University of Gothenburg
Image
Humanisten-huset
Breadcrumb

Ämnesguide: Språklärarutbildning (åk 7-9)

I grundskolans årskurs 7-9 läser eleverna engelska och ytterligare något språk inom gruppen som kallas ”moderna språk”. Varje högstadieskola ska som språkval erbjuda minst två av språken franska, spanska och tyska, och ofta finns det fler.

Huvudämne, andraämne och tredjeämne

Inom Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 kan du utbilda dig till lärare i engelska, franska, spanska och tyska. Eftersom en lärarutbildning med inriktning mot grundskolans årskurs 7-9 omfattar tre ämnen kan du läsa dessa språk antingen som huvudämne (till en omfattning av 90 hp) eller som andra- eller tredjeämne (till en omfattning av 45 hp). Vilka ämneskombinationer som är möjliga att läsa varierar från år till år. Information om vad som gäller inför kommande ansökningsomgång hittar du på hemsidan för Lärarutbildningen vid Göteborgs universitet: http://lararutbildning.gu.se/

Förutom att antalet poäng skiljer sig åt beroende på om du läser ett ämne som huvudämne eller som andra- eller tredjeämne finns det också andra skillnader: inom ditt huvudämne skriver du två självständiga arbeten (examensarbeten) om 15 hp. Dessutom läser du inom huvudämnet fyra kurser Verksamhetsförlagd utbildning (VFU-kurser), som innebär att du gör praktik på en högstadieskola. Mer information om VFU-kurserna hittar du i programguiden för Ämneslärarprogrammet.

Språkstudierna i Ämneslärarutbildningen

Språkstudierna inom Ämneslärarutbildningen förbereder dig för ditt yrke som språklärare. De innehåller därför dels utbildningsmoment som övar upp din praktiska förmåga att använda språket i tal och skrift, dels teoretiska ämnen, såsom ämnesdidaktik, språkvetenskap och litteraturvetenskap. Under hela din utbildning får du på så vis del av forskningsrön inom viktiga områden för läraryrket och du tränas i att omsätta dem till praktik. Oavsett vilken inriktning du valt inom Ämneslärarutbildningen börjar du alltid dina ämnesstudier på programmet med att läsa en kurs om 30 hp i ditt huvudämne. Hur denna kurs är upplagd skiljer sig lite från ämne till ämne, men den är alltid uppdelad i delkurser som på ett grundläggande plan behandlar olika områden av språkstudierna: grammatik och fonetik, muntlig och skriftlig språkfärdighet, kultur och samhälle samt studier av skönlitterära texter. Ämneskunskaperna fördjupas sedan successivt i de kommande kurserna i ämnet. I varje kurs inom språkstudierna ingår även ämnesdidaktik. Du kan läsa mer om vad denna innebär längre ner under rubriken Ämnesdidaktik.

Som du ser i översikten nedan är de första 45 hp inom ämnet gemensamma kurser för studenter som har valt språket som huvudämne eller som andra- eller tredjeämne. I det språk du har valt som huvudämne genomför du sedan två självständiga arbeten (examensarbeten) om 15 hp. De delar i utbildningen som du genomför i en skola – den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU) – hör också till huvudämnet.

Översikt med kursbenämningar:

Gemensamma kurser, 1-45 hp
(huvud-, andra- och tredjeämne)
  • 12-kursen1 (1-30 hp)
  • 30-kursen (31-45 hp)
Huvudämneskurser, 46-90 hp och VFU
  • 45-kursen (46 hp-60 hp)
  • Examensarbete 1 (61 hp-75 hp)
  • Examensarbete 2 (76 hp-90 hp)

Verksamhetsförlagd utbildning:

  • VFU 1, 4,5 hp, termin 1
  • VFU 2, 7,5 hp, termin 3
  • VFU 3, 7,5 hp, termin 5
  • VFU4, 10,5 hp, termin 8

1 Kursbenämningarna i tabellen hänvisar till de två sista siffrorna av kurskoderna i respektive kursplan, ex. L9EN12, L9EN30, osv. som visar kursens plats i Ämneslärarprogrammet. Kursplanerna i alla ämneskurser följer samma mönster.

 

Ämnesdidaktik

Språkstudierna innehåller också ämnesdidaktik som ger dig kunskaper om hur språkinlärning fungerar och hur språkundervisning bör läggas upp. Man kan säga att vad-frågan – om vad du ska undervisa – på ett allmänt plan besvaras genom ämnesinnehållet. I kursernas didaktikdelar hittar sedan svar på frågor om hur språkundervisning kan utformas, liksom argument för och emot olika val av undervisningsform- och innehåll. Ämnesdidaktiken inom språkstudierna är upplagda på olika sätt. Därför delas de här in i två olika rubriker: 1) engelska och 2) franska, spanska och tyska. Under respektive rubrik får du en översikt över hur ämnesdidaktiken är upplagd i dessa ämnen.

