University of Gothenburg
Breadcrumb

Seminarieverksamhet

Tidigare seminarier vid Kollegiet för Yrkeskunnande.

2024

22 april: SprĂ„k- och yrkesutbildning – integrerad undervisning och kombinationsutbildning

Linda Febring, doktorand vid Högskolan VÀst, förelÀser om Samarbete mellan sprÄklÀrare, yrkeslÀrare och handledare pÄ praktik inom kombinationsutbildningar.

Louise Tegenfeldt, SFI-/SVA-lÀrare, Peter Olsson, yrkeslÀrare och Katarina Larsson, rektor vid Studium berÀttar om hur de arbetar med sprÄk- och yrkesutbildning i sin verksamhet.

Jenny Hostetter, projektledare inom vuxenutbildningen i Göteborgsregionen berÀttar om det systematiska arbetet med att integrera sprÄk- och yrkesundervisning med apl pÄ olika nivÄer i organisationen.

2023

4 december: Artificiell intelligens – utmaningar och möjligheter i yrkesutbildning

Program

  • Jens Öberg: Kan AI revolutionera undervisningen? Utmaningar och möjligheter

    Jens Öberg arbetar som utvecklingsledare i digitalisering pĂ„ utbildningsförvaltningen, Göteborgs stad. Hans arbete gĂ„r bland annat ut pĂ„ att utforska, handleda och undervisa i hur digitala verktyg och tjĂ€nster kan anvĂ€ndas bĂ€st, bĂ„de pĂ„ lednings- och klassrumsnivĂ„. Jens undervisar Ă€ven i historia pĂ„ Naturbruksprogrammet, BurgĂ„rden.  Ta del av Jens presentation. 

  • Generativ AI - kunskaper, kompetenser och förhĂ„llningssĂ€tt
    Mattias von Feilitzen arbetar som pedagogisk utvecklare vid institutionen för tillÀmpad IT dÀr han ocksÄ Àr ansvarig för Gothenburg Knowledge Lab. Hans huvudsakliga intresseomrÄden Àr hur digitala verktyg och digitalisering pÄverkar och förÀndrar högre utbildning. Mattias medverkar som lÀrare i yrkeslÀrarprogrammet dÀr han undervisar inom omrÄdet. Ta del av Mattias presentation.

2 oktober: Gymnasieskolan som arbetsmiljö för elever och lÀrare

Skolan och dess verksamhet utgör arbetsmiljö för bÄde elever och lÀrare (Arbetsmiljölag 1977:1160). I det systematiska arbetsmiljöarbetet ingÄr förebyggande och ÄtgÀrdande insatser som dokumenteras i lokala planer och som dÀrmed utgör stöd för elever och lÀrare. En trygg och sÀker arbetsmiljö kan tyckas vara en sjÀlvklarhet. HÀr finns dock en rad utmaningar. Under senare Är har undersökningar och studier kommunicerat en förÀndrad bild av elevers upplevelse av trivsel och vÀlbefinnande i skolan. Faktorer som elevers kÀnsla av stress, bristande motivation för studier, hög frÄnvaro och konflikter Àr exempel som kan relateras till sÄvÀl elevers som lÀrares arbetsmiljö. De förutsÀttningar som krÀvs för elevers framgÄngar i sina studier, en positiv erfarenhet av utbildningen och förberedelse för yrkesliv/fortsatta studier utmanas.

Orsaker, förklaringar och lösningar kan givetvis belysas ur olika perspektiv. Samtidigt Àr elevers och lÀrares vardag hÀr och nu vÀsentlig bÄde för individ, grupp och samhÀlle. Kollegiet avser att diskutera nÄgra faktorer som har betydelse för trivsel och vÀlbefinnande i gymnasieskolan.                

Program      

13.15-14.05: Utredningen Fler vÀgar till arbetslivet - Elevers motivation och vÀlbefinnande

Joanna Giota Àr professor i pedagogik vid institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs universitet. Hennes huvudsakliga forskningsintresse Àr barn och ungdomars motivation till att lÀra i skolan, deras sjÀlvuppfattning, vÀlmÄende och mentala hÀlsa i relation till skolprestationer. 2022 fick hon uppdraget som sÀrskild utredare i den statliga utredningen "Flera vÀgar in i arbetslivet". Utredningen ska ge förslag som ger alla ungdomar bÀttre förutsÀttningar att fullfölja sin skolgÄng och förbereda sig för arbetslivet.

14.15-15.05: Eskalerade konflikter, hot och vĂ„ld i skolan – vilka uttryck kan det ta och hur kan det hanteras?

Sofia Persson Àr docent i sociologi vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs universitet. Hennes forskning har ett utbildningssociologiskt fokus samt Àr orienterad mot professions-, organisations- och styrningsfrÄgor.

20 mars: Seminarium om Àmnesintegrering i yrkesutbildning

Forskning om Àmnesintegrering i yrkesutbildning Àr sparsam men inte desto mindre viktig. Panican och Paul (2019) skriver i en forskningsöversikt om svensk yrkesutbildning att Àmnesintegrering bidrar till elevers kunskapsutveckling och motivation. De ger ocksÄ exempel pÄ studier som visar hur sprÄk- och matematikkunskaper blir en integrerad del i yrkesutbildningen, Àven utan Àmnesintegrering. I gymnasieskolans lÀroplaner antyds förvÀntningar pÄ Àmnesintegrering.

