Bli specialistsjuksköterska med inriktning mot neurosjukvård!
I Sverige lever över en halv miljon människor med livslånga neurologiska sjukdomar eller skador kopplade till hjärnan och nervsystemet. Bland dem finns svåra sjukdomar som Parkinsons sjukdom, ALS, epilepsi och MS, men också de stora folksjukdomarna stroke, demens och migrän. Trots att det alltså finns stora vårdbehov har det fram tills nu inte funnits några specialistsjuksköterskor med inriktning mot neurosjukvård men nu har det blivit ändring på det vid Göteborgs universitet.
Hösten 2019 påbörjades den första nationella specialistsjuksköterskeutbildningen med inriktning mot neurosjukvård vid Göteborgs universitet. Studenterna som påbörjade utbildningen då har nu studerat på halvfart under två år och nu kan de första nio specialistsjuksköterskorna med denna inriktning arbeta kliniskt som specialistsjuksköterskor.
Utbildningen har ett fokus på både bred och djup kunskap kring personer med neurologisk sjukdom eller skada utifrån en personcentrerad, nära vård och i ett vårdkedjeperspektiv. Förhoppningen är att utbildningen ger en ökad kompetens för den enskilda studenten men framförallt att det kommer patienterna och varje verksamhet till gagn. Förutom att få djupare kunskaper inom det kliniska, patientnära arbetet, kan dessa specialistsjuksköterskor axla ett ökat ansvar för kvalitetsutveckling på kliniken och även vidareutbildning för personal och studenter.
Ett spännande ämne
Eva Gustafsson är en av de nyutexaminerade specialistsjuksköterskorna. Hon har arbetat länge inom neurosjukvård och när denna specialistutbildning kom så såg hon det som en bra möjlighet att fördjupa och formalisera sina kunskaper. — Neurologi är ett så spännande ämne, det påverkar ju i stort sett hela kroppen säger Eva.
— När jag började utbildningen så arbetade jag på neurologimottagningen på Sahlgrenska med epilepsipatienter och neurokirurgiska patienter, men nu efter utbildningen har jag fått erbjudande om att bli sektionsledare på en avdelning och huvudhandledare för neurosjukvården så för mig blev det direkt en skillnad när jag blev specialist.
Utbildningen har verkligen gett mig en djupare förståelse för neurologiska sjukdomar och hur de kan påverka patienten. Jag känner också en ökad trygghet i min roll som sjuksköterska.
— Jag tycker alla som är intresserade ska söka. Det har varit en utmaning att plugga men det har varit så roligt och kunskap är aldrig tung att bära! avlutar Eva.
Camilla Tengberg är också en av de nyutexaminerade studenterna.
— Jag vill bli en så bra sjuksköterska som möjligt och därför bredda och fördjupa mina kunskaper inom det område jag är verksam i -det område jag brinner för – Neuro! säger Camilla. – Jag älskar att vara på intressanta föreläsningar så när det fanns möjlighet att läsa till specialistsjuksköterska inom neurosjukvård kändes det som en självklarhet för mig att söka!
Jag älskar hjärnan! Sedan dag ett i vården fastnade jag för neuro. Hjärnan och centrala nervsystemet är så häftigt och fantastiskt. Det finns så mycket att lära sig, man blir aldrig fullärd.
Ett yrke med möjlighet till variation
Camilla arbetar på Neurokirurgen på Sahlgrenska sjukhuset, där hon vårdar patienter som opereras för sjukdom eller skada i hjärna och ryggmärg. Patienter kommer både för planerad kirurgi men också akuta tillstånd, såsom blödningar eller skallskador.
— Ingen dag är den andra lik berättar Camilla. Man vet aldrig vad som väntar nästa minut. Men det är också det som är en del av tjusningen att jobba med människor och inom akutsjukvård!
— Under specialistutbildningen har jag träffat många olika personer, både från olika professioner och även från olika delar av landet säger Camilla. Det har varit roligt och lärorikt att få ta del av andras erfarenheter och få höra hur man arbetar på olika arbetsplatser runt om i landet, både inom kommun och landsting. Jag har fått en bättre inblick i hur vårdkedjan fungerar. Jag har också fått mycket kunskap - en bra bas att stå på! Under resans gång har också olika idéer börjat växa fram kring förbättringsarbeten jag skulle vilja arbeta med.
