Ämneslärarutbildningen i ämnet musik förbereder dig för arbete i gymnasieskolan och årskurs 7–9. Välj mellan att utbilda dig till lärare enbart i ämnet musik, eller kombinera musik med ett annat ämne.
Musikämnet i grundskolan och gymnasieskolan
I nuvarande läroplan för gymnasiet (GY11) är musik en inriktning i det högskoleförberedande estetiska programmet. Det estetiska programmets övergripande mål är bland annat att
utveckla elevernas kunskaper i och om de estetiska uttrycksformerna och om människan i samtiden, i historien och i världen utifrån konstnärliga, kulturella och kommunikativa perspektiv,
eleverna ska skapa, uppleva och tolka konst och kultur,
ge eleverna allsidig träning i det estetiska hantverket.
I din lärarutbildning ska du i första hand erövra kompetens att undervisa i tre gymnasieämnen: musik (bruksspel, ensemble, ensembleledning, musikproduktion, rytmik, instrument, sång och körsång), musikteori (gehörs- och musiklära, arrangering och komposition) och estetisk kommunikation.
Som ämneslärare i musik får du behörighet att undervisa i musik i grundskolan. Grundskolans musikundervisning syftar till att eleverna ska utveckla sin förmåga att förstå, uppleva och använda musik som uttrycksform och kommunikationsmedel. Ämneslärarutbildningens musikkurser förbereder dig även för musikundervisning på grundskolan.
Musik inom Ämneslärarprogrammet vid Göteborgs universitet
Musikkurserna inom ämneslärarutbildningen är uppdelade i två lärarutbildningsämnen: musik (120 hp) och musik fördjupning (90 hp). Om du kombinerar musik med ett annat ämne i din lärarutbildning kommer du enbart att läsa ämnet musik (120 hp). Om du har valt att bli ettämneslärare läser du även musik fördjupning (90 hp). I båda fallen ger studierna behörighet som musiklärare i grundskola och gymnasium.
Kurser i ämnet musik inom Amneslärarprogrammet
Kurser inom lärarutbildningsämnet musik (120 högskolepoäng)
Kurskod: LGMU10
15 högskolepoäng (hp), termin 2
I kursen arbetar du bland annat med huvudinstrument och ensemble, röst- och brukskomp, det vill säga piano, gitarr och instrument i en kompgrupp, grundläggande musikteori, digitala verktyg samt ensembleledning och kör.
Kurskod: LGMU20
15 högskolepoäng (hp), termin 2
I kursen arbetar du med musikdidaktik i form av metodik för klass, musikpedagogik med fokus på vetenskapligt förhållningssätt, musik – människa – samhälle, musikalisk kommunikation i form av scenisk framställning och ett musikaliskt och pedagogiskt projekt där du möter högstadie- och gymnasieelever i workshops och konsert.
Kurskod: LGMU30
15 högskolepoäng (hp), termin 3
I kursen tränas ditt musikaliska kunnande ur ett didaktiskt perspektiv, med fokus på undervisning i grundskolans äldre åldrar. Du arbetar med klassrumsdidaktik och fortsätter med huvudinstrument och ensemble, kör samt musikpedagogik.
Kurskod: LGMU40
15 högskolepoäng (hp), termin 5
I kursen fördjupas ditt musikaliska kunnande. Kursen färgas av ett didaktiskt perspektiv, med fokus på undervisning i gymnasieskolan. Du arbetar vidare med huvudinstrument och ensemble, röst och brukskomp (piano eller gitarr), sång samt att leda sång till instrument, musikteori och digitala verktyg.
Kurskod: LGMU50
15 högskolepoäng (hp), termin 6
Kursen fördjupar din musikaliska kunskap och förberedelse för den kommande yrkesrollen som musiklärare. I kursen arbetar du vidare med huvudinstrument, ensemble och musikpedagogik. Du har också en kurs i musik och samhälle med fokus på musikhistorisk traditionsbildning. En stor del av kursen bygger på att genomföra ett pedagogiskt/konstnärligt projekt där du och dina studiekamrater tar över ensembleundervisningen på en gymnasieskola under en period samt avslutar med konsert.
Kurskod: LGMU2G
15 högskolepoäng (hp), termin 7
Detta är den första av två kurser där du får lära dig att skriva en sammanhållen vetenskaplig forskningspresentation. I denna kurs formulerar du tillsammans med en studiekamrat ett musikpedagogiskt problemområde. Sedan söker, analyserar, sammanställer och presenterar ni vetenskaplig litteratur med relevans för ert problemområde. Presentationen sker i form av en vetenskapligt sammanhållen text som följer grundläggande konventioner för akademiskt skrivande.
Kurskod: LGMU66
15 högskolepoäng (hp), termin 9
Utöver att fortsätta med huvudinstrument och ensemble kommer du i denna kurs lägga stort fokus på musikpedagogiska teorier och metoder samt musikpedagogisk forskning. Som förberedelse för examensarbetet termin 10 gör du en egen mindre empirisk undersökning utifrån eget valt musikpedagogiskt problem.
Kurskod: LGMU2A
15 högskolepoäng (hp), termin 10
Detta är den andra kursen där du ska framställa ett självständigt arbete i form av ett litet forskningsprojekt. Arbetet ska utgå ifrån ett syfte och frågeställningar av musikpedagogisk relevans. Du ska besvara syftet genom att samla in och analysera empiriskt material genom till exempel intervjuer, enkäter, observationer eller experiment. Ditt arbete presenteras i form av en vetenskapligt sammanhållen text samt genom en muntlig populärvetenskaplig presentation.
Kurser inom lärarutbildningsämnet musik fördjupning (90 högskolepoäng)
Kurskod: LGMF10
15 högskolepoäng (hp), termin 4
Kursen består av två delar, dels en fördjupning inom ditt huvudinstrument, dels en valbar kurs som du väljer ur aktuellt kursutbud.
Kurskod: LGMF20
15 högskolepoäng (hp), termin 4
Kursen består av två delar, dels en fördjupning i musikdidaktisk teori och metod (instrumentaldidaktik/vokalmetodik) och dels ett tvärkonstnärligt projekt i samarbete med teater- och danslärarstudenterna.
Kurskod: LGMF30
15 högskolepoäng (hp), termin 5
Förutom undervisning i huvudinstrument och ensemble har kursen fokus på ämnesdidaktik mot instrumental- eller vokalundervisning, beroende av vilket instrument du har.
Kurskod: LGMF40
15 högskolepoäng (hp), termin 7
Förutom undervisning i huvudinstrument och ensemble har kursen fokus på ämnesdidaktik mot kulturskola. Du fördjupar även dina färdigheter i bruksspel på gitarr eller piano.
Kurskod: LGMF50
15 högskolepoäng (hp), termin 8
I denna kurs fördjupar du ditt kunnande på ditt huvudinstrument, både enskilt och i ensemble. Kursen innehåller även bruksspel på gitarr eller piano.
Kurskod: LGMF60
15 högskolepoäng (hp), termin 8
I denna kurs fördjupar du ditt kunnande i att undervisa på instrument/sång (instrumental/vokaldidaktik) och att undervisa i instrumentalrytmik. I kursen ingår även ensembledidaktik med moment där du leder ensemble och kör. Du får också en orientering i förutsättningar att arbeta konstnärligt i samhället, utanför skolan.