Kollegiet för didaktik och barns lärande
De gemensamma intressena grundas i frågor om barns lärande och hur man kan organisera för detta (didaktiska frågor) i samtida informationssamhällen. Framförallt fokuseras hur man kan organisera för barns lärande inom ramen för förskolan som en viss sorts institutionellt system med lek- och temabaserad verksamhet. I gruppen studeras frågor inom detta område utifrån olika teoretiska utgångspunkter. Inom ramen för pedagogikämnets traditioner hör gruppens kunskapsintressen till den pedagogisk-psykologiska traditionen.
Gruppens forskning förenas också av ett fokus på processtudier. Med detta intresse betonas vikten av att studera kommunikation mellan deltagare, till exempel förskollärare och barn. Med intresset för hur sådana processer gestaltar sig i samtiden följer vidare frågor om hur ny teknologi eventuellt förändrar undervisning, lärande och minnande. Frågor om vad det innebär för undervisning och lärande att barn har skilda erfarenheter och hur man utifrån detta kan arbeta för att skapa likvärdiga utvecklingsmöjligheter bland barn har en lång historia i gruppens arbete utifrån studier av hur skilda erfarenheter kan utgöra grund för didaktiska aktiviteter.
De förskoledidaktiska frågorna berör innehåll som är centrala för institutionens omfattande förskollärarutbildning, såsom språk och kommunikation, matematik, naturvetenskap, estetik och lek. I samtida sammanhang betonas vikten av att förstå lärande och didaktik i relation till de kommunikativa utmaningar som interkulturalitet reser.
Sist men inte minst berör de didaktiska frågorna lärande för hållbar utveckling mot bakgrund av att det nu formuleras Global Sustainable Goals vid FN som ska leda till att alla barn i världen ska ha rätt till utbildning, ”minst ett år av förskoleutbildning”. Dessa förändringar sätter fingret på frågor om deltagande, inkludering och jämlikhet inom ramen för ett didaktiskt intresse.
Seminarier hösten 2024
15 oktober, kl 15-16:30, online på Zoom
Lek och undervisning på vetenskaplig grund: Hur ett arbetslag lär om lekresponsiv undervisning
Emelie Stavholm, Göteborgs universitet
Mer om seminariet
12 november, kl 15-16:30, online på Zoom
Transspråkandets villkor
Ylva Novosel
Mer om seminariet