Att rekryteras, att tillhöra och att lämna - exitprocesser bland unga nynazister
Studiens syfte är att bidra med ny forskning om rekrytering till nynazistiska och högerextrema organisationer, rörelser och subkulturer (fortsättningsvis högerextremism), med speciell tonvikt på exitprocesser. Fokus ligger vid att analysera hur personer, i Sverige, har rekryterats till, blivit medlemmar i och sedan valt att lämna högerextremistiska miljöer.
Studien har utvecklat ett helhetsperspektiv på personers berättelser om vägar från inträde till utträde ur högerextremistiska miljöer. De olika berättelser som genererats i undersökningen har bidragit med ny kunskap om rekryterings- och exitprocesser vilket rönt internationell uppmärksamhet.
Studien bidrar till nya insikter om hur man lämpligen bör utforma förebyggande ansatser inom detta fält och även kunskaper om hur det är möjligt att initiera och stödja exitprocesser.
Totalt har 29 individer som är eller har varit aktiva i nynazistiska organisationer intervjuats. Av dessa är 11 alltjämt aktiva i dessa organisationer. Under studien utvecklades ett förtroende mellan forskarna och personer som är övertygade nationalsocialister vilket möjliggjort att följa dem som individer men också den organisation de är aktiva i. Intervjuerna har genomfört repetitivt under projektet vilket bidragit till mycket tät data och data som kunnat trianguleras
Vidare har anhöriga, föräldrar och partners, till huvudinformanterna intervjuats om sina upplever i olika faser, dvs från inträde, livet i rörelsen och eventuella utträden. Även professionella, lärare, socialarbetare, ungdomsarbetare och personal från rättsväsendet som på olika sätt arbetat med huvudinformanterna har intervjuats. På detta sätt har projektet bidragit till detaljerade socialpsykologiska kunskaper om mekanismer som bidrar till och motverkar radikalisering till nytta för både pedagogiskt, socialt och polisiärt arbete.
Forskningen har resulterat i följande publikationer:
Mattsson, C. & Johansson, T. (2022). Radicalization and disengagement in Neo-Nazi movements: Social psychological perspectives. London: Routledge
Mattsson, C. (2022). Caring for and containing the hateful other. Schools’ strategies to deal with students with neo-Nazi convictions. I J. Hardie-Bick & S. Scott (Eds.), Ex-treme identities and transitions out of extraordinary roles. London: Palgrave
Mattsson, C. (2021). Hiding in the classroom: How neo-Nazi leaders prepare their children for schooling. Power and Education. Published online July 2021
https://doi.org/10.1177%2F17577438211024682
Mattsson, C. & Johansson, T. (2021). Neo-Nazi Violence and Ideology: Changing Attitudes toward Violence in Sweden’s Skinhead and Post-Skinhead Eras. Terrorism and political violence. Published online January 2021
https://doi.org/10.1080/09546553.2021.1871898
Mattsson, C. & Johansson, T. (2021). "We Are the White Aryan Warriors": Violence, homosociality, and the construction of masculinity in the National Socialist Movement in Sweden. Men and Masculinities. Vol. 24 (3), 393-410
https://doi.org/10.1177%2F1097184X20985582
Mattsson, C. & Johansson, T. (2021). Life trajectories into and out of contemporary Neo-Nazism: Becoming and unbecoming the Hateful Other. London: Routledge
Mattsson, C. & Johansson, T. (2020). Den hatfulle andre. Vägar in i och utifrån nynazistiska rörelser. Göteborg: Korpen
Mattsson, C. (2020). Högerextremism, nationalsocialism och polisiärt arbete. I Larsson, G., Sorgenfrei, S. & Viklund, T. Migration, religion och polisärt arbete. Lund: Studentlitteratur
Mattsson, C. (2020). De hatade barnen. I Mårtens, Y. Vi måste börja med barnen. Stockholm: Ordfront förlag
Mattsson, C. & Johansson, T. (2020). Talk is silver and silence is gold? Assessing the impact of public disengagement from the extreme right on deradicalization. Journal for Deradicalization. Vol. 24, 79-112.
Mattsson, C. & Johansson, T. (2020). The Hateful Other: Neo-Nazis in school and teachers’ strategies for handling racism. British Journal of Sociology of Education. Vol. 41(8), 1149-1163.
https://doi.org/10.1080/01425692.2020.1823204
Mattsson, C. & Johansson, T. (2019). Leaving hate behind – Neo-Nazis, significant others and disengagement. Journal for Deradicalization. Vol. 18, 185-216.
Mattson, C. & Johansson, T. (2018). Becoming, belonging and leaving – Exit processes among young neo-Nazis in Sweden. Journal for Deradicalization, Vol. 16, 33–69.
Fakta
Finansiär
FORTE, 2018-00081
Projekttid
2019-2021
Delaktiga institutioner och forskare
Thomas Johansson, professor i pedagogik med inriktning barn- och ungdomsvetenskap, Institutionen för Pedagogik, Kommunikation och Lärande, samt forskare vid Segerstedtinstitutet
Christer Mattson, lektor i pedagogik, föreståndare för Segerstedtinstitutet