Kunskapsutveckling inom kemi
Kemi som skolämne har ett komplext innehåll som inbegriper förståelse för multipla organisationsnivåer, allt ifrån den visuella makroskopiska nivån till, den mikroskopiska supra molekylära och till den helt abstrakta submikroskopiska nivån. Kunskapen kan även ses ur olika perspektiv såsom tid, energi och struktur och beskrivs både matematiskt, begreppsmässigt.
På grund av ämnets komplexitet så är lärande av kemi en lång bildningsresa som stäcker sig över både grundskola och gymnasium. Vår forskning inriktar sig emot kunskapsutveckling i form av begreppsutveckling och lärandevägar. Detta inbegriper även forskning om modeller och visualiseringar samt undersöker gränsytan begrepp/beräkning av ett innehåll som fram till de senaste årtionden till stor del bara varit tillgängligt via fantasi. Resultatet av vår forskning är både utveckling av teori såväl som metod. Den naturvetenskapliga fakulteten erbjuder en internationell, dynamisk och kreativ forskningsmiljö där du möter doktorander och handledare inom både kemi och biologididaktik.
Undervisning inom kemi
Att undervisa kemi inbegriper strategiska val av metoder för att skapa förståelse av ett mycket komplicerat innehåll. En kunskap som baseras både på metoder framtagna med hjälp av tidigare forskning samt beprövad erfarenhet. Centralt i undervisning ligger koppling av ett kemiinnehåll emot elever/studenters tidigare erfarenheter, en koppling som ofta kommuniceras verbalt. Många av de begrepp som används har dock redan en betydelse i det vardagliga språket eller är svåra att beskriva på grund av att våra erfarenheter inte räcker till, ett exempel är atomers storlek.
Fokus för denna del av vår forskning är att analysera erfarna lärares ämnesspecifika pedagogiska kunskap, eller ”Topic specific pedagogical content knowledge” (TSPCK). Här ses en lärares kunskaper är en kombination av ämneskunskap (CK) och den ämneskopplade praktiska undervisningserfarenheten (TSP). Denna del innehåller bland mycket annat praktiska metoder som analogier, metaforer, praktiska exempel och kunskap om nyckelbegrepp. Den naturvetenskapliga fakulteten erbjuder en internationell, dynamisk och kreativ forskningsmiljö där du möter doktorander och handledare inom både kemi och biologididaktik.
Kontakt
Marc Pilon (Studierektor för forskarutbildningen): marc.pilon@cmb.gu.se
Karina Adbo Karina.Adbo@gu.se