Idag går Lova Palmér upp med sin licentiatuppsats Expanderande klassrum – en didaktisk studie om killars deltagande i bildundervisning. I licentiatuppsatsen undersöker hon hur likvärdighet i skolämnet bild kan utvecklas utifrån killar och tjejers olika förutsättningar i bildundervisningen. Licentiatseminariet äger rum 8 november kl. 13:00–15:00 i Glashuset, Vasagatan 50, Göteborg.
Det finns ett socialt spel, förväntningar och en anti-ansträngningskultur som påverkar killars deltagande
Betygsklyftan mellan tjejer och killar i grundskolan är stor, och i bildämnet är den som störst. Palmér förklarar att killars deltagande i bildundervisning inte handlar om att de inte vill delta, utan att de inte kan delta utifrån förväntningar och positioneringar i klassrummet. För tjejer är det inte lika känsligt att visa engagemang och intresse för bildämnet då de inte blir positionerade på samma sätt, fortsätter Palmér.
Studien består delvis av observationer av eleverna i klassrummet, där elevernas positioneringar och situationer har tecknats ner och gestaltats i skisser och akvareller. Genom att teckna och arbeta med akvarell istället för att skriva vill Palmér lyfta fram visuella metoder i forskningssammanhang, som Vetenskapsrådet efterlyst i en rapport från 2023. Dessutom är det ett sätt att avidentifiera eleverna, förklarar Palmér.
I den andra delen av studien har eleverna fått skapa filmer i miljöer utanför klassrummet, som sedan analyserats. Palmér kommer själv från en analog hantverksbakgrund och vill utmana sig själv med digitala verktyg, där elevernas mobiltelefoner och dess filmfunktion får vara i centrum. Genom att använda digitala verktyg vill Palmér också arbeta med konstruktionen av vad bildämnet kan vara, där hon menar att det finns en föreställning hos elever att man använder sig av endast penna och papper i bildundervisning.
En elev iscensatte en Champions League match och spelade alla roller själv, medan en annan undersökte en barndomsplats
Eleverna visade med sina filmer en mängd bild- och filmkunskaper som Palmér tidigare inte sett i klassrummet. Med filmskapandet skapades en agens utanför klassrummet, som de sedan kunde ta med sig in i klassrummet. Istället för att kritisera och positionera varandra, märkte hon att killarna visade upp och gav feedback på sina bildprojekt till varandra. De fick en legitim roll som medskapare i varandras lärande, något som berörde Palmér.
Att expandera klassrummet satte normer i rörelse. På fotbollsplaner och barndomsplatser skapades ett utrymme där föreställningar kring vad som är möjligt och accepterat kunde brytas upp och formas om, som Palmér sedan fick se resultatet av inne i klassrummet.
FoBoS
Lova Palmér är en av doktoranderna inom forskarskolan FoBoS (Nationella forskarskolan i bildpedagogik och slöjdpedagogik), som syftar till att utveckla kunskapsområdet visuell, virtuell och materiell kultur samt handlingsburen kunskap. FoBoS är ett samarbete mellan Göteborgs universitet, Konstfack och Stockholms universitet som finansieras av Vetenskapsrådet.