Social Relations and Special Educational Perspectives for Pre-School Teachers
About
This course is taught in Swedish
Kursen behandlar barns relationer och individuella utveckling i förskolan. Utgångspunkten är syn på lärande som grundas i varje barns behov, möjlighet och rättighet till delaktighet, lek och lärande. Samspelet mellan individens förutsättningar, samhällets och verksamhetens villkor problematiseras utifrån specialpedagogiska perspektiv. Möjligheter och hinder i förskolans arbete med alla barns språk- och kommunikationsutveckling samt sociala utveckling diskuteras. Dessutom behandlas verktyg för att identifiera viktiga faktorer som kan användas i ett förebyggande syfte. Stor vikt läggs vid lärarens förhållningssätt, bemötande och kunskaper om gruppers dynamik. I kursen behandlas även funktionsnedsättningar och olika förklaringsmodeller används för att skapa förståelse för den komplexitet det oftast handlar om. AKK och IKT som stödjande verktyg prövas.
This course is open to
Exchange students with sufficient knowledge in Swedish or another Scandinavian language (Norwegian or Danish)
This course can be combined with
This course can be combined with the other courses in the Preschool Teacher Education track (in Swedish). Depending on schedule, it could also be combined with courses in the Teacher Education and Education Science tracks.
Application
Do you want to apply for exchange studies at the University of Gothenburg?