Violasektionen, Universitetsaula april 2022
Violasektion
Foto: Johan Wingborg

Mer om master symfoniskt orkesterspel

Anmälningsprocessen för studiestart hösten 2024 har stängt och antagningsprocessen pågår. Nästa gång du kan söka är december 2024 – 15 januari 2025. Studiestart hösten 2025.

"Som före detta medlem av Berliner Philharmoniker och som aktiv opera- och konsertdirigent i hela världen, vet jag ett och annat om vad en bra orkestermusiker behöver känna till och vad våra studenter måste lära sig.

Våra framstående instrumentallärare och internationella dirigenter arbetar med dig och dina medstudenter i en kollegial lärandemiljö. Vi tror på att lyfta fram varandras styrkor. Det gör vi genom att skapa ett tryggt och inspirerande klimat, där din utveckling och tillväxt är de främsta målen. Inte bara som enskild musiker utan också som en del av ett kollektiv.

Masterprogrammet i symfoniskt orkesterspel kommer att öka dina chanser avsevärt vid provspelningar och under prövotiden i vilken professionell orkester som helst runt om i världen".

Henrik Schaefer, konstnärligt ansvarig under åren 2015–2023

Foto: Maurice Lammerts van Bueren

Studenter och lärare

Navigate to video: Daniel Berg, professor i musikalisk gestaltning
Video (1:23)
Daniel Berg, professor i musikalisk gestaltning
Navigate to video: Mock auditions: Möt Olmo Álvarez Ruiz
Video (3:39)
Mock auditions: Möt Olmo Álvarez Ruiz
Navigate to video: Master i symfoniskt orkesterspel
Video (2:44)
Master i symfoniskt orkesterspel
Navigate to video: Lupot-violinen
Video (3:28)
Lupot-violinen

Konserter

Navigate to video: Beethoven, Lutosławski, Mayer
Video (2:15:05)
Beethoven, Lutosławski, Mayer
Navigate to video: Kammarmusik
Video (1:38:57)
Kammarmusik
Navigate to video: Brassensemble
Video (1:01:21)
Brassensemble

Evenemang

Hitta alla
evenemang

Högskolans historia

Högskolan för scen och musik bildades 1 juli 2005 genom att dåvarande Musikhögskolan, Operahögskolan och Teaterhögskolan gick samman i en institution. Men både musikutbildningarna och de sceniska utbildningarna, inklusive lärarutbildningarna inom dessa områden, har en lång historia i Göteborg.