Konsumtionens vinnare och förlorare under pandemin
Resor, hotell- och restaurang, kläd- och skobranschen – flera konsumtionsområden har ännu inte återhämtat sig till de nivåer som rådde strax innan pandemin inleddes. Det visar statistik sammanställd i Konsumtionsrapporten 2021. Även om konsumtionen ökat med 4,9 procent under de tre första kvartalen under 2021 så har flera branscher ännu inte haft tillräckligt stort uppsving för att kompensera för nedgången under 2020. Samtidigt har konsumtionen ökat inom områden som kommunikation och bostad.
Fakta (källa: Konsumtionsrapporten 2021)
- Hushållens totala konsumtion uppgick till 2 129 miljarder kronor under 2020.
- Hushållen konsumerade 4,7 procent mindre under pandemiåret 2020 jämfört med 2019, och 15 procent mer jämfört med 2010.
- Under de första tre kvartalen 2021 ökade hushållens totala konsumtion med 4,9 procent jämfört med de första tre kvartalen 2020.
Konsumtionsområden som ökat mest år 2020:
- Alkoholhaltiga drycker och tobak (inköp i Sverige), 5,4 procent
- Möbler, hushållsartiklar och underhåll, 3,6 procent
- Kommunikation, 2,7 procent
- Livsmedel och alkoholfria drycker, 1,7 procent
Konsumtionsområden som minskat mest under år 2020:
- Hushållens konsumtion i utlandet, -44 procent
- Utländsk konsumtion i Sverige, -34 procent
- Hotell, kaféer och restauranger, -25 procent
- Kläder och skor, -16 procent
- Transporter, -12 procent
Konsumtionsområden som ökat mest kvartal 1-3 2021:
- Hushållens konsumtion i utlandet, 19 procent
- Hälso- och sjukvård (privata utgifter), 12 procent
- Transporter, 9,4 procent
- Fritid, underhållning och kultur, 7,7 procent
- Möbler, hushållsartiklar och underhåll, 7,1 procent