Länkstig

Anne Solli

Avd-/Sektionschef, bitr, inst

Avdelningen ämnesdidaktik med inriktning naturvetenskap och teknik
Besöksadress
Läroverksgatan 15
41120 Göteborg
Postadress
Box 300
40530 Göteborg

Universitetslektor, biträdande

Avdelningen ämnesdidaktik med inriktning naturvetenskap och teknik
Besöksadress
Läroverksgatan 15
41120 Göteborg
Postadress
Box 300
40530 Göteborg

Universitetslektor

Avdelningen ämnesdidaktik med inriktning naturvetenskap och teknik
Besöksadress
Läroverksgatan 15
41120 Göteborg
Postadress
Box 300
40530 Göteborg

Avd-/Sektionschef, bitr, inst

Avdelningen ämnesdidaktik med inriktning naturvetenskap och teknik
Besöksadress
Läroverksgatan 15
41120 Göteborg
Postadress
Box 300
40530 Göteborg

Om Anne Solli

Mitt forskningsintresse riktar sig främst mot att undersöka interaktion mellan lärare och elever i naturvetenskapliga undervisningspraktiker. Med utgångspunkt i sociokulturella och dialogiska teorier analyserar jag videoinspelade material från klassrummet. Det innebär att jag undersöker hur elever resonerar när aktiviteten pågår och hur resonemangen formas av de inramningar, krav och traditioner som gör sig gällande i praktiken. I min avhandling studerade jag elevers och studenters samtal om, och digitala undersökningar av, socio-vetenskapliga kontroverser (SSC) inom naturvetenskaplig utbildning. Jag undersökte hur olika kunskapsanspråk förhandlas, hur vetenskapliga data representeras, hur spänningar mellan synpunkter som står i konflikt med varandra hanteras och hur andras och egna antaganden utvärderas. Ett intresse var också hur digitala kartläggningsverktyg som eleverna använde för att förstå kontroverserna medierade deras resonerande. Jag har också studerat ungdomars klimataktivism inom ett nordiskt forskarnätverk om barndomar i en digital tid.

Mitt undervisningsintresse är naturvetenskapens didaktik inom lärarutbildningen. Jag undervisar inom olika lärarprogram, oftast med ämnesdidaktiska inslag med inriktning mot de naturvetenskapliga ämnena, främst kemi, men också inom den utbildningsvetenskapliga kärnan. Jag handleder också examensuppsatser och gör VFU-besök.

Nyckelord: naturvetenskapsdidaktik, naturvetenskaplig bildning, scientific literacy, socioscientific issues, digitala verktyg, kontroverskartläggning, undervisning, lärande.