- Home
- About
- Find staff
- Maria Åström
Maria Åström
Senior Lecturer
Unit for Subject Matter Education with specialization in Science and Technology EducationAbout Maria Åström
Research interests
Research interests in large-scale assessment instruments, with focus on science item content to support learning in compulsory school. Thesis "Defining Integrated Science Education and Putting it to Test" in 2008. Maria participated in funded research 2013-2015 about “Reliability in assessing master thesis in teacher education” (in Swedish Med mitt mått mätt). Participated in a funded practice research project 2019-2021 about teaching science models in pre- and primary school (ÄMNOS). Planed participation in a funded practice research project 2024-2026 LABBFYS, with secodary school teachers about laboratory practices in physics.
Teaching
Teaches science education at primary teacher education, secondary science teacher education and master teacher education. Special interest in physics and science education. Supervision and examination of students theses and practical work.
-
Developing Subject Specific Didactic Models – Tools for Teaching Practice and Didactic
Comparison
Miranda Rocksén, Marlene Sjöberg, Eva Nyberg, Maria Åström
European Conference on Educational Research, ECER, Glasgow 22 - 25 August - 2023 -
Final thesis in teacher education: orientations and practices in four countries in north
Europe
Ali Yildirim, Maria Åström, Kerstin von Brömssen
NERA Conference 2023, Roundtable Discussion: Parallel Session 2 - 2023 -
En kartläggning av forskning om lärande och undervisning om energi: implikationer för
lärarutbildningen
Anne Solli, Miranda Rocksén, Maria Svensson, Dawn Sanders, Maria Åström
Praktiknära skolforskning FND 2022 - 2022 -
Different profiles for the assessment of student theses in teacher
education
Karin Stolpe, Lars Björklund, Mats Lundström, Maria Åström
Higher Education - 2021 -
Samarbeten genom multimodalitet och språkutveckling i förskola och skolans tidigare år i
naturvetenskap.
Maria Åström, Marlene Sjöberg, Jaqueline Garzon Nunez, Nessrin Subhi
FND-konferens 2020 "Flerspråkighet och multimodalitet i naturvetenskapernas och teknikens didaktik". - 2020 -
Konsumtionsuppsatser som ny bedömningspraktik för
lärarutbildare
Mats Lundström, Karin Stolpe, Lars Björklund, Maria Åström
Pedagogisk forskning i Sverige - 2019 -
Opportunities for progression in subject-matter
didactics
Maria Svensson, Marie Ståhl, Maria Åström, Björn Friis Johannsen, Git Börjesson
Konferenspresentation på NOFA 7, Stockholms universitet, 13-15 maj, 2019 - 2019 -
OPPORTUNITIES FOR PROGRESSION IN SUBJECT-MATTER
DIDACTICS
Maria Åström, Marie Ståhl, Maria Svensson, Björn Friis Johannsen, Git Börjesson
Conference proceedings ESERA 2019 13 th ConferenCe | 26th-30th August 2019 - 2019 -
Att undersöka möjligheter till ämnesdidaktisk
progression
Git Börjesson, Björn Friis Johannsen, Marie Ståhl, Maria Svensson, Maria Åström
Vetenskaplighet i högre utbildning - Erfarenheter från lärarutbildningen. Franck, Olof (red.) - 2019 -
Betygsättning och bedömning i
NO
Maria Åström
Betyg i teori och praktik ÄMNESDIDAKTISKA PERSPEKTIV PÅ BEDÖMNING I GRUNDSKOLA OCH GYMNASIUM - 2017 -
Assessing student theses: Differences and similarities between examiners from different academic
disciplines.
Mats Lundström, Maria Åström, Karin Stolpe, Lars Björklund
Practitioner Research in Higher Education Journal - 2016 -
Vad kännetecknar
ämnestexter?
Maria Åström
2016 -
Examinatorns erfarenhet avgör
bedömningen
Lars Björklund, Maria Åström, Karin Stolpe, Mats Lundström
Vetenskapsrådets resultatdialog 2016 - 2016 -
Lärarstudenters uppfattningar om kineastiskt baserade fysiklaborationer på
grundskollärarprogrammet
Maria Åström, Jan Andersson
Forskning i naturvetenskapernas didaktik FND 2016 - 2016 -
Integrated and
subject-specific
Maria Åström
2007