FörvÀntningarna uttrycks bland annat som att samverkan mellan skolÀmnen ska tillvaratas (Lpf70), att rektor har ansvar för att möjliggöra samverkan mellan lÀrare (Lpf94) och samarbete över ÀmnesgrÀnser (Gy2000), samt att gymnasiegemensamma Àmnen kontextualiseras i yrkesprogrammen (Gy11). Samtidigt visar forskning att Àmnesintegrering varken Àr enkelt att Ästadkomma eller en vÀl utvecklad praktik i yrkesutbildningarna.

Panican och Paul (2019, s. 46) drar slutsatsen att det behövs organisatoriskt stöd för att skapa lÄngsiktig samverkan och att beröringspunkterna mellan olika Àmnen behöver bli synliga för lÀrarna sjÀlva. Samverkan behöver utgÄ frÄn yrkesprogrammets helhet, vilket betyder att de olika Àmnenas kunskapsintressen blir sekundÀrt utan att Àmnena för den skull har en sekundÀr betydelse i utbildningen.

Seminariet ger en inblick i pÄgÄende forskning och aktuella exempel pÄ Àmnesintegrering. I den avslutande diskussionen ser vi gÀrna att du som deltagare delar med dig av dina insikter och erfarenheter.

Referens
Panican, A., & Paul, E. (2019). Svensk gymnasial yrkesutbildning – en framgĂ„ngsfaktor för en effektiv övergĂ„ng frĂ„n skola till arbetsliv eller kejsarens nya klĂ€der? Svenska ESF-rĂ„det. 

Program

13.00–13.05 VĂ€lkomna

13.05–13.35 SprĂ„k- och kunskapsutvecklande arbetssĂ€tt i yrkesutbildning. Ingrid Henning Loeb, docent i pedagogik vid institutionen för pedagogik, kommunikation och lĂ€rande vid Göteborgs universitet ger exempel frĂ„n nĂ„gra olika forskningsprojekt i vuxenutbildningen och i gymnasieskolan.  

Ta del av Ingrid Henning Loebs presentation.

13.40–14.10 Matematikundervisning pĂ„ yrkesprogram – ett pĂ„gĂ„ende doktorandprojekt. Hanna Knutsson, doktorand vid institutionen för didaktik och didaktisk profession, Göteborgs universitet, presenterar en bakgrund till studien, tidigare forskning om matematik i yrkesutbildning, och en beskrivning av hur studien kommer att genomföras. Studien handlar om geometriuppgifter för yrkesprogram och dess innehĂ„ll i relation till hur geometri anvĂ€nds i ett yrkessammanhang. 

14.20–14.50 Ämnesintegrering i Naturbruksutbildning. Anna Hagström, legitimerad lĂ€rare i biologi, naturkunskap och matematik som Ă€r förstelĂ€rare för Ă€mnesintegrering vid Naturbruksskolan SötĂ„sen och Christina Wallin, legitimerad lĂ€rare i svenska, svenska som andrasprĂ„k och engelska som Ă€r förstelĂ€rare för Ă€mnesintegrering vid Axevalla hĂ€stcentrum berĂ€ttar om sitt och övriga lĂ€rares arbete för att skapa sammanhang och helhet för eleverna. 

Ta del av Anna Hagströms och Christina Wallins presentation.

2022

21 november: Skolutveckling och praktiknÀra forskning i yrkesutbildning

PraktiknÀra forskning har pÄ senare Är fÄtt en allt större betydelse i den svenska skolan och i yrkesutbildningarna. Det stÀlls krav pÄ att yrkesutbildningen ska vila pÄ vetenskaplig grund. Alla skolor förvÀntas ocksÄ arbeta med systematiskt kvalitetsarbete för att sÀkerstÀlla att eleverna fÄr en utbildning av hög kvalitet. Presentationerna pÄ detta seminarium har det gemensamt att de visar hur praktiknÀra forskning som syftar till att utveckla yrkesutbildningen kan genomföras i samverkan mellan forskare och lÀrare. Presentationerna visar ocksÄ hur yrkeslÀrare tillsammans med sina kollegor kan undersöka och utveckla yrkesutbildningen genom att identifiera utmaningar och genomföra lokala utvecklingsprojekt. 

Program

13.05–13.30 Praktiskt yrkeskunnande: yrkeslĂ€rare och lĂ€rare i estetiska Ă€mnen i kollegialt utvecklingsarbete

Anna Annerberg, lektor i pedagogik vid Högskolan Dalarna, presenterar ett forskningsprojekt i samverkan mellan högskola och skola

13.35–14.00 Estetiskt erfarande i undervisningspraktiker pÄ Bygg- och anlĂ€ggningsprogrammet

Fredrik Dahl, doktorand vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs universitet, presentera en del av sitt avhandlingsprojekt.

14.10–14.35 Ta tillvara elevers motivation för yrkeslĂ€rande i teoretiska delar av utbildningen

Malin Edefors, student i mastersprogrammet med inriktning mot aktionsforskning, Göteborgs universitet, presenterar sitt examensarbete som genomförs i vÄrd- och omsorgsprogrammet.

14.40–15.05 Elevers sjĂ€lvskattning för att stĂ€rka medvetenheten om utveckling av yrkeskunskaper i simulerad och autentisk lĂ€rmiljö

Susanne Gustavsson lektor i pedagogik vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs universitet

Giulia Messina Dahlberg, lektor i pedagogik, institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs universitet,

Hans-Ulric Göransson, yrkeslÀrare, Naturbruksskolan Svenljunga 

Malin Bergsten, ÀmneslÀrare/bitrÀdande rektor, Naturbruksskolan Svenljunga naturbruksgymnasium presenterar en praktiknÀra studie.

