Göteborgs universitet

Utvärdering genom uppföljning

Bild
UGU logotyp
Länkstig

Utvärdering Genom Uppföljning (UGU) är en longitudinell studie som bland annat används för utvärdering och forskning inom skolan.

UGU står för "Utvärdering Genom Uppföljning" och är en av landets största longitudinella studie inom utbildningsområdet landets största enkätstudie om skolan. Som ett led i den nationella utvärderingen av skolan bidrar vår studie med riksrepresentativ data som kan kopplas på andra databaser. Det innehåller riksrepresentativa stickprov av skolelever från elva årskullar, födda mellan 1948 och 2010. Det speciella med UGU är den longitudinella designen där individer från dessa årskullar följs genom utbildningssystemet. Designen gör det möjligt att både följa elever genom utbildningssystemet samt att jämföra kohorter från olika tider.

Tack för att du deltog!

UGUs första konferens har nu ägt rum! Den 27-28 november var två inspirerande dagar med föreläsningar, mingel och diskussioner kring hur forskning med storskaliga data kan bedrivas på bästa sätt.

Onsdagen inledes med ett varmt välkomnande från vår vetenskapliga ledare Alli Klapp, följd av Jan-Eric Gustafssons insiktsfulla tillbakablick på UGUs historia. Från Karolinska Institutet gästade Patrik Magnusson som belyste publiken om Svenska Tvillingsregistret och dess uppbyggnad, och Peter Allebeck som berättade om sin forskning med UGU-data och hur vår data bidragit till en bättre förståelse för kopplingen mellan kognitiv förmåga och suicid och schizofreni bland tonåringar. 

Erica Lindahl från Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering (IFAU) berättade om hur UGU-data kunnat lägga grunden för flera forskningsprojekt, där betydelsen av exempelvis åldersintegrerade klasser har undersökts. Från Stockholms universitet berättade Hugo Westerlund om infrastrukturen REWHARD med hela nio noder! Och Anne Boschini, som undersöker sambandet mellan kognitiv förmåga och faderskap bjöd in till en väldigt intressant föreläsning, som kännetecknade ett innovativt sätt att använda UGU-data på. 

Den första dagens sista talare, Mikael Hjerm, berättade om European Social Survey (ESS) och hur denna storskaliga databas har bidragit till ökade kunskaper om könsskillnader på arbetsmarknaden. På minglet efteråt skapades nya samarbeten och utbyten av idéer bland doktorander och forskare. 

Från Umeå universitet hade vi talarna Hanna Eklöf och Björn Högberg som inledde konferensens andra och sista dag med presentationer om elevers ökade stress och psykosomatiska besvär - ämnen som forskarna med hjälp av vår longitudinella data kunnat undersöka närmare. 

Hans Grönqvist från Linnéuniversitetet bekantade oss med ännu ett unikt användningsområde för UGU. Hans pågående studie undersöker medians skildring av utsatta områden och hur elever som bor där upplever sin vardag, som ett resultat. Thea Klapp, en doktorand på IPS, berättade om en av sina publicerade artiklar som undersökte relationen mellan högpresterande elevers självskattning och medelmåttiga matematikundervisningar (Big Fish Little Pond-effekten). Kajsa Yang Hansen, professor vid IPS, presenterade en artikel där effekten av intressenivåer för olika ämnen mättes bland resilienta elever. Innan vår paneldiskussion berättade Björn Halleröd från Göteborgs universitet om de utmaningar som storskaliga forskningsdatabaser står inför, och vår vetenskapliga ledare Alli Klapp sammanfattade dagarna och betonade vikten av denna milstolpe - en inspirerande konferens som markerat 63 år av Utvärdering Genom Uppföljning.  

Självskattning, skolreformer och isolering...

...har deras påverkan på skolrelaterad stress ökat? Denna studie jämför svar från elevenkäter insamlade under år 2003 och 2020. Eleverna gick i årskurs 9 då och är födda 1987 respektive 2004.

