genomförda disputation.
13 maj kl 13–16, seminarium 4
Plats: Pedagogen, sal meddelas senare
Vi diskuterar Björn Emmoths avhandling Estetiska lärprocesser – Definition, position och potential (https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:ltu:diva-105729). Därefter planerar vi inför kommande nätverkssamarbete i höst.
Välkomna!
Carina Borgström Källén & Cecilia Björck