15.05–15.30 Gemensam diskussion

 

9 maj: Seminarium om ArbetsplatslÀrande och arbetsplatsförlagt lÀrande i yrkesutbildning

Arbetsplatsförlagt lĂ€rande (apl) har pĂ„ senare Ă„r fĂ„tt en allt större betydelse i olika yrkesutbildningar. Det stĂ€lls ocksĂ„ krav frĂ„n flera hĂ„ll pĂ„ att skolan och arbetsplatser utformar utbildningsvĂ€gar som bidrar till att eleverna fĂ„r en utbildning av hög kvalitet. Kvalitet i det hĂ€r sammanhanget handlar bland annat om att eleverna utvecklar kunskaper som gör att de kan ta sig an de arbetsuppgifter och utmaningar de stĂ€lls inför nĂ€r de Ă€r pĂ„ arbetsplatser som elever och i framtiden. Presentationerna pĂ„ detta seminarium har det gemensamt att de visar hur de tvĂ„ lĂ€rmiljöerna – skola och arbetsplats - behöver vara integrerade i yrkesutbildningen. Presentationerna berör elevens lĂ€rande och kunskapsutveckling pĂ„ arbetsplatsen och hur undervisningen i skolan förbereder och följer upp apl, eleven som en aktiv part i sin egen yrkesutbildning och yrkeslĂ€rarens roll och uppdrag före, under och efter apl.

Program

14.00–14.05  VĂ€lkomna

14.05–14.25 Charlotte Arkenback, FD, Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, presenterar sin doktorsavhandling Workplace learning in interactive service work. Charlotte studerar hur digitaliseringen förĂ€ndrar arbetsplatslĂ€rande inom servicearbete, med sĂ€rskilt fokus pĂ„ emotionellt arbete i servicemöten. https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/70217/10/gupea_2077_70217_10.pdf

14.30–14.50  Jason Stanley, yrkeslĂ€rare vid Angeredsgymnasiet, presenterar sin masteruppsats om ”Elevens upplevelser av metodövningar i vĂ„rd- och omsorgsprogrammet”. Studien handlar om vad elever upplever att de lĂ€r sig i samband med simulerade övningar i skolans metodrum och hur kunskapen fĂ„r betydelse för utveckling av yrkeskunskap i apl. 

15.00–15.20 Peter Olsson, yrkeslĂ€rare pĂ„ vuxenutbildningen, Studium Göteborg stad. Peter presenterar ett utvecklingsarbete som han genomförde sista terminen pĂ„ yrkeslĂ€rarprogrammet. Utvecklingsarbetet handlar om ”SprĂ„kutveckling och utveckling av yrkeskunskaper i samband med arbetsplatsförlagt lĂ€rande, i         yrkesĂ€mnet matlagningskunskap”.

15.25–15.45 Ingela Andersson, doktorand, Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, presenterar en studie om ”Elevers formande av arbetsplatsförlagt lĂ€rande i svensk gymnasial lĂ€rlingsutbildning”. Studien visar hur eleverna genom sina val och handlingar Ă€r med och formar sin yrkesutbildning i samband med apl. LĂ€nk till artikel samförfattad med Viveca Lindberg, Stockholms universitet: https://njvet.ep.liu.se/article/view/1836     

2021

10 maj: Yrkesutbildningens roll i ett demokratiskt samhÀlle?

Yrkesutbildningen och yrkeslÀraren befinner sig i skÀrningspunkten mellan utbildning och yrkesliv. Inom yrkesutbildningar finns en stark tradition av att innehÄllet Àr tydligt kopplat till arbetsplatspraktiker och undervisningen sker genom att undervisa i specifika moment och arbetsuppgifter. Som en följd av detta har demokrati- och medborgarfostran ofta hamnat i skymundan, trots att det stÄr i lÀroplanen att förberedelse för demokratiskt deltagande ska genomsyra all undervisning.

DÀrför behöver yrkesutbildningen förstÀrkas pÄ omrÄden dÀr eleverna ges redskap att pÄverka och utöva inflytande. I presentationerna under denna eftermiddag synliggörs hur undervisning i yrkesÀmnen Àr och kan vara en vÀsentlig del av skolans demokratiska uppdrag.

Presentationerna tar sin utgÄngspunkt i den nyutgivna boken YrkesÀmnena och skolans demokratiuppdrag*.

Program

13.30–14.10  Introduktion: Yrkesutbildningens roll i ett demokratiskt samhĂ€lle relaterat till dess historia och nutida lĂ€roplaner (Per-Åke Rosvall & Mattias Nylund)

HÀr presenterar vi grunden till det femÄriga forskningsprojektet som boken tillika övriga presentationer under dagen bygger pÄ. Vi visar hur klass, kön och etnicitet spelar in i ungdomars utbildningsvÀgar samt tillgÄng till olika kunskaper och diskuterar varför frÄgor om demokrati Àr viktiga att diskutera i relation till undervisning i yrkesprogram och yrkesÀmnen. 

14.20–14.45 Reflektion och kritiskt tĂ€nkande i yrkesĂ€mnesundervisning (Mattias Nylund)

I denna presentation diskuterar vi utifrÄn exempel frÄn klassrumsundervisning i olika yrkesprogram hur olika sÀtt att undervisa (kontextualisera undervisningsinnehÄllet) leder till olika tillgÄng till kritiskt tÀnkande för elever.

14.55–15.20   Yrkesutbildning och könsnormer (Kristina Ledman)

Yrkesprogrammen prÀglas i mÄnga fall av traditionella könsnormer. I presentationen visas exempel pÄ hur detta möjliggör och begrÀnsar hur elever, lÀrare och handledare uppfattar och bemöter varandra.

15.30–15.55   Arbetsplatsförlagt lĂ€rande och medborgarfostran (Maria Rönnlund)

Presentationen tar upp elevernas erfarenheter av APL som möjligt undervisningsinnehÄll i skolan. Med utgÄngspunkt i elevers berÀttelser om vad de varit med om och upplevt under APL, diskuteras  hur deras erfarenheter kan lyftas in i skolundervisningen som en del av skolans medborgarfostran.

15.55–16.00   Yrkesutbildningens demokratiska uppdrag – i ett framtidsperspektiv (Per-Åke Rosvall)            

En kort summering och tankar om yrkesutbildning i framtiden.

*Rosvall, P-Å, Ledman K., Nylund, M. & Rönnlund, M. (2020). YrkesĂ€mnena och skolans demokratiuppdrag. Malmö: Gleerups förlag.

 

8 mars: Yrkesutbildningens attraktionskraft

Presentationerna tar sin utgÄngspunkt i nÄgra  kapitel i den nyutgivna boken Yrkesutbildning pÄ undantag? Att bryta den lÄga attraktionskraften

Program

13.30–14.00 Gymnasievalet - vem vĂ€ljer ett yrkesprogram? (Alexandru Panican)

Presentationen inleds med yrkesutbildningens attraktionskraft i siffror sedan Gy11. DÀrefter lyfts fram skolföretrÀdares förhÄllningssÀtt till yrkesprogram samt högstadieelevers reflektioner inför gymnasievalet som avspeglar synen pÄ yrkesprogrammens attraktionskraft.  

14.00–14.30 Yrkeselev – en attraktiv identitet? (Maria Terning & Helena Tsagalidis)

Presentationen belyser hur den ideologiska skiljelinjen mellan en sammanhÄllen och en sÀrskild gymnasieskola formar olika identitetserbjudanden yrkeselever.                

14.40–15.10 VĂ„ras det för trĂ€dgĂ„rdsutbildning? (Ingrid Berglund & Camilla GĂ„fvels)

Presentationen visar hur olika (miss)uppfattningar och förestÀllningar om trÀdgÄrdsyrken kan pÄverka attraktionskraften och intresset att söka trÀdgÄrdsutbildning. Vad kan göras för att fÄ trÀdgÄrdsutbildning att blomstra?

15.10–15.40 Om man inte stĂ„r ut med att folk driver med en 
 (Katarina KĂ€rnebro)

I presentationen sammanfattas resultat frÄn en sprÄksociologisk studie av sprÄkpraktiker pÄ fordons- och transportprogrammet. Studien belyser de genusprocesser som sker i skolvardagen och vilka handlingsutrymmen dessa skapar för eleverna pÄ programmet.  

15.40–16.00 Yrkesutbildningens lĂ„ga attraktionskraft. (Alexandru Panican)

Presentation svarar pÄ följande frÄgor: Hur kan yrkesutbildningens lÄga attraktionskraft förklaras och begripliggöras? Vad bör göras för att öka yrkesutbildningens attraktionskraft?

2020

 

8 december: Respektabla frisörer – femininiteter och (yrkes)identitet bland tjejer i gymnasieskolans frisörutbildning

 

Program

 

Eva Klope, LinnĂ©universitetet, presenterar sin doktorsavhandling: Respektabla frisörer – femininiteter och (yrkes)identitet bland tjejer i gymnasieskolans frisörutbildning

Eva Àr lektor i pedagogik med inriktning mot yrkesutbildning och har en bakgrund som frisör och yrkeslÀrare pÄ gymnasieskolans hantverksprogram. Hennes forskningsintressen berör identitetsskapande, genus, yrken och yrkeskunnande. I avhandlingen, som Àr en etnografisk studie, intresserar hon sig för hur elever pÄ det gymnasiala hantverksprogrammet förhandlar och iscensÀtter identiteter i relation till frisöryrket och frisörutbildningen med sÀrskilt fokus pÄ femininet.

 

Avhandlingen finns att hÀmta pÄ:

http://lnu.diva-portal.org/smash/get/diva2:1431278/FULLTEXT01.pdf

 

Johanna Mellén, Göteborgs universitet, ger sina kommentarer pÄ avhandlingens bidrag utifrÄn ett genusperspektiv

Ingrid Berglund, Göteborgs universitet, ger sina kommentarer pÄ avhandlingens bidrag utifrÄn yrkeskunnande och yrkesidentitet

DÀrefter följer en gemensam diskussion.

Seminariet arrangeras i samverkan mellan Kollegiet för yrkeskunnande och Kollegiet genusperspektiv i pedagogik.

 

23 september: Hantverk och försĂ€ljning – en studie om att utveckla arbetsplatsförlagt lĂ€rande i floristutbildning

Seminariet ges i samverkan mellan Kollegiet för yrkeskunnande och Aktionsforskningskollegiet

Program

 

Helena Hellgren, Göteborgs universitet, presenterar sin masteruppsats Hantverk och försĂ€ljning – en studie om att utveckla arbetsplatsförlagt lĂ€rande i floristutbildning

Vad hÀnder pÄ elevernas APL? Tillsammans med arbetslaget pÄbörjade Helena ett utvecklingsarbete för att fÄ syn pÄ och bÀttre förstÄ, vad som möjliggör och hindrar floristelevers utvecklande av yrkeskunnandet försÀljning och service under det arbetsplatsförlagda lÀrandet. Genom lÀrarlagets gemensamma reflektioner förÀndrades förstÄelsen för praktiken, vilket i sin tur ledde fram till nya aktioner.

Teoretisk grund för studien Àr Aktionsforskning, som hör hemma inom praktiknÀra forskning och utgÄr frÄn professionens egna frÄgor. Teorin om praktikarkitekturer har anvÀnts för analys av datamaterialet.

Resultatet visar bland annat hur olika lÀrandepraktiker i skolan och pÄ arbetsplatserna formar varandra, sÄsom elevers utveckling och lÀrande, lÀrares professionella lÀrande samt skolledning.

Masteruppsats: Hellgren, H. (2019). Hantverk och försĂ€ljning – en studie om att utveckla arbetsplatsförlagt lĂ€rande i floristutbildning. https://gupea.ub.gu.se/handle/2077/63797

Camilla GÄfvels, Konstfack, ger sin respons pÄ uppsatsen utifrÄn floristers yrkeskunnande

Camilla har en bakgrund som florist och har disputerat med avhandlingen Skolad blick pÄ blommor - Formandet av yrkeskunnande i floristutbildning. http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:953521/FULLTEXT01.pdf

Ingrid Henning Loeb, Göteborgs universitet, ger sin respons pÄ uppsatsen utifrÄn ett Aktionsforskningsperspektiv och sÀrskilt anvÀndningen av teorin om praktikarkitekturer.

 

2019

20 maj: Seminarium Skapad till skönhet - subjektiviteter i privat skönhetsutbildning

Kollegiet för yrkeskunnande bjuder tillsammans med Utbildningssociologiska kollegiet (IPS) in till seminarium med fil.dr Eleonor Linder Eknor

Eleonor Linder Eknor presenterar sina avhandlingsresultat som handlar om hur deltagare i privat utbildning för skönhetsbranschen blir positionerade och positionerar sig sjÀlva, vilket fokuserar pÄ relationen mellan yrkeslÀrande och identitet. Genom detta angreppssÀtt synliggörs yrkesblivande processer som bland annat handlar om könad kunskap och om hur yrkens legitimitet och status pÄverkar yrkeslÀrandet. Stora delar av resultatet handlar ocksÄ om lÀrandeprocesser kopplade till kropp och utseende, och om att lÀra till kÀnsloarbete (emotional labour).

Avhandlingen finns pÄ följande lÀnk: http://liu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1245837&dswid=7474

 

11 november: Halvdagskonferens Validering av yrkeskunnande i forskning och praktik

Validering Àr ett angelÀget omrÄde inom vuxenutbildning och för studie- och yrkesvÀgledning. Kollegiet för yrkeskunnande vill dÀrför bjuda in alla intresserade till en eftermiddag med fil. dr. Maria C. Johansson, Malmö universitet och Björn Dufva Hellsten, chef för Validering VÀst.

Program

 

13.30–14.30 Yrkeskunskap och validering - fil. dr. Maria C Johansson, Malmö universitet

Validering kommer med mÄnga löften och stora förvÀntningar, om att till exempel lösa sociala och ekonomiska problem i samhÀllet. Den retorik som omgÀrdar validering gör att till och med antagningen till yrkeslÀrarutbildningen handlar om vÀldigt mycket annat Àn just yrkeskunskap. Min presentation handlar om min doktorsavhandling. Jag kommer att prata om lite om varför det blev just den hÀr avhandlingen, sedan berÀttar jag kortfattat om dess delar och resultat för att slutligen nÀmna tÀnkbara omrÄden för fortsatt forskning.

Maria har lÄng yrkeserfarenhet frÄn skola och andra verksamheter. Hon har en licentiatexamen i matematikdidaktik och har nyligen disputerat i pedagogik vid Linnéuniversitetet. För nÀrvarande Àr hon verksam vid Malmö universitet, dÀr hon framförallt arbetar med yrkeslÀrarutbildning och forskning.

Doktorsavhandling: Johansson, M. C. (2019).
The institutionalisation of validation and the transformation of vocational knowledge: The case of admission into Vocational Teacher

15.00–15.30 Validering i praktiken – Björn Dufva Hellsten Ă€r chef för Validering VĂ€st

Björn delar med sig av sina erfarenheter kring validering bÄde teoretiskt och med praktiska exempel. Validering VÀst Àr en regional stödstruktur för validering som i flera delar Àr unik i Sverige gÀllande bredden pÄ verksamheten, erfarenhet och kompetens. Validering VÀst ger kvalificerat stöd och skapar bland annat processer, rutiner och metoder gÀllande branschvalidering, validering inom vuxenutbildningen, validering och reell kompetensbedömning inom högskolan samt för synliggörande av kompetens hos individer som inte pÄ ett bra sÀtt gÄr att bedöma mot svenska skolsystem eller branschkrav.

2018

20 mars: Halvdagskonferens om Yrkesdidaktikens mÄngfald

Forskare och licentiander presenterar aktuell forskning och du Àr vÀlkommen att diskutera didaktisk mÄngfald och didaktiska utmaningar i gymnasial yrkesutbildning.

Gymnasial yrkesutbildning Àr ett viktigt och omdebatterat inslag i det svenska samhÀllet. Yrkesutbildning erbjuder kunskaper och fÀrdigheter som elever utvecklar bÄde i skolan och pÄ arbetsplatser. YrkeslÀrarens arbete blir komplext nÀr undervisningen behöver utformas för att svara mot kraven som stÀlls i ett arbetsliv som prÀglas av stÀndig förÀndring. I det hÀr sammanhanget blir följande frÄgor viktiga och nödvÀndiga att lyfta fram i den allmÀnna debatten för att belysa undervisning och lÀrande i yrkesutbildningens skolvardag: Vad Àr yrkesdidaktik? Vad Àr yrkesÀmnenas didaktik?

Vid konferensen medverkar:

Viveca Lindberg, Docent i didaktik och forskare vid Göteborgs Universitet, presenterar antologin Yrkesdidaktikens mÄngfald. De olika kapitlen redovisar resultat frÄn licentiatavhandlingar inom den nationella forskarskolan i yrkesÀmnenas didaktik.

Yrkesdidaktikens mÄngfald (lÀnk)

NÄgra av författarna presenterar sina texter och ni bjuds in till diskussion:

Gun-Britt WÀrvik, Docent i pedagogik och forskare, Göteborgs Universitet - Vad Àr ett yrkesÀmne?
Ola Lindholm, Fil. lic, Karlstads Universitet - NÀr elever Àger kunskapen
Martina Wyszynska Johansson, Fil. lic, Göteborgs Universitet - Bedömning för yrkeslÀrande
Åsa MĂ„rtensson, Fil. lic. Linköpings Universitet - Tid för handledning
Ingrid Carlgren, Professor emerita, Stockholms Universitet – Yrkesdidaktiska vĂ€gval

 

9 maj: Seminarium - En studie om nyblivna yrkeslÀrares arbete

Susanne Fransisco frÄn Charles Sturt University, Australien presenterar sin studie om nyblivna yrkeslÀrares professionella utveckling

Becoming a VET teacher: Learning how to go on
Novice vocational education and training (VET) teachers in Australia often begin teaching with no qualifications related to being a teacher. Many find themselves in the position where yesterday they were a (for instance) hairdresser and today they are a hairdressing teacher. Drawing on a longitudinal study of nine novice VET teachers undertaken in the first two years of their work as a teacher, this seminar outlines what enabled and constrained the participants in learning to become teachers (the practice architectures). Focusing on four cases from the research, the arrangements that enabled and constrained the development of a trellis of practices that supported teacher learning are explored.

Brief bio

Susanne Francisco is a lecturer in adult and vocational education at Charles Sturt University in Australia. Her teaching areas are workplace learning, mentoring, professional learning, facilitating adult learning, and reflective practice. Her research areas are VET teacher learning, workplace learning, professional learning for academics in higher education, and leading VET pedagogy.

 

26 november: Halvdagskonferens – Aktuell forskning om Barn- och fritidsprogrammet

 

Susanne Gustavsson, universitetslektor vid Göteborgs universitet ger en introduktion till forskning och utveckling inom Barn- och fritidsprogrammet

Ellinor Dyne, utvecklingsledare vid utbildningsförvaltningen i Göteborg presenterar sin licentiatavhandling Personlig trĂ€nare – FramtidsvĂ€g eller Ă„tervĂ€ndsgrĂ€nd? En gymnasial yrkesutgĂ„ng inom barn- och fritidsprogrammet. Om samarbete mellan aktörer inom utbildning

Martina Wyszynska Johansson, universitetsadjunkt vid Göteborgs universitet presenterar sin doktorsavhandling Eleverfarenhet av ”yrkespersonsblivande” i gymnasial yrkesutbildning: att navigera med hjĂ€lp av Ă„terkoppling.
 

2017 

14 mars: Digitala redskap som stöd för lĂ€rande – i yrkesutbildning

Digitala redskap anvÀnds pÄ en mÀngd olika sÀtt av lÀrare i skolans verksamhet. Vi bjuder dÀrför in till en eftermiddagskonferens med seminarier och erfarenhetsutbyte om hur digitala redskap anvÀnds i och vid sidan av undervisningen. Vid konferensen ges tre presentationerna dÀr det finns tid stÀlla frÄgor som rör dessa studier. Vi ser ocksÄ gÀrna att ni som deltar i konferensen delar med er av egna erfarenheter i samband med rast och i den avlutande diskussionen.

 

25 september: Seminarium och diskussion om yrkesutbildning inom Handelsprogrammet i gymnasieskolan och vuxenutbildning
 

Per Kristmansson, universitetslektor vid institutionen för tillÀmpad utbildningsvetenskap vid UmeÄ Universitet presenterar sin doktorsavhandling: Gymnasial lÀrlingsutbildning pÄ handels- och administrationsprogrammet. En studie av lÀrlingsutbildningens förutsÀttningar och utvecklingen av yrkeskunnande.

Handels- och administrationsprogrammet Àr ett av de minst utforskade yrkesprogrammen i gymnasieskolan. Min avhandling rör sig inom ramarna för försöket med gymnasial lÀrlingsutbildning - som inte heller Àr sÀrskilt utforskat. Syftet med studien var att bidra med förstÄelse av, och kunskap om, hur gymnasial lÀrlingsutbildning realiseras pÄ handels- och administrationsprogrammet och hur lÀrlingselever utvecklar yrkeskunnande i APU/APL. Avhandlingen syftar Àven till att synliggöra yrkeskunnande i detaljhandelsbranschen i ett historiskt och nutida perspektiv. I presentationen kommer jag att fokusera pÄ avhandlingens tvÄ delstudier. Avhandlingen har delvis en verksamhetsteoretisk inriktning, dÀrför har historien en avgörande betydelse. I den första delstudien ges en historik över detaljhandelsbranschens historia dÀr nÄgra stora omvÀlvande förÀndringar pekas ut. Jag kommer att diskutera hur yrkeskunnandet förÀndrats över tid. I presentationen av den andra delstudien ges exempel pÄ vilka arbetsuppgifter lÀrlingarna i studien fÄr tillgÄng till och vad som framstÄr som avgörande för möjligheten att ta plats i yrkesgemenskapen. Jag kommer Àven att ge exempel pÄ och diskutera de bedömningspraktiker som jag identifierade i studien.