1. Engelska

Ämnesdidaktik ingår i alla kurser och delkurser inom engelskstudierna. I alla teoretiskt inriktade engelskakurser fokuserar minst en delkurs specifikt på ämnesdidaktik för att på så vis successivt fördjupa dina didaktiska kunskaper inom ämnet.

Under den inledande kursen i engelska (L9EN12) läser du första delen av den ämnesdidaktiska kursen Engelska: lärande, undervisning och bedömning I också kallad ELTA 1. Här presenteras bakgrunden till den kommunikativa språksynen och vad den betyder för språkundervisningen. Med förankring i styrdokument för grundskolan får du tillfälle att diskutera olika metoder för hur elevernas språkfärdighet kan utvecklas i klassrummet.

I delkursen ELTA 2 som ingår i efterföljande engelskakurs (L9EN30), fördjupar du din förmåga till planering av undervisning i relation till de mål och kunskapskrav som uttrycks i styrdokumenten. Du bekantar dig med grundläggande språkdidaktiska forskningsmetoder som diskuteras i ljuset av både svensk och europeisk språkundervisning.

Ifall du har valt engelska som huvudämne läser du även delkursen ELTA 3 (inom L9EN45). I denna delkurs får du träning i att planera, genomföra och utvärdera lärande och undervisning för olika målgrupper, liksom i att kritiskt använda och analysera olika undervisningsmaterial och digitala verktyg för språkinlärning. Du får även inblick i olika metoder för bedömning och betygsättning av elevers språkliga förmåga i relation till kunskapskrav i läroplaner och ämnesplaner.

2. Franska, spanska och tyska

De ämnesdidaktiska inslagen i ämnena franska, spanska och tyska är upplagda på liknande sätt och behandlas därför tillsammans i denna översikt. Studenterna från de olika språkämnena läser även vissa av delkurserna tillsammans.

I den inledande kursen i franska (L9FR12), spanska (L9SP12) och tyska (L9TY12) kommer du i kontakt med centrala teorier inom forskning kring språkinlärning och språkdidaktiska grundidéer och studerar hur dessa kommer till uttryck i Skolverkets styrdokument om skolans språkundervisning. I olika didaktiskt inriktade moment i kurserna får du också tillfälle att reflektera över hur språksyn, kunskapssyn och teorier om lärande kan tillämpas i klassrummet.

Ämnesdidaktiken i den efterföljande kursen, den så kallade 30-kursen, fokuserar på planering av undervisning för olika målgrupper i moderna språk utifrån faktorer som främjar elevernas kommunikativa kompetens. Detta görs i relation till kunskapskrav i läroplaner och ämnesplaner och till den Gemensamma europeiska referensramen för språk (GERS). I delkursen undersöks också begreppen tredjespråk och flerspråkighet och deras konsekvenser för undervisningen.

Ifall du valt något av språken som huvudämne kommer du även att läsa 45-kursen. Inom den delkurs som ägnas åt språkdidaktik får du träning i att planera, genomföra och utvärdera undervisning liksom olika typer av bedömning. Betygsättning av elevers språkliga förmåga diskuteras i relation till kunskapskraven i gällande läroplaner och ämnesplaner. Delkursen innehåller också en fortsatt genomgång av forskning om språkinlärning och språkundervisning.

Självständigt arbete (examensarbete)

I Ämneslärarprogrammet ingår två självständiga arbeten (examensarbeten) om 15 hp som du skriver inom ditt huvudämne och därmed även på det råk som du har valt som huvudämne. Examensarbete 1 är ett självständigt arbete på grundnivå som du skriver på termin 8. Examensarbete 2 ett självständigt arbete på avancerad nivå som du skriver på din sista termin på programmet (termin 9). Dessa examensarbeten är inriktade både mot utbildningsvetenskap och mot språkämnet, vilket innebär att du i uppsatsen ska undersöka ett problemområde som är relevant för din yrkesutövning som lärare och för undervisningen i det språk du har valt.

I dina examensarbeten får du alltså tillfälle att tillämpa de kunskaper som du tillägnat dig under programmets tidigare terminer, dvs. dina kunskaper i och om språket, i utbildningsvetenskap och didaktik, liksom dina erfarenheter från VFU-kurserna. I ett längre perspektiv syftar dessa examensarbeten till att du som lärare i framtiden bättre ska kunna systematisera och reflektera över den egna verksamheten i relation till aktuell forskning. Mer information om Examensarbete 1 och 2 hittar du i programguiden och i kursplanerna.

Kursplaner

Vi hoppas att denna översikt har gett dig inblick i hur Ämneslärarutbildningen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 för språklärare är upplagd. Mer information om kursernas innehåll hittar du i kursplanerna som är sökbara via funktionen Hitta kursplan: http://utbildning.gu.se/kurser/hitta-kursplan

Kontakt

Om du har frågor om språkstudierna är du välkommen att höra av dig till studievägledaren för det språk du läser:

Studievägledning | Institutionen för språk och litteraturer, Göteborgs universitet