Karin Håkansson tillhör samma studentgrupp och hon betonar att det varit intressant att fördjupa sig teoretiskt och akademiskt. -Som sjuksköterska inom neurologi anser jag att omvårdnaden är central då sjukdomarna omfattar så många dimensioner och oftast är långvariga.
— Jag vill verkligen rekommendera intresserade sjuksköterskor att söka utbildningsbefattning eller se till att arbetsgivaren ger möjlighet att studera på halvtid. Utbildningen kommer ju både dig och din arbetsgivare till godo menar Karin.
Avancerad sjukvård ställer krav på kompetens
Anneli Ozanne är universitetslektor och forskare vid institutionen för vårdvetenskap och hälsa och inriktningsansvarig. Tillsammans med Hanna Persson som är universitetslektor och forskare vid institutionen för neurovetenskap och fysiologi har hon ansvarat för att starta utbildningen.
— Utvecklingen inom neurologi, neurokirurgi och rehabilitering och därmed neurosjukvård går framåt i en hög hastighet säger Anneli. Sjukdomarna och de neurologiska skadorna är ofta komplicerade och omvårdnaden är ofta avancerad. Grundutbildningen för sjuksköterskor fokuserar väldigt lite på neurosjukvård och det har länge funnits ett kliniskt behov av ökad kunskap hos sjuksköterskor som arbetar med dessa patienter. — Det är också viktigt att sätta fokus på komplexiteten det omfattar att vårda personer med neurologiska sjukdomar och skador menar Hanna Persson.
Motiverad och engagerad studentgrupp
— Det har gått väldigt bra att genomföra första kullen, säger Anneli Ozanne.
Studenterna har varit otroligt motiverade från början till slut och genom deras engagemang och vilja att dela med sig av sina kliniska erfarenheter har teori och praktik kunnat lyftas till en högre nivå.
— Studenterna är verkligen ambitiösa och har redan en hög kompetens inom neurosjukvård när de börjar, så det har blivit många spännande och roliga diskussioner under utbildningens gång, berättar Hanna Persson.
— Vi har fått väldigt fin respons från studenterna säger Anneli Ozanne. De tycker att utbildningen har gett dem mycket de kan ta med sig till verksamheten. Eftersom undervisningen bedrivs av såväl kliniker som forskare (ofta både och) så har undervisningen varit aktuell från båda vinklar fortsätter Anneli. — För varje delkurs som ingår gör vi utvärderingar och här har vi fått positiv feedback både på utbildningen i stort och från delmomenten. Studenterna lyfter särskilt fram betydelsen av fördjupning och hur givande de har tyckt det var.
Attraktivt att arbeta inom neurosjukvården
— Det är otroligt stimulerande att arbeta inom neurosjukvård och man lär sig nya saker hela tiden! Hjärnan är ju det mest fascinerande och komplexa organet vi har så man blir aldrig färdiglärd. Neuorsjukvården ser också väldigt olika ut vilket gör att det kan passa sjuksköterskor som gillar akutsjukvård, såväl som de som tycker mer om att vårda patienter över en längre tid inom rehabilitering eller öppenvård säger Anneli Ozanne. Hanna Persson håller med om att neurosjukvård är ett brett område. Kontakter och vård sker på olika vårdnivåer, ofta i team med andra yrkeskategorier och med ett personcentrerat förhållningssätt. Samverkan med olika aktörer, och se helheten för patientens bästa är också viktiga delar. Man kan alltid lära mer och fördjupa sig inom neurosjukvård!
Hanna Persson och Anneli Ozanne vill rekommendera utbildningen till alla sjuksköterskor som vill vidareutvecklas och lära sig mer inom neurologi. — Det är en perfekt utbildning för sjuksköterskor som är nyfikna på att fortbilda sig och vill bredda sin kompetens inom detta fält!
Att studera hos oss ger också ett nätverk till andra kursdeltagare inom Sverige där utbyte och samverkan kan ske säger Hanna. —Utifrån programmets utformning passar det många typer av sjuksköterskor, till exempel verksamma inom akutsjukvård, öppenvård och rehabilitering fortsätter Anneli. —Vi har studenter som arbetar inom neurokirurgisk vård, neurologisk akutsjukvård, stroke, öppenvård och rehabilitering och alla har uttryckt att samtliga kurser kommer dem till nytta.
En förhoppning är förstås även att sjuksköterskor inom primärvård och kommun också söker utbildningen eftersom det där finns många människor som har en neurologisk sjukdom eller skada.
Text: Lovisa Aijmer