Sylva Frisk
Universitetslektor
Institutionen för globala studierFöreståndare
PIL Pedagogisk utveckling och interaktivt lärandeOm Sylva Frisk
Forskningsområde
Min pågående forskning handlar om policyfrågor och organisatoriskt/kulturella aspekter av högre utbildning. Mer specifikt intresserar jag mig för akademiskt ledarskap med fokus på undervisning och lärande, kvalitetssystem och betydelsen av lärmiljön för studenters hälsa och lärande. Som antropolog ser jag organisationen som en central kontext för att förstå högre utbildnings praktiker och utmaningar.
Min tidigare forskning har handlat frågor kring genus och islam med särskilt intresse för Sydostasien och Malaysia. Mer specifik har jag ägnat mig åt kvinnligt religiöst deltagande och islamiseringsrörelsen i det moderna, urbana Malaysia. En rad fältarbeten i Malaysias huvudstad har gett mig en bred etnografisk grund vad gäller moderna, urbana, malajiska kvinnors religiösa praktik och engagemang.
Undervisning
Jag har undervisat sedan 1995 och min undervisningserfarenhet är från olika nivåer och i olika former främst i socialantropologi, Asienstudier, globala studier och högskoledpedagogik. Sedan 2010 är jag involverad i den högskolepedagogiska kursen HPE102 vid PIL där jag undervisar om lärandemålstyrd undervisning.
På uppdrag av personalenheten håller jag sedan 2014 i det interna Ledarprogram för utbildningsansvariga som ges vartannat år.
Antagen som excellent lärare 2020.
Ledningsuppdrag
Till och med 31 december 2024: tillförordnad föreståndare för PIL-enheten.
Jag har ca 20 års erfarenhet av att ha arbetat med verksamhetsutveckling i olika typer av ledningsroller, senast som vicedekan för utbildning vid Samhällsvetenskaplig fakultet (2013-2023). Som ordförande i Utbildningsnämndens kvalitetsutskott deltog jag aktivt i arbetet med att ta fram och följa implementering av GUs Policy för kvalitetssäkring och kvalitetsutveckling av utbildning. Tidigare har jag varit proprefekt och utbildningsansvarig vid institutionen för globala studier (2009-2013), studierektor för det internationella Master programme in globala studies (2007-2009) och föreståndare för Centrum för Asienstudier (2004-2006).
Pedagogiska projekt
- Hållbara och tillgängliga lärmiljöer vid Samhällsvetenskapliga fakulteten, 2021-2023.
- Mellan 2013 och 2015 ledde jag arbetet med att ta fram Pedagogiskt idéprogram vid GU och mellan 2015-2019 har jag arbetat med att stödja institutioner/program med implementering av idéprogrammet.
- 2011 deltog jag i ett benchmarkingprojekt om kursvärderingar samt i ett internationellt samarbete kring service learning med universitet i England, Irland, Libanon och Jordanien.