Exempel på uppgiftstyper för årskurs 9
Här ges exempel på olika typer av uppgifter som har förekommit och kan förekomma i nationella prov i årskurs 9.
Bakgrund
Provuppgifterna kommer framför allt från utprövningsmaterial som inte använts i prov, men också från tidigare givna prov som inte längre omfattas av sekretess.
- Dessa uppgifter avser främst att exemplifiera olika typer av uppgifter som kan förekomma i proven, så elever inte ska känna sig främmande för hur de ska genomföra en uppgift i provsituationen.
- Alla typer av uppgifter förekommer inte varje gång och nya format kan komma att introduceras.
- Uppgifterna utgör inte sammantaget hela, representativa prov - vare sig när det gäller omfång, svårighetsgrad eller autenticitet.
Focus: Speaking
Focus: Reading
Focus: Listening
Engelska Åk 9
ak9eng.nafs@ped.gu.se
Inrapportering och lärarenkäter
nafs@ped.gu.se
Focus: Writing
Exempel på bedömda elevtexter
Nedan ges exempel på bedömda autentiska elevtexter som illustrerar betygsnivåerna E, C och A avseende skriftlig produktion och interaktion i engelska för årskurs 9.
Underlag för exemplen är en uppgift: Being a Teen – Now and in the Future, där eleven inbjuds att skriva en text till en internationell konferens om ungdomsfrågor.
Uppgiften innehåller ett antal frågor/punkter som elever kan ha som stöd när de ska visa sin förmåga att skriftligt beskriva, förklara och diskutera på engelska.
För varje nivå (E, C och A) finns ett exempel med en utförlig kommentar som motiverar bedömningen. Dessutom finns för dessa nivåer också två okommenterade exempel som kan användas av lärare och elever för diskussion om en texts olika kvaliteter. Texterna visar olika kvaliteter beträffande såväl språk som innehåll.