- Home
- About
- Find staff
- Anna Lyngfelt
Anna Lyngfelt
Professor
Unit for Subject Matter Education with specialization in Swedish EducationAbout Anna Lyngfelt
Anna Lyngfelt is a professor of subject didactics with a focus on Swedish at the Department of Pedagogical, Curricular and Professional Studies at the University of Gothenburg. She is a trained subject teacher in Swedish and English and an associate professor in literary studies. Her research focuses on didactics of literature, issues of democracy and aesthetic forms of expression in the subject of Swedish. Other research interests are language development work in multilingual classrooms and sustainability issues - see https://forskul.se/tidskrift/volym-9-nummer-3-2021/. The research group she leads is called Bildung and Sustainability.
Her experience of teaching and supervising students at undergraduate and advanced level is extensive. Lyngfelt also has many years of experience of working as a teacher and supervisor in postgraduate education. Administratively, she has worked as director of studies, programme director and assistant head of department.
-
Att tolka text är att tolka sin
samtid
Anna Lyngfelt
Religion & Livsfrågor - 2024 -
Linguistically Diverse Students’ Views on the Role of Prior Knowledge When Reading Texts in Civics
Textbooks
Pantea Rinnemaa, Anna Lyngfelt
The Social Studies - 2024 -
Vart leder en bro av
poesi?
Anna Lyngfelt, Katharina Dahlbäck, Djamila Fatheddine, Liselott Hogedal, Karin Ulvelid
seminar i Netværk for litteraturdidaktisk forskning i Norden d. 19.-20. marts 2024, Aarhus Universitet, København - 2024 -
'Constructing the test to the teaching' - and the complexities of assessing learning in ethics
education
Karin Sporre, Christina Osbeck, Annika Lilja, David Lifmark, Olof Franck, Anna Lyngfelt
Journal of Beliefs & Values - 2023 -
Teachers’ perspectives on ethics education – expressed as opportunities and
challenges
Annika Lilja, Olof Franck, Christina Osbeck, Karin Sporre, David Lifmark, Anna Lyngfelt
British Journal of Religious Education - 2023 -
“The students expect to read non-fiction, so that’s what they’re set on”. Tensions between students’ and teachers’ views on reading, including educational
perspectives
Olle Nordberg, Anna Lyngfelt
Journal of Literary Education - 2023 -
Conditions for development of a multidimensional ethical competence through group discussions in fiction-based ethics
education
Annika Lilja, David Lifmark, Christina Osbeck, Karin Sporre, Olof Franck, Anna Lyngfelt
Education 3-13 - 2023 -
Children’s literature, agency and “staying with the
trouble”
Anna Lyngfelt
Inledning till session/symposium, IRSCL 2023 - 2023 -
Shared Reading for Work with Social, Ecological and Economic
Sustainability
Anna Lyngfelt
Konferensen ECER 2023 - 2023 -
Estetiken i praktiken. Om relationen mellan estetik och pedagogik vid
läsning av Lisen Adbåges Samtidigt
som
Anna Lyngfelt, Camilla Björklund
Barnboken: Journal of Children’s Literature Research - 2023 -
Bridging ‘as is’ and ‘as if’ by reading fiction in ethics
education
Anna Lyngfelt, Karin Sporre, David Lifmark, Annika Lilja, Christina Osbeck, Olof Franck
Cambridge Journal of Education - 2023 -
Varför skönlitteratur i undervisning om
etik?
Anna Lyngfelt
Etik, berättelser och samtal: att använda skönlitteratur i etikundervisning - 2023 -
Vart leder en bro av
poesi?
Anna Lyngfelt, Katharina Dahlbäck, Djamila Fatheddine, Liselott Hogedal, Catherine MacHale-Gunnarsson, Karin Ulvelid
Språk och litteratur - en omöjlig eller skön förening? SMDI konferens 23-24 november. Lunds universitet. - 2022 -
Making Your Voice Heard. A Didactically Oriented Analysis of the Picture book Mitt bottenliv – av en ensam axolotl (Life at the Bottom – from a Lonely
Axolotl)
Anna Lyngfelt
Future of Education 2022 - 2022 -
Fiction-based ethics education in Swedish compulsory school – reflections on a research
project
Karin Sporre, Christina Osbeck, Annika Lilja, David Lifmark, Olof Franck, Anna Lyngfelt
Nordidactica - 2022 -
Känslor spelar roll – om bildning och kollektiv dramatexttolkning på
gymnasiet
Anna Lyngfelt, Martin Göthberg
LDN-konferensen 2021 - 2021 -
Att väcka en känsla och utveckla en tanke. Arbete med ekologiskt, ekonomiskt och socialt hållbar utveckling genom
bilderböcker
Anna Lyngfelt, Eva Söderberg
Konferensen LDN 2021 - 2021 -
En litteraturdidaktisk diskussion om läsning och mångfaldhetsarbete i grundskolans
mellanår
Anna Lyngfelt
Konferensen NNMF 2021 - 2021 -
Berättelser i svenskämnet och svenskämnets berättelser. Gästredaktionell
kommentar
Anna Lyngfelt
Forskning om undervisning och lärande - 2021 -
Att göra sin röst hörd – en didaktiskt orienterad bilder-boksanalys av Naturen och Mitt bottenliv – av en ensam
axolotl
Anna Lyngfelt, Eva Söderberg
Forskning om undervisning och lärande - 2021 -
Svenskundervisning i språkligt heterogena klasser – lärares uppfattningar om språk och social
hållbarhet
Katerina Kuksa, Anna Lyngfelt, Birgitta Ljung-Egeland
Forskning om undervisning och lärande - 2021 -
Critical literacy and contemporary
literatures
D. Low, Anna Lyngfelt, A. Thomas, V. Vasquez
The Handbook of Critical Literacies, J. Z. Pandya, R. A. Mora, J. Alford, N. A. Golden, & R. S. de Roock (Eds.) - 2021 -
Skolutveckling genom didaktiskt klassrumsarbete i samverkan lärare
forskare
Annika Lilja, Olof Franck, David Lifmark, Anna Lyngfelt, Christina Osbeck, Karin Sporre
Skolutveckling i teori och praktik. Hirsch, Å. & Olin, A. (red) - 2020 -
Arbete med poesi som hållbart
utvecklingsarbete
Katharina Dahlbäck, Viktoria Bengtsdotter Katz, Anna Lyngfelt
https://www.ntnu.no/nnmf7/program - 2019 -
Critical literacy as legitimate knowledge. The importance of teacher
agency.
Jennifer Alford , Catarina Schmidt, Anna Lyngfelt
Re-imagining education for democracy. S. Riddle and M. W. Apple (red.) - 2019 -
Poesi som estetisk uttrycksform i skola och
lärarutbildning
Katharina Dahlbäck, Viktoria Bengtsdotter Katz, Anna Lyngfelt
Vetenskaplighet i högre utbildning. Franck, Olof (red) - 2019 -
Digital text production as narratives: an analysis of text production in a multilingual classroom at primary
school
Anna Lyngfelt
Educational Role of Language Journal - 2019 -
Ordförståelsens betydelse för en- och flerspråkiga elevers läsförståelse i naturvetenskapliga
ämnen
Sofie Johansson, Anna Lyngfelt
Presentation på NordAnd-konferensen, 27-29 maj 2019, København - 2019 -
Views of poetry as a competence, expressed by students in teacher
education
Katharina Dahlbäck, Anna Lyngfelt, Viktoria Bengtsdotter Katz
Theoria et Historia Scientiarum Journal - 2018 -
Skönlitteraturbaserad etikundervisning och
fiktionalitet
Anna Lyngfelt, Anna Nissen
Utbildning och demokrati - 2018 -
Tema: Läsning och
demokrati
Anna Lyngfelt
Utbildning och demokrati - 2018 -
Students’ Perception of A Science Text: A Study On The Interrelation Of Vocabulary and Text
Comprehension.
Anna Lyngfelt, Sofie Johansson
Paper presented at ECER, Bolzano Italy, 4-7 Sept 2018. - 2018 -
Views of poetry as a competence, expressed by students in the teachers
education
Katharina Dahlbäck, Anna Lyngfelt
International conference. The future of education, edition 8. - 2018 -
Text och kontext. Perspektiv på
textanalys
Karin Helgesson, Hans Landqvist, Anna Lyngfelt, Andreas Nord, Åsa Wengelin
2017 -
Elever
läser
Anna Winlund, Anna Lyngfelt, Lotta Olvegård, Åsa Wengelin
Skolverkets lärportal - "Läslyftet" - 2017 -
"Jag ritade först sen skrev jag” - elevperspektiv på multimodal textproduktion i årskurs
3
Eva Borgfeldt, Anna Lyngfelt
Forskning om undervisning och lärande - 2017 -
Fiction at school for educational purposes: What opportunities are students given to act as moral
subjects?
Anna Lyngfelt
Ethical Literacies and Education for Sustainable Development. Editors: Olof Franck, Christina Osbeck - 2017 -
Estetiska dimensioner i svenskämnets kursplaner från Lgr 69 till Lgr
11
Katharina Dahlbäck, Anna Lyngfelt
Educare - 2017 -
Reading in your first and second language. On the use of prior knowledge when processing fictional texts at
school
Anna Lyngfelt
Social Sciences and Education Research Review - 2017 -
Flerspråkighet i
svenskämnet
Anna Lyngfelt
2017 -
Avslutning
Karin Helgesson, Hans Landqvist, Anna Lyngfelt, Andreas Nord, Åsa Wengelin
Text och kontext. Perspektiv på textanalys. Karin Helgesson, Hans Landqvist, Anna Lyngfelt, Andreas Nord, Åsa Wengelin (red.) - 2017 -
Nyanlända elevers litteracitetspraktiker i
skolan
Anna Winlund, Anna Lyngfelt, Åsa Wengelin
Educare - 2017 -
Analys och textsamtal om multimodala digitala
elevtexter
Anna Lyngfelt, Sylvana Sofkova Hashemi, Peter Andersson
Text och kontext. Perspektiv på textanalys - 2017 -
Inlindade budskap och sofistikerad argumentation. Om behovet av att utveckla klassiskt-retoriska
analysformer
Anna Lyngfelt, Christina Olin-Scheller, Michael Tengberg
Text och kontext. Perspektiv på textanalys - 2017 -
Inledning
Karin Helgesson, Hans Landqvist, Anna Lyngfelt, Andreas Nord, Åsa Wengelin
Text och kontext. Perspektiv på textanalys - 2017 -
Digitala arenor i läs- och skrivpraktiker i grundskolans tidigare år. Slutrapport från
DILS-projektet.
Sylvana Sofkova Hashemi, Peter Andersson, Katarina Cederlund, Anna Lyngfelt
2016 -
"Vem bryr sig?" Om undervisning i critical literacy och argumenterande multimodal
samhällsinformation
Anna Lyngfelt, Christina Olin-Scheller
Läsa mellan raderna - 2016 -
Lust att lära och möjligheter att lyckas – om lässtrategiarbete i
praktiken
L Björkman, A Dahlberg, I Derbring, T Kerstinsdotter, Anna Lyngfelt
Ewa Bergh Nestlog & Nils Larsson (red.) Svenska – ett inkluderande ämne. - 2016 -
Om andetsprogselevers læsning af skønlitterære
tekster
Anna Lyngfelt
Literacy i læringskontekster - 2015 -
Elever läser. Del 6 i Modulen: Att tolka och skriva text i skolans alla ämnen, Läs- &
skrivportalen.
Anna Winlund, Åsa Wengelin, Anna Lyngfelt, Anna Lindholm
Skolverket Läs & Skrivportalen - 2015 -
Klassisk argumentationsanalys i ett samtida medielandskap. Om behovet av att utveckla argumentationsanalys i
skolan
Anna Lyngfelt
Retorik och lärande. Kunskap-bildning-ansvar - 2015 -
Nyanlända elevers
litteracitetspraktiker
Anna Winlund, Anna Lyngfelt
Nordand, 12. nordiske forskningskonferans om nordiske språk som andre- og fremmedspråk. Hamar 11-13/6 2015 - 2015 -
Producing and reading digital texts : patterns of communication in literacy
classroom
Anna Lyngfelt, Sylvana Sofkova Hashemi
10th IAIMTE conference 2015: Languages, Literatures, and Literacies, 3-5 June, 2015: Odense, Denmark. Ellen Krogh, Nikolaj Elf, Tina Høegh, and Anke Piekut (eds.) - 2015 -
Crossing borders by the use of digital tools in classrooms representing different socioeconomic
backgrounds
Peter Andersson, Katarina Cederlund, Anna Lyngfelt, Sylvana Sofkova Hashemi
NERA Symposium: “Situating literacies in educational settings”, 4-6 March 2015, Gothenburg - 2015 -
Att tolka och skriva text i skolans olika
ämnen.
Anna Lyngfelt, Per Holmberg, Robert Sjöberg
Del 1 i Modulen: Att tolka och skriva text i skolans alla ämnen, Läs- & skrivportalen. - 2015 -
Flerspråkiga elevers tolkande
läsning
Anna Lindholm, Anna Lyngfelt
Critical literacy i svensk klassrumskontext - 2015 -
Elevtexter som sociosemiotiska uttryck. En studie av elevrespons och sociosemiotisk positionering i årskurs
3
Eva Borgfeldt, Anna Lyngfelt
Peter Andersson, Per Holmberg, Anna Lyngfelt, Anna Nordenstam & Olle Widhe (red.) 2014 Mångfaldens möjligheter. Litteratur- och språkdidaktik i Norden. (Texter om svenska med didaktisk onriktning 11) - 2014 -
The Challenges of Change in Early Literacy
Instruction
Peter Andersson, Katarina Cederlund, Sylvana Sofkova Hashemi, Anna Lyngfelt
SIG Writing: Conference on Writing Research 2014, 27-29 August 2014, University of Amsterdam and Utrecht University, Netherlands - 2014 -
Analys av digitala, multimodala elevtexter i årskurs 1 och
2
Anna Lyngfelt, Sylvana Sofkova Hashemi, Peter Andersson
Forum för textforskning 9, Göteborgs universitet, 12–13 juni 2014 - 2014 -
New literacies, multimodality and the challenges of change in literacy
instruction
Sylvana Sofkova Hashemi, Peter Andersson, Katarina Cederlund, Anna Lyngfelt
Writing Research Across Borders III, 19-22 February 2014, Université Paris-Ouest Nanterre La Défense, France - 2014 -
Mångfaldens möjligheter. Litteratur- och språkdidaktik i
Norden
Peter Andersson, Per Holmberg, Anna Lyngfelt, Anna Nordenstam, Olle Widhe
2014 -
Inledning
Peter Andersson, Per Holmberg, Anna Lyngfelt, Anna Nordenstam, Olle Widhe
Mångfaldens möjligheter. Litteratur- och språkdidaktik i Norden, red. Andersson, Holmberg, Lyngfelt, Nordenstam, Widhe - 2014 -
Om andraspråkselevers läsning av skönlitterära texter och
textproduktion
Anna Lyngfelt
Literacy i læringskontekster; Dagrun Skjelbred, Aslaug Veum (red.) - 2013 -
Pushing a thesis or seeking an answer. On law students’ approaches to seeking and working with
sources.
Anna Lyngfelt, Gunnar Oxelqvist, Annica Rydholm
Pedagogiskt arbete i teori och praktik - 2009 -
Konsten att få "praktiska insikter i vetenskapligt tänkande" : en studie om lärarutbildningens
examensarbeten
Anna Lyngfelt, Stefan Benjaminsson, Karin Henning, Lena Sundin
Pedagogiskt arbete i teori och praktik - 2009 -
Att driva en tes eller söka ett svar : om juriststudenters sökande efter källor och
källhantering
Anna Lyngfelt, Gunnar Oxelqvist, Annica Rydholm
Pedagogiskt arbete i teori och praktik - 2009 -
Pedagogiskt arbete i teori och praktik : om bibliotekens roll för studenters och doktoranders
lärande
Birgitta Hansson, Anna Lyngfelt
2009 -
Skönlitterära texter som pedagogisk fostran. Om skönlitterära texter i läromedel, med critical literacy-begreppet som
utgångspunkt
Anna Lyngfelt
Ord och bild ger mening. Om literacy i förskola och skola - 2006 -
Text och kommunikativ tradition. En genusinriktad analys av en läromedelstext för skolår 6-9, i ämnet
svenska
Anna Lyngfelt
Tredje nationella konferensen i Svenska med didaktisk inriktning - 2006 -
Använd språket, grabben! Analays av en läromedelstext för skolår 4-9 i ämnet
svenska
Anna Lyngfelt
Nordisk Pedagogik - 2006 -
Utanförskap som loggboksreflektion. Analys av en skönlitterär läromedelstext om etnisk
tillhörighet
Anna Lyngfelt
Tidskrift för litteraturvetenskap - 2006 -
Barn och barndom i vuxnas bilder för barn. En analys av bilderna i ett antal samtida bilderböcker, med genusinriktade kommentarer och didaktiska
utgångspunkter
Anna Lyngfelt
Didaktisk tidskrift - 2005 -
Kvinnoroller och språkliga schabloner i Victoria Benedictssons Romeos
Julia
Anna Lyngfelt
Det moderna genombrottets dramer. Fem analyser - 2004 -
Tankar om vår tids arv från Rousseau, i skolan och i barn- och
ungdomslitteraturen
Anna Lyngfelt
Didaktiska tidskrift - 2003 -
Kunskap som mål eller medel? Om synen på den akademiska föreläsningen, förmedlad av Chalmerslärare
1998/99
Anna Lyngfelt
Utbildning och demokrati. Tidskrift för didaktik och utbildningspolitik - 2000 -
The Dream of Reality: a study of a feminine dramatic tradition, the one-act
play
Anna Lyngfelt
Is there a Nordic Feminism? Nordic Feminist Thought on Culture and Society - 1998 -
Om alternativ dramaturgi i enaktare författade av kvinnor under det moderna
genombrottet
Anna Lyngfelt
Kvinnovetenskaplig tidskrift - 1997 -
Den avväpnande förtroligheten. Enaktare i Sverige
1870-90
Anna Lyngfelt
1996 -
Enaktaren i Sverige 1870-90, en del av en kvinnlig dramatisk
tradition?
Anna Lyngfelt
Litteratur og kjönn i Norden - 1996 -
Victoria Benedictssons I telefon, en dramatiserad
enaktare
Anna Lyngfelt
Nordica - 1996 -
Strindbergs Den starkare, ett moderniserat
proverb
Anna Lyngfelt
Strindbergiana - 1996 -
En timme på Blå
porten
Anna Lyngfelt
Nordica - 1995 -
Anne Charlotte Edgren Lefflers En räddande engel - en enaktare med drag av 1800-talets tableaux
vivants-tradition?
Anna Lyngfelt
Edda. Nordisk tidskrift för litteraturforskning - 1994 -
Enaktsformatet som möjlighet för kvinnliga pjäsförfattare vid 1800-talets
slut
Anna Lyngfelt
Det glömda 1800-talet. Några populära genrer inom svensk sakprosa och dramatik - 1993 -
Den avväpnande
förtroligheten
Anna Lyngfelt
Tidskrift för litteraturvetenskap - 1992 -
August Strindberg's One-Act Play The
Stronger
Anna Lyngfelt
Glasgow: Theatre Studies Publications - 1991 -
Den rätta kärleken kommer som en
blixt!
Anna Lyngfelt
Bulletin för Nordiska Teaterforskare - 1991 -
Nanna Börjessons Fröken
Elisabeth
Anna Lyngfelt
Meddelanden, Litteraturvetenskapliga institutionen - 1989