- Home
- About
- Find staff
- Frank Bach
Frank Bach
Senior Lecturer
Unit for Subject Matter Education with specialization in Science and Technology EducationAbout Frank Bach
Research interests Subject-matter didactics specializing in science, primarily physics, classroom research based on TLS (Teaching and Learning Sequences). Student learning in science, primarily physics. Incipient interest in factors—both content-related and frameworks—that shape interactions among students and between students and teachers in the classroom.
Teaching interests Subject-matter didactics and physics in teacher education Subject-matter didactics in continuing education in science for teachers Tertiary education with subject-matter didactic content
Keywords subject-matter didactics, science education, teaching and learning in science and physics, teaching and learning sequences (TLS)
Links to research groups and projects Göteborgsgruppen för forskning om naturvetenskaplig undervisning NUDU - Naturvetenskaplig undervisning – design och utvärdering
-
Epistemic knowledge – a vital part of scientific
literacy?
Ann Zetterqvist, Frank Bach
International Journal of Science Education - 2023 -
Developing a standardized eligibility test for tertiary education in
Sweden
Gudrun Erickson, Jan-Eric Gustafsson, Frank Bach, Jörgen Tholin
Paper presented at The 2023 ECER conference, Glasgow, UK. - 2023 -
Beläggsmodellen i svenska nationella prov: Exemplet Religionskunskap årskurs
9
Frank Bach
Educare - Vetenskapliga skrifter - 2023 -
Naturvetenskap i PISA
2018
Frank Bach, Ann Zetterqvist
2019 -
Att betygsätta elevers kunskaper – möjligheter och
begränsningar
Frank Bach, Birgitta Frändberg, Mats Hagman, Ann Zetterqvist, Eva West
NorDiNa : Nordic Studies in Science Education - 2019 -
Finns förmågorna? - Att betygsätta elevers kunskaper: möjligheter och
begränsningar
Frank Bach, Birgitta Frändberg, Mats Hagman, Eva West, Ann Zetterqvist
Nordic Research Symposium on Science Education, NFSUN - 2017 -
Science education standards reforms in
Sweden
Frank Bach, Birgitta Frändberg, Mats Hagman, Eva West, Ann Zetterqvist
Paper presented in the symposium`Comparing standards reforms in four European nations´at the 7th Conference of the European Science Education Research Association (ESERA), Aug. 30th - Sept. 4th 2015, Helsinki, Finland. - 2015 -
De nationella proven i NO åk 6 - Skillnader i resultat mellan olika
grupper
Frank Bach, Birgitta Frändberg, Mats Hagman, Eva West, Ann Zetterqvist
Educare - 2015 -
Learning to argue as a biotechnologist: Disprivileging opposition to genetically modified
food.
Anne Solli, Frank Bach, Björn Åkerman
Cultural Studies of Science Education - 2014 -
Ämnesproven i grundskolans årskurs 6 och specialskolans årskurs 7 : Biologi, fysik och kemi Årskurs 6. Vårterminen
2013
Frank Bach, Margareta Ekborg, Anders Jönsson, Mats Lundström
2013 -
Naturorienterande ämnen i årskurs 4. En analys av lärares och elevers uppfattningar om ämnesinnehåll och undervisning i TIMSS
2007.
Birgitta Frändberg, Frank Bach
2009 -
Undervisning för
medborgaren
Åke Ingerman, Frank Bach
Fysikaktuellt (Svenska fysikersamfundets tidskrift) - 2008 -
Argumentation om materiens förändring vid
smältning
Frank Bach
Nordisk forskarsymposium om undervisning i naturfag, 11-15 juni 2008, Reykjavik, Island - 2008 -
Ämnesdidaktiska teorier – är det
undervisningsteorier?
Frank Bach, Anita Wallin
Ämnesdidaktik ur ett nationellt och internationellt perspektiv. Rikskonferensen i ämnesdidaktik 2006. Kristianstad: Kristianstad University Press. - 2007 -
Ämnesdidaktiska teorier - för undervisning i naturvetenskap. I: Resultatdialog 2006. Forskning inom utbildningsvetenskap (Vetenskapsrådets rapportserie 15:2006), s.
15-20
Björn Andersson, Frank Bach, Jörgen Dimenäs, Mats Hagman, Clas Olander, Eva Sjöholm, Anita Wallin
2006 -
NOTLYFTET. Kunskapsbygge för bättre undervisning i naturvetenskap och teknik. (NA-SPEKTRUM, nr
26)
Björn Andersson, Frank Bach, Mats Hagman, Maria Svensson, L-G Vedin, Eva West, Ann Zetterqvist
2005 -
Naturorienterande
Ämnen
Björn Andersson, Frank Bach, Clas Olander, Ann Zetterqvist
2005 -
Discussing a research programme for the improvement of science
teaching
Frank Bach, Mats Hagman, Björn Andersson, Clas Olander, Anita Wallin
Research and the quality of science education - 2005 -
Nationella utvärderingen av grundskolan 2003. Naturorienterande
ämnen
Björn Andersson, Frank Bach, Clas Olander, Ann Zetterqvist
2005 -
Nationell utvärdering som kunskapsbygge för att förbättra skolans
naturvetenskap
Björn Andersson, Frank Bach, Clas Olander, Ann Zetterqvist
Grundskolans ämnen i ljuset av Nationella utvärderingen 2003 : nuläge och framåtblickar - 2005 -
Discussing a research programme for the improvement of science
teaching
Björn Andersson, Frank Bach, Mats Hagman, Clas Olander
Boersma, K. [et al] (eds). Research and the quality of science education - 2005 -
On designing and evaluating teaching sequences taking geometrical optics as an
example
Björn Andersson, Frank Bach
Science Education - 2005 -
Grundskolans naturvetenskap : utvärderingar 1992 och 2003 samt en framtidsanalys, NA-spektrum
24
Björn Andersson, Frank Bach, Clas Olander, Ann Zetterqvist
2004 -
Att undervisa om geometrisk optik, kunskapsbas och
undervisningsförslag
Björn Andersson, Frank Bach
2004 -
Att förstå naturen - från vardagsbegrepp till kemi, sex
"workshops"
Björn Andersson, Frank Bach, Birgitta Frändberg, Ingrid Jansson, Christina Kärrqvist, Eva Nyberg, Anita Wallin, Ann Zetterqvist
2003 -
Discussing a rationale for the design of teaching
sequences
Björn Andersson, Frank Bach, Mats Hagman, Clas Olander, Anita Wallin
Paper presented at the 4th conference of the European Science Education Research Association (ESERA), Noordwijkerhout, The Netherlands - 2003 -
Discussing a rationale for the design of teaching
sequences.
Björn Andersson, Frank Bach, Mats Hagman, Clas Olander, Anita Wallin
Paper presented at the Fourth Conference of the European Science Education Research Association (ESERA), Noordwijkerhout, The Netherlands. - 2003 -
Att förstå naturen – från vardag till biologi; fyra workshops. Ämnesdidaktik i praktiken nr 2. (110
sidor)
Björn Andersson, Frank Bach, Birgitta Frändberg, Mats Hagman, Ingrid Jansson, Christina Kärrqvist, Eva Nyberg, Anita Wallin, Ann Zetterqvist
2003 -
Att förstå naturen – från vardag till kemi; sex workshops. Ämnesdidaktik i praktiken nr
4
Björn Andersson, Frank Bach, Birgitta Frändberg, Ingrid Jansson, Christina Kärrqvist, Eva Nyberg, Anita Wallin, Ann Zetterqvist
2003 -
Att förstå naturen – från vardag till fysik; sex workshops. Ämnesdidaktik i praktiken nr
3
Björn Andersson, Frank Bach, Birgitta Frändberg, Ingrid Jansson, Christina Kärrqvist, Eva Nyberg, Anita Wallin, Ann Zetterqvist
2003 -
Att förstå och använda naturvetenskapen; sju workshops. Ämnesdidaktik i praktiken nr
1.
Björn Andersson, Frank Bach, Birgitta Frändberg, Ingrid Jansson, Christina Kärrqvist, Eva Nyberg, Anita Wallin, Ann Zetterqvist
2003 -
Att förstå och använda naturvetenskapen, sju
workshops
Björn Andersson, Frank Bach, Birgitta Frändberg, Ingrid Jansson, Christina Kärrqvist, Eva Nyberg, Anita Wallin, Ann Zetterqvist
2003 -
Att förstå naturen - från vardagsbegrepp till biologi, fyra
"workshops"
Ann Zetterqvist, Björn Andersson, Frank Bach, Birgitta Frändberg, Mats Hagman, Ingrid Jansson, Christina Kärrqvist, Eva Nyberg, Anita Wallin
2003 -
Att förstå naturen - från vardagsbegrepp till fysik, sex
"workshops"
Björn Andersson, Frank Bach, Birgitta Frändberg, Ingrid Jansson, Christina Kärrqvist, Eva Nyberg, Anita Wallin
2003 -
Understanding Global and Personal Use of
Energy
Björn Andersson, Frank Bach, Ann Zetterqvist
Journal of Baltic Science Education - 2002 -
Om ljuset i tillvaron. Ett undervisningsexperiment inom
optik
Frank Bach
2001 -
Hur långt kan en ljusstråle
gå?
Frank Bach
Undervisning i naturvetenskap ur kultur-, teknologi- och miljöperspektiv. Det sjätte nordiska forskarsymposiet om undervisning i naturvetenskap i skolan - 1999 -
Developing new teaching sequences in science: The example of 'gases and their
properties'
Björn Andersson, Frank Bach
Research in Science Education in Europe - 1996 -
Analogitänkande och lärande: Med vattenkrets-elkrets som
exempel
Björn Andersson, Frank Bach, Jonas Emanuelsson
1992