Aktiviteter inom ULF
Inom ULF stödjer vi utvecklandet av nya ULF-projekt och hjälper till att etablera kontakter mellan skolverksamheter och forskare. Vi vill också att lärdomarna från genomförda projekt får brett genomslag i praktiken. För att bidra till detta prövade vi under våren olika stödformer i form av seminarier och workshops, samt i form av utlysningar av ULF-medel till aktiviteter som sökande själva utformar
Öppna aktiviteter:
Hitta en forskare eller skolverksamhet!
Har du tankar på ett ULF-projekt eller annan praktiknära forskning men saknar kontakt med forskare? Eller är det tvärtom så att du är forskare och söker kontakt med en intresserad skolverksamhet? Fyll i ett av kontaktformulären nedanför så försöker vi hjälpa hitta en lämplig kontakt. Förhoppningsvis kan kontakten leda till framtida ULF-projekt.
Formulär för kontakt med forskare
Formulär för kontakt med skolverksamhet
Aktuella seminarier och workshops med fokus på planering av ULF-projekt riktade mot forskare och lärare/skolledare
Aktiviteterna fokuserar till exempel praktiknära forskning på vetenskaplig grund, samverkansforskning ”från ax till limpa”, att fånga frågor i praktiken, kvalitet, trovärdighet, forskningsbara frågor, hållbar spridning och etiska dilemman.
**************
Inbjudan till Symposium och workshops med fokus på praktiknära forskning i samverkan
Som ett led i arbetet med att pröva aktiviteter som syftar till att stötta goda praktiknära forskningsprojekt i samverkan mellan Göteborgs universitet och lärare och skolledare i Göteborgsregionen inom ULF, bjuder vi härmed in till ett symposium och workshops. Eventet riktar sig till lärare och skolledare med intresse för skolnära forskning och som har mött dilemman, problem eller frågor i sin praktik som har potential att utforskas i ett samverkande forskningsprojekt. Förmiddagen inleds med presentationer av vad praktiknära skolforskning i samverkan är och kan vara, vilket följs av workshops där lärare och skolledare får möjlighet att ventilera och diskutera dilemman, problem och frågor med en av de deltagande forskarna. Teman som diskuteras kan vara hur en fråga blir forskningsbar, vad det innebär att delta och samverka i ett praktiknära forskningsprojekt, hur en studie kan utformas, och vad det innebär att sprida den kunskap som utvecklas tillbaka till praktiken på ett hållbart sätt.
Eventet äger rum måndagen den 16 juni 09.00-13.00, inklusive lunch.
Plats: Pedagogen, Västra hamngatan, Göteborgs universitet. Lokal meddelas senare.
Medverkande forskare är:
Pernilla Ahlstrand, universitetslektor, Institutionen för pedagogisk profession och ämnesdidaktik
Ola Henriksson, lektor i ämnesdidaktik med inriktning svenska, Institutionen för pedagogisk profession och ämnesdidaktik
Angelica Kullberg, professor i ämnesdidaktik med inriktning matematik, Institutionen för didaktik och pedagogisk profession
Mette Liljenberg, universitetslektor, Institutionen för pedagogik och specialpedagogik
Cecilia Ferm Almqvist, gästprofessor i pedagogiskt arbete, vetenskaplig ledare för CULF, institutionen för pedagogik och specialpedagogik
Medverkar gör också ULF-samordnare Malin Johansson, Göteborgsregionen och Lisa Molin, Göteborgs stad
Anmälningsformulär kommer att publiceras här inom kort.
------------------------------
Aktiviteter där medel kan sökas:
Möten mellan lärare/skolledare och forskare
Dessa medel delas ut för att lärare/skolledare respektive forskare som har en idé om ett ULF-projekt skall få tillfälle att mötas för att diskutera och forma idén i samverkan under 3x3 timmar. Ansökan behöver involvera såväl lärare/skolledare som forskare.
Belopp: Lönekostnad för tre personer som deltar i tre möten á tre timmar.
Forskningscirkel
Medel kan sökas i samverkan mellan forskare och lärare/skolledare för genomförande av forskningscirkel enligt instruktioner. Respektive chefs godkännande skall bifogas ansökan. En forskningscirkel tar utgångspunkt i en fråga, ett dilemma eller ett behov sprunget ur skolpraktiken. Tanken är att forskare och lärare/skolledare träffas ca 8 ggr under 2-3 terminer. Forskarens roll är att komma med input i form av forskningsresultat och teorier som grund för lärares reflektioner och aktioner, samt att fånga upp erfarenheter och leda arbetet vidare mot överenskomna mål. Lärares/skolledares roller är att reflektera över och diskutera frågan/dilemmat/behovet utifrån nya perspektiv och pröva nya insikter i praktiken. Process och resultat dokumenteras och sprids på hållbara sätt.
Belopp: Upp till 250 000 kr är möjligt att ansöka om grundat på budget.
Deadline för ansökan: 1 april 2025
Följeforskning
Medel kan sökas i samverkan mellan forskare och lärare/skolledare för genomförande av följeforskning enligt instruktioner. Respektive chefs godkännande skall bifogas ansökan. Tanken med följeforskning är att ett planerat praktiskt utvecklingsprojekt följs av en forskare som träffar lärarna regelbundet, blir insatt i sammanhanget och föreslår forskningsapproach, skapar ett material som analyseras i samverkan med lärare/skolledare och vars resultat återförs till praktiken och sprids vidare till relevanta målgrupper.
Belopp: Upp till 250 000 kr är möjligt att ansöka om grundat på budget.
Deadline för ansökan: 1 april 2025
---------------------------
Hållbar spridning av ULF-projektens resultat
Dessa medel kan sökas för verksamhet som bidrar till hållbar spridning av resultat sprungna ur genomförda ULF-projekt. Med hållbar i detta sammanhang menas att resultaten genom spridning i samverkan får verkan i skolpraktiken och bidrar till den skillnad projektet avsåg att uppnå, inom och mellan avsedda skolpraktiker.
Projekt som fått bidrag för Hållbar spridning av ULF-projektens resultat under 2024 är:
------------------------------
Stöd till färdigställande av pågående forskningsprojekt i samverkan
Detta stöd delas ut till färdigställande av pågående samverkansprojekt på vetenskaplig grund. Färdigställandet behöver ske inom en 6-månaders ram. Samverkan på vetenskaplig grund definieras i sammanhanget som att såväl forskare som lärare/skolledare är aktiva i projektet och att det har som mål att bidra till skillnad i skolpraktiken utifrån dess synliggjorda behov.
Projekt som fått bidrag för Stöd till färdigställande av pågående forskningsprojekt i samverkan är:
Följeforskning och pilotstudier
Medel delas ut till samverkansprojekt i mindre skala. Med följeforsknings avses att forskare involveras i planerade skolutvecklingsprojekt för att följa process och bidra till att synliggöra resultat på vetenskaplig grund. En pilotstudie avser prövande av en idé med grund i ett pedagogiskt dilemma i samverkan.
Belopp: 100 000 – 250 000 SEK
Deadline för ansökan var 1 april respektive 12 maj.
------------------------------