Den ökade skolrelaterade stressen bland unga är ett aktuellt ämne som forskare från olika discipliner har undersökt. Forskaren Björn Högberg från Umeå universitet undersöker bland annat elevers välmående i skolan.

I den här studien undersöker Högberg den ökade skolrelaterade stressen utifrån fyra hypoteser:

Vilken är relationen mellan följande faktorer och den ökade skolrelaterade stressen? Följande enkätfrågor har använts för att besvara forskningsfrågan;

Enkätfrågorna 

  1. "Prov" - "Hur ofta [har ni prov] i din klass?"
  2. "Ambition för vidareutbildning" - "Tänker du börja läsa på universitetet eller högskola?"
  3. "Akademiska svårigheter" - Tre varianter av delfrågan "...Har svårt att hinna med på lektionerna." i kombination med frågor rörande självskattning i svenska, engelska och matte.
  4. "Isolering" - Delfrågan "...Känner mig mobbad av andra elever."

Resultat

  1. "Prov" ​​​- Mängden timmar som spenderats på hemläxor var mindre i 2020 jämfört med 2003.
  2. "Ambition för vidareutbildning" - En större andel av eleverna ville fortsätta studera efter gymnasiet år 2020, jämfört med andelen elever år 2003.
  3. "Akademiska svårigheter" - Den självrapporterade läxsvårigheten har ökat sedan 2003, medan den akademiska självskattningen har varit stabil övertid.
  4. "Isolering" - Fler elever har känt sig exkluderade eller mobbade under år 2020, jämfört med 2003.

Högberg tar även i beaktande skolreformerna som genomfördes under första halvan av 2010-talet. Reformerna innefattade högre bedömningskrav, men även mindre personlig stöd, vilket drabbade elever i behov av det.

Reformerna kan till viss del förklara den ökade stressen bland eleverna i relation till mängden prov. Vad gäller ambitionen för vidareutbildning var andelen positivt inställda elever fler under våren 2020, jämfört med våren 2003. Detta kan bero på det ökade kravet på vidareutbildning på arbetsmarknaden. Denna utveckling kan även ha bidragit till ett dilemma, där både låg- och högpresterande elever upplever ökad stress knuten till deras prestationer i skolan.

Covid-19 pandemin har påverkat elevers upplevelse av den akademiska svårigheten och huruvida de känner sig isolerade. Medan skolreformerna kan förklara den ökade akademiska svårigheten mellan åren 2003 och 2020, kan pandemins restriktioner i kombination med reformerna ha minskat elevernas sociala interaktioner, och därav ökat deras isolering.

Välkommen Linnéa!

Vi växer! Linnea Quist är vår nya databassamordnare som kommer att hantera hemsidan, utlämningar till forskare och samordna arbetet med våra enkäter tillsammans med Nelika Karimi och Lucas Fischer Madsen. Välkommen Linnéa!

Foto: Marvin Meyer for UnSplash
Navigate to video: Trender och ojämlikheter i skolrelaterad stress
Video (0.15)
Trender och ojämlikheter i skolrelaterad stress

Undervisningspraktiker och elevers mentala hälsa

I den nypublicerade artikeln "Beyond academics: Links from teaching practices in Swedish schools to students’ achievements and mental health complaints", som är baserad på UGU-data, undersöker forskarna Cristian Bortes och Joanna Giota sambandet mellan olika undervisningspraktiker och elevers mentala hälsa och skolprestation. Nedan har ni en sammanfattning av denna intressanta studie!

I denna studie undersöks sambandet mellan olika undervisningspraktiker och elevers mentala hälsa och skolprestation. 4573 elever i årskurs 9 ingår i studien. Nästan alla (+95%) är födda 1998, varav 55% av svarande är flickor.             

Undervisningspraktikerna som undersöks:             

- Lärarcentrerade             

- Elevcentrerade             

- Elevdominerade

Skillnaden mellan elevcentrerade och elev- dominerade undervisningspraktiker är att den förstnämnda innebär ett samarbete mellan lärare och elev, medan den sistnämnda grundas på uppgifter som kräver elevernas självständiga arbete.                             

