Göteborgs universitet
Konsthistoriepoddens programledare framföra helsvart bakgrund
Alexandra Fried och Alexandra Herlitz, båda lektorer i konst- och bildvetenskap, har producerat Konsthistoriepodden sedan 2020.

Konsthistoriepodden

Varje konstverk bär på mängder av intressanta historier. Konsthistoriepodden är en populärvetenskaplig podcast där Alexandra Fried och Alexandra Herlitz, lektorer i konst- och bildvetenskap vid Institutionen för kulturvetenskaper, fördjupar sig i kända konstverk.

Om Konsthistoriepodden

Konstverk kan ha spännande tillkomstprocesser, en fängslande ägarhistoria eller så kan det finnas otroliga berättelser om hur publiken tog emot ett verk, när det visades för första gången. Men alltid är det förstås just det avbildade som bjuder oss på många fascinerande berättelser och tankar.

En gång i månaden släpper Konsthistoriepodden ett avsnitt om ett konstverk. Det blir gott och blandat från olika tider och platser, för det enda urvalskriteriet är att programledarna tillsammans måste tycka om verket.

Bildmaterial till alla poddavsnitt, så som andra informativa inlägg om månadens verk publiceras på det tillhörande Instagramkontot @konsthistoriepodden.

Lyssna på podden

Du kan ladda ned och lyssna på Konsthistoriepodden i alla de vanliga poddspelarna, till exempel Acast, Spotify och Apple Podcaster.

Lista över tidigare avsnitt

Samverkan