Charlotte Arkenback-Sundström, Eductus Vuxenutbildning, presenterar sin licentiatavhandling: Matematik? – Nej, det handlar bara om sunt förnuft och rĂ€tt attityd. En studie av matematikinnehĂ„llande aktiviteter i lĂ€rlingsvux inom detaljhandeln.

NÀr butikschefer, butikssÀljare, handledare och lÀrlingar fÄr frÄgan om nÀr de anvÀnder matematik i sitt arbete, sÄ nÀmner de ofta i kassan och vid inventering i butiken och pÄ lagret. De konstaterar ocksÄ att det egentligen Àr vÀldigt sÀllan som man behöver rÀkna sjÀlv, allt Àr förprogrammerat i kassan eftersom det inte finns tid att rÀkna manuellt. En butikschef sÀger: "Det man behöver kunna för att jobba i kassan Àr datorn, men det kan ju nÀstan alla idag". I min presentation kommer jag att ge exempel pÄ nÄgra av de matematikinnehÄllande lÀrandeaktiviteter pÄ lagret, butiksgolvet och i kassan som jag fann i min studie, samt hur studiens matematiska referensram kan anvÀndas för att "hitta matematiken" i arbetsplatsförlagt lÀrande. Jag kommer ocksÄ att diskutera hur aktiviteterna kan kopplas till skolmatematiken och handelns yrkeskompetenser.

 

27 november: Halvdagskonferens med diskussion om VÄrd och omsorgsutbildning i gymnasieskola och vuxenutbildning 

 

Enni Paul, Stockholms Universitet, presenterar sin doktorsavhandling
VÄrd- och omsorgselever möte med skriftbruk i samband med APL.

Ulrika Sjövall frÄn Katrinelundsgymnasiet i Göteborg presenterar ett utvecklingsarbete inom yrkeslÀrarutbildningen: Gymnasiearbetet som rollspel i vÄrd- och omsorgsutbildningen inom Komvux.

Katarina Lagercrantz, Stockholms Universitet, presenterar sin doktorsavhandling
Delaktighet- och lÀrprocesser i en yrkesutbildning. En studie av vuxnas erfarenheter av vÄrd- och omsorgsutbildningen inom Komvux.

 

2016

8 september: Kollegiet för yrkeskunnande och Aktionsforskningskollegiet bjuder in till ett seminarium med PhD Sarojni Choy frÄn Griffith University.

Improving VET Practice: A Critical Participatory Action Research Approach
Assoc. Prof. Sarojni Choy, Griffith University

Vocational Education and Training practitioners need to constantly appraise their practices to provide high-quality education and training to diverse learner groups to meet emerging skill needs for the new economy. I present a case example of critical participatory action research (CPAR), applied as a work integrated framework, to enhance VET educator practices in a public provider based in South East Queensland. The framework is premised on establishing a sustainable approach to VET educator development, with overarching considerations of engagement and empowerment, contextualisation, resources, leadership and sustainability.

Participant educators (27) from two TAFE Queensland regions self-selected CPAR projects that were embedded and embodied within their areas of practice. In consultation with their teams, the participants identified and prioritised areas for attention. Being thus involved gave them a sense of ownership in the design and implementation of strategies to improve practice. Using a collaborative community-based learning approach they applied the CPAR framework to address issues at their practice sites. This presentation will illustrate examples of the CPAR projects and their outcomes to demonstrate how the CPAR framework was applied, its merits, and its limitations. It will also suggest a framework that can be considered by VET providers to improve teaching practice.

 

14 september: Halvdagskonferens – Aktuell forskning om yrkesutbildning

 

29 september: AvstÀmningsseminarium för Charlotte Arkenback-Sundström

Matematik? Nej, det handlar bara om sunt förnuft och rÀtt attityd. En studie av matematikinnehÄllande aktiviteter i lÀrlingspraktiker inom detaljhandeln

ButikssÀljare Àr en yrkesutbildning pÄ gymnasial nivÄ inom vuxenutbildningen som bestÄr av kurser frÄn gymnasieskolans Handels- och administrationsprogram. LÀrlingsvux Àr en ny studieform inom vuxenutbildningen (LVux12) som innebÀr att minst 70 % av yrkesutbildningen ska vara arbetsplatsförlagd. I studien undersöks 13 lÀrlingspraktiker inom detaljhandeln med fokus pÄ matematikinnehÄllande aktiviteter.

Diskutant: Docent Ingrid Henning Loeb, IPKL
Huvudhandledare: professor Karin Rönnerman, IPS
BitrÀdande handledare: FD. Karin Lumsden Wass, IPS och FD. Anette Jahnke, NCM

Den som vill ta del av hela arbetet kan kontakta Charlotte Arkenback-Sundström, charlotte.arkenback-sundstrom@gu.se

 

Kollegiet för yrkeskunnande vid Göteborgs universitet inbjuder till seminariet ”SprĂ„kutvecklande undervisning i gymnasieskolans yrkesutbildning”.

Seminariet riktar sig till yrkeslÀrare, skolledare och lÀrare i gymnasiegemensamma Àmnen som undervisar pÄ yrkesprogram och introduktionsprogrammens yrkesutbildningar.
Vid seminariet presenteras resultat frÄn ett pilotprojekt dÀr forskarna under vÄren 2016 har studerat hur elever i nÄgra olika yrkesÀmnen i gymnasiet fÄr möjlighet att utveckla sina kunskaper. SprÄket Àr en viktig nyckel nÀr elever lÀr sig ett yrkesomrÄde, bÄde för att fÄ kunskaper om specifika yrkesord och för att lÀra sig Àmnesrelaterade ord. Det Àr grunden för skolframgÄng och har allt mer kommit i fokus. OmrÄdet om sprÄkutvecklande undervisningssÀtt har tills idag varit obeforskat i yrkesutbildning. Det Àr viktigt att pedagogisk forskning och yrkesverksamma fÄr mer kunskap om hur yrkeselevers yrkessprÄk fÄr möjlighet att utvecklas.
Pilotprojektet Àr tvÀrvetenskapligt och har genomförts av tvÄ forskare vid institutionen för pedagogik och specialpedagogik (Ingrid Henning Loeb och Ann-Sofie Holm) och tvÄ forskare vid institutionen för svenska sprÄket (Per Holmberg och Lotta OlvegÄrd). Projektet har finansierats av VÀstra Götalandsregionen och Àr en förstudie till större forskningsansökningar. Forskarna har genomfört fÀltstudier vid olika skolor och yrkeslÀrares undervisning (genomgÄngar, instruktioner och dialoger med elever) har spelats in med MP3 och analyserats. Vid seminariet visas olika exempel pÄ resultat frÄn studien och de analyser som gjorts. Vid seminariet inbjuds ocksÄ till diskussion resultat och analys. För de fortsatta studierna Àr viktigt med Äterkoppling frÄn verksamma inom omrÄdet.
I slutet av presentationen finner du ocksÄ lÀnkar och litteraturtips om att arbeta med sprÄkutvecklande arbetsformer i undervisningen.
 

3 mars: FrÄn uppvÀxt till lÀrargÀrning: En livsberÀttelsestudie med Ätta yrkeslÀrare pÄ industritekniska programmet.

Kollegiet för yrkeskunnande bjuder in till ett seminarium med Hamid Asghari. Hamid Àr lektor i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet. Han har ocksÄ arbetat som verkstadsmekaniker, CNC-operatör, elektronikingenjör och yrkeslÀrare i ett antal Är innan han disputerade i oktober 2014. Vid seminariet presenterar han sin avhandling:

LÀrarna sÀtter spÄr i elevernas liv och eleverna utbildas till olika industriarbetare utifrÄn vem deras lÀrare Àr. Ur yrkeslÀrarnas livsberÀttelser framtrÀder fyra olika mÄl med undervisning, mÄl som inte nödvÀndigtvis Àr samma som det som Skolverket eller styrdokumenten sÀtter upp för utbildningen. Ett mÄl Àr att skapa förutsÀttningar för yrkeseleverna att klara av skolan. YrkeslÀrarna försöker i mÄnga fall vÀnda en negativ attityd till skolan hos sina elever genom att stÀrka deras sjÀlvförtroende. Ett annat mÄl Àr att skapa förutsÀttningar för eleverna att fÄ jobb direkt efter utbildningen. Ett tredje mÄl handlar om att skapa förutsÀttningar för eleverna att studera vidare pÄ universitetet. Det sista mÄlet handlar om att forma yrkeseleverna till stolta industriarbetare, industriarbetare som av rÄmaterial kan tillverka arbetsstycken som sitter i bilar och flygplan. Resultatet visar att yrkeslÀrarna anvÀnder sig av olika undervisningsstrategier för att uppnÄ de hÀr mÄlen. Strategier som ocksÄ kan förstÄs i relation till yrkeslÀrarnas tidigare livserfarenheter.
LĂ€nk till avhandlingen
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:747059/FULLTEXT01.pdf

 

2015

 

25 november: A praxis approach to mathematics education, Associate Professor Peter Grootenboer (Griffith University, Queensland, Australia)

Kollegiet för yrkeskunnande och Aktionsforskningskollegiet samverkar i detta seminarium. VÄra gemensamma internationella kollegor frÄn Australien besöker oss vilket ger möjlighet att fÄ höra om deras aktionsforskningsarbete inom utbildningsfÀltet i Australien. TvÄ presentationer ges, en om aktionsforskning inom matematikdidaktik av Peter Grootenboer och en inom yrkesdidaktik av Annette Green.

A praxis approach to mathematics education recognizes that teachers are required to continually make morally-dense and value-laden decisions about their work. However, there is evidence that often this dimension of their teaching practice is overlooked, and this has had long-term consequences. In this seminar two cases of mathematics education are considered related to school mathematics teaching and to preservice teacher education to explore and promote discussion about educational praxis in mathematics. While the focus is specifically on mathematics education, there are implications for other disciplines and for teacher education.

School development in a vocational college in Australia: Praxis in action, Doctor Annette Green (Charles Sturt University, Wagga Wagga, Australia)

A new vocational college provided the opportunity for the principal, staff and two researchers from Charles Sturt University to reflect and research at every stage since 2010 when the first students arrived. At every stage the process was discussed in terms of values particular to vocational learning, so industry appropriate learning spaces were well equipped and learners could be assured that Vocational Education and Training (VET) qualifications were at industry standards. In this seminar, as the reflective action research professional development for staff managing the new school, the ways in which the school reached out and created partnership programs with the community and the particular case of the Hospitality centre will be discussed. Finally, the model was replicated in two other Trade Training Centres in other linked schools will demonstrate how praxis can be seen in action to ensure the best outcomes for all.