Grunden för studien är svar från en elevenkät som samlades in 2014. Frågorna och deras indelning följer nedan*:

Lärarcentrerade                         Elevcentrerade                         Elevdominerade

a) Läraren pratar själv större delen av lektionen

b) Lärare och elever diskuterar gemensamt

c) Arbetar i grupper

f) Får själva söka information

g) Har prov

i) Får vara med och planera undervisningen

j) Redovisar egna arbeten eller projekt

k) Planerar och arbetar med eget arbete

*Delfrågorna d) och e) ingick inte i studien.

 

Resultat

•    Lärarcentrerade undervisningspraktiker är positivt förknippade med skolprestationer men saknar tydliga kopplingar till mental hälsa.

•    Elevcentrerade undervisningspraktiker är positivt förknippade med både skolprestationer och mental hälsa.

•    Elevdominerade undervisningspraktiker, som kräver elevernas självständiga arbete, hade ingen koppling till skolprestation men en negativ koppling till mental hälsa.

•    Lärarcentrerad undervisning visar starkare samband med skolprestationer för elever från hem med lägre utbildningsresurser, medan elevdominerad undervisning är mer negativ för dessa elevers mentala hälsa.

Sammanfattningsvis visar studien att både lärar- och elevcentrerade undervisningspraktiker är gynnsamma för skolprestationen, men att elevdominerade arbetssätt kräver lärarstöd.

Vi ses på QRM konferensen!

Kom och experimentera med vår data! Joina oss på QRMs konferens där du får lära känna forskare och doktorander som arbetar med kvantitativa forskningsmetoder inom pedagogisk forskning. Den 10 juni anordnar vi en workshop i möjligheterna med longitudinella data i forskning.

UGU bidrar till EU-projekt

Studien Utvärdering Genom Uppföljning (UGU) är Sveriges bidrag av metadata i detta internationella projekt. Tillsammans med forskare från Ungern, Finland, Norge och Tyskland ska våra kollegor Monica Rosén och Victoria Rolfe skapa en ramverk för att studera longitudinella data. Syftet med ramverken är att kunna kartlägga ojämlikheter inom utbildning i de medverkande länderna.

UGU Konferensen 2024

Mellan den 27-28 november kan du som är intresserad av UGUs studier och andra storskaliga data besöka oss på vår allra första konferens! Vi bjuder in till presentationer keynote-speakers och panelsamtal, där frågor kring longitudinella studier lyfts ur olika perspektiv.

UGU-projekt beviljas medel från RJ

UGU kommer att bidra till ett unikt forskningsprojekt med ett stort programstöd från Riksbankens Jubileumsfond. Programmet kommer att kartlägga faktorer som bidrar till god inlärningsförmåga genom hela livet och undersöka sätt att förbättra inlärning i hög ålder.

Rapport för elever födda 2004 är live!

Vi har nu laddat upp vår egna rapport baserad på elevenkäten i årskurs 6 för elever födda 2004. Enkäten samlades in under våren 2017 och 9775 elever var med i urvalet.

I denna rapport har vi kategoriserat våra enkätfrågor. Teman som trivsel, motivation och självskattning återkommer även i denna rapport och belyser hur elever födda 2004 upplevde sin skolgång. Med våra indelningar hoppas vi kunna underlätta forskarnas analyser och användningen av vår data. 

Kontakta oss på ugu@ped.gu.se om du har några frågor kring rapporten, vår data eller våra insamlingar. 

Gymnasieenkäten åk 12 för födelsekohort 2004

Utvärdering Genom Uppföljning (UGU) kan nu presentera att kohort 2004 nu har uppdaterats med gymnasieenkäten. Den nya datan är tillgänglig i kohort 2004-datasetet och dess kodbok.

Gymnasieenkäten följer upp den kohort som består av elever födda 2004 och som tidigare fått frågor i motsvarande år 6an och 9an i grundskolan samt i första året i gymnasiet angående covid19-pandemin. Ca 1900 elever valde att svara på enkäten. Enkäten har besvarats av elevurvalet under våren 2023. Mer info om exempelvis hur datan ser ut och vilