Resultat från "Coronaenkäten" vintern 2020/2021
Här visas i diagramform några av svaren på Corona-undersökningen med UGU-kohorten född 2004.
Skolan i årskurs 9 vårtermin 2020
Under mars-juni våren 2020 förändrades vardagen i Sverige på grund av coronapandemin. Det hade konsekvenser även för elevernas vardag i skolan.
Skolfrånvaro
De flesta elever har inte missat skolan mer än 10 dagar under vårterminen 2020. Nästan var tionde elev har varit borta från skolan en månad eller längre.
Förändrad undervisning under vårterminen 2020
Vikarier istället för ordinarie personal var den mest frekventa förändringen i undervisningen under vårterminen 2020. För var femte elev blev det mycket vanligare med distansundervisning.
Inställda nationella prov
En stor majoritet av eleverna tyckte det var skönt att slippa stressen i samband med de nationella proven. En tredjedel av eleverna uppgav att de var oroliga för hur betygen skulle kunna sättas utan att resultat på de nationella proven fanns.
Distansundervisning i gymnasieskolan höstterminen 2020
Ungefär hälften av eleverna i UGU-undersökningen hade distansundervisning under vårterminen 2020. En del skolor fortsatte med det även under höstterminen 2020. Varannan elev hade inte haft distansundervisning innan gymnasieskolan gick över till den metoden av undervisning i december 2020.
Utvärderingen av distansundervisning varierar mycket: var tredje elev tycker att det har fungerat mycket bra eller ganska bra, medan mer än en tredjedel tycker att det har fungerat dåligt eller mycket dåligt.
Fritid under pandemin
Under pandemin har eleverna uppgett att de lägger mer tid på sociala media, TV, filmer och serier och kontakter med kompisar och vänner online. Minst förändring har skett i tiden som läggs på att umgås med dem man bor tillsammans med. Mindre tid har under pandemin lagts på att träna, gymma eller motionera, och träffa kompisar.
Oro för coronapandemin och dess konsekvenser
Elever är mest oroliga för att någon av föräldrar eller annan närstående blir sjuka i covid-19 och för sjukvårdens förmåga att ta hand om alla som behöver vård. De är inte så oroliga för att insjukna själva. Flickorna är generellt mer oroliga än pojkar.
Syn på framtiden
Eleverna känner sig mer hoppfulla för världens framtid än för sin egen framtid. Pojkar är mer positivt inställda till framtiden jämfört med flickor.