Göteborgs universitet uppmärksammar lärare med särskild pedagogisk skicklighet
Lektor Ninni Carlsson vid Institutionen för socialt arbete har utsetts till årets första excellenta lärare vid Göteborgs universitet. Utmärkelsen syftar till att synliggöra och befordra lärare med hög pedagogisk kompetens och att lyfta universitetets arbete med pedagogisk utveckling.
I början av 2000-talet uppstod nya krav på behörighetsgivande utbildning i högskolepedagogik för anställning och undervisning vid universiteten i Sverige. Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande (PIL) vid Göteborgs universitet utvecklade samtidigt kurser för att möta dessa krav – och tog fram titeln Excellent lärare. Ninni var då ledamot i PILs Enhetsråd. Hon har haft uppdrag i PIL sedan 2011, där hon är kursansvarig för en av de behörighetsgivande kurserna i högskolepedagogik.
Ninni blev också ledamot i Samhällsvetenskapliga fakultetens Pedagogiska Utvecklingskommitté (PUK) 2010. Där arbetade de tidigt med frågor om pedagogiska miljöer och pedagogiskt ledarskap, då lärares nya kompetenser ännu inte uppmärksammades vid institutionerna. För att utveckla kvalitet i undervisning och lärande behövs strukturer som både ger bättre förutsättningar för pedagogiskt arbete och kollegialt samarbete, och som samtidigt stödjer och tillvaratar lärares kompetensutveckling, menar Ninni.
Ninni började undervisa vid universitetet 1998 och gick själv de behörighetsgivande kurserna i högskolepedagogik 2009 till 2011, efter att hon hade disputerat. Det ledde till att hon arbetade med pedagogisk utveckling i sin egen praktik som lärare och kursansvarig vid Institutionen för socialt arbete och PIL-Enheten. I april 2023 befordrades hon till både årets första Excellent lärare vid Göteborgs universitet och är den första excellenta läraren vid Institutionen för socialt arbete.