AI-genererad bild vagt föreställande personer runt ett bord
Foto: Genererat med AI-verktyget Dall-E 3

FOPS - Forum för offentliga paneler

Forum för Offentliga Paneler i Sverige (FOPS) är ett kunskapsforum administrerat av SOM-institutet. Den övergripande ambitionen är att öka kvaliteten i datainsamlingar som genomförs i webbpaneler administrerade av offentliga aktörer i landet, för att våra myndigheter ska ha så tillförlitliga underlag som möjligt.

Sedan starten 2024 administrerar SOM-institutet kunskapsforumet FOPS - Forum för Offentliga Paneler i Sverige. FOPS är ett nätverk bestående av representanter från ett flertal myndigheter och andra offentliga organisationer som inom ramen för sina verksamheter bedriver datainsamlingar via webbpanel. Den övergripande ambitionen med FOPS är att öka dessa organisationers datakvalitet och därigenom säkerställa att myndigheter har så tillförlitliga underlag som möjligt. Detta sker främst genom att deltagare i nätverket delar erfarenheter och kunskap kring att administrera paneler.

Medborgarpanelen vid SOM-institutet har en lång historia av ambitiös paneldatainsamling och vi genomför regelbundet interna tester och experiment för att förbättra datakvalitet och metoder. Mycket av detta publiceras som rapporter i SOM-institutets serie Notes on survey methodology. Forskare och operativ personal från Medborgarpanelen är initiativtagare till FOPS och bidrar med erfarenhet och akademisk kunskap i nätverket.

De senaste åren har allt fler svenska myndigheter börjat intressera sig för, och startat upp, egna paneler. Vi på SOM-institutet ser detta som en positiv utveckling och är övertygade om att vi tillsammans kan skapa förutsättningar för bättre offentliga data i Sverige.

Driver din myndighet eller organisation en webbpanel? Välkommen att ansluta dig till FOPS! Nätverket träffas cirka två gånger per år, vanligen i Göteborg eller i Stockholm. Ta gärna del av kalendariet nedan eller hör av dig på fops@gu.se.

FOPS - Kalendarium

Kommande nätverksträffar

• Nätverksträff februari 2025 i Göteborg

Tidigare träffar

• Nätverksträff 240917
    - Deltog gjorde SOM-institutet, Myndigheten för vård- och omsorgsanalys, Folkhälsomyndigheten, Skolverket och Svenska institutet.
    - SOM-institutet presenterade syftet med FOPS, skillnader i nivåskattningar mellan SOM-undersökningarna och Medborgarpanelen, resultat från ett metodexperiment om utformningen på inbjudningsmejl samt en strategi för löpande nyrekryteringar till Medborgarpanelens sannolikhetsbaserade urval.
    - Myndigheten för vård- och omsorgsanalys presenterade kompositionen på sin befolkningspanel efter den senaste rekryteringen riktad mot yngre deltagare samt planerna för en kommande rekryteringsinsats.

• Nätverksträff 240424
    - SOM-institutet berättade om bortfall i Medborgarpanelen, ett nytt experiment om utformningen av inbjudningar samt om en ny satsning på en longitudinell panel.
    - Myndigheten för vård- och omsorgsanalys presenterade resultatet från deras senaste rekrytering som fokuserade på att attrahera yngre deltagare.

• Nätverksträff 231107
    - Myndigheten för vård- och omsorgsanalys berättade om bakgrunden och syftet med Befolkningspanelen.
    - SOM-institutet presenterade hur Medborgarpanelen jobbar med rekryteringar genom obundna slumpmässiga urval.
Fops logga

Kontakta FOPS