- Hem
- Om universitetet
- Hitta person
- Mikaela Åberg
Mikaela Åberg
Universitetslektor
Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeOm Mikaela Åberg
Mikaela Åberg är lektor inom barn- och ungdomsvetenskap. Hon undervisar inom kurser som bland annat innefattar områdena barns lek och lärande samt kommunikation och pedagogik i institutionella miljöer. Hennes forskningsintressen ligger i att studera verbal och kroppslig kommunikation i olika institutionella och vardagliga miljöer. Mer specifikt har hon ett intresse för hur samspel, socialisationsprocesser, professioner och kunskapsutveckling utformas och blir synliga i de studerade praktikerna. Mikaelas tidigare studier har bland annat fokuserat på hur instruktioner ges och uppfattas under projektarbeten i skolan, hur lärare anpassar sin undervisning utefter barns eller elevers uppvisade förståelse, hur kommunikationen och roller utformas under samarbete mellan olika professioner samt hur misskommunikation uppstår och överbyggs i kirurgiska situationer.
-
Contested Platforms: Parent Resistance Positions and Shadow
Infrastructure
Annika Bergviken Rensfeldt, Mona Lundin, Åsa Mäkitalo, Mikaela Åberg
Paper for the European Conference for Education Research, 26-30 August 2024, Nicosia Cyprus - 2024 -
The invisible professional helper: Encounters at the digital frontline of public
education.
Mikaela Åberg, Mona Lundin, Annika Bergviken Rensfeldt, Åsa Mäkitalo
5th Street-level Bureaucracy Conference, June 18-20 in Copenhagen. - 2024 -
Monitoring, coordinating, and correcting professional conduct; Soliciting absent requests during
surgery
Mikaela Åberg, Jonas Ivarsson
Medical and Healthcare Interactions Members' Competence and Socialization, Sara Keel (ed.) - 2023 -
Going the extra mile: to secure home-school
communication
Mikaela Åberg, Annika Bergviken Rensfeldt, Mona Lundin, Åsa Mäkitalo
Nordic STS Conference 7-9 June 2023 in Oslo. Symposium: Repair work in the encounter between ‘the partially digital citizen’ and digital public sector services Co-convenors: Annika Bergviken Rensfeldt & Brit Ross Winthereik - 2023 -
Role of requests and communication breakdowns in the coordination of teamwork: a video-based observational study of hybrid operating
rooms.
Jonas Ivarsson, Mikaela Åberg
BMJ Open - 2020 -
Anesthesiologist to surgeon: Can we let the patient breathe
again?
Mikaela Åberg, Jonas Ivarsson
IIEMCA19 - International Institute for Ethnomethodology and Conversation Analysis - 2019 -
Exploring the endogenous pedagogies of competent
worlds.
Oskar Lindwall, Jonas Ivarsson, Gustav Lymer, Mikaela Åberg
Co-operative Engagements in Intertwined Semiosis: Essays in Honour of Charles Goodwin - 2018 -
Talk, Text, and Tasks in Student-Initiated Instructional
Interaction
Mikaela Åberg
Discourse processes - 2017 -
Doing project work: The interactional organization of tasks, resources, and
instructions
Mikaela Åberg
2015 -
Att förädla information till kunskap: lärande och klassrumsarbete i
mediesamhället
Roger Säljö, Anders Jakobsson, Patrik Lilja, Åsa Mäkitalo, Mikaela Åberg
2011 -
Knowing and arguing in a panel debate: speaker roles and responsivity to
others
Mikaela Åberg, Åsa Mäkitalo, Roger Säljö
In K. Littleton & C. Howe (Eds.), Educational dialogues. Understanding and promoting productive interaction - 2010 -
Formulating and discussing dilemmas: Student-initiated interaction in educational project
work
Mikaela Åberg
International Conference on Conversation Analysis, July 4-8 2010, Mannheim Germany - 2010 -
Learning for citizenship through classroom
dialogue
Åsa Mäkitalo, Mikaela Åberg
Symposia paper presented at the 13th Biennal EARLI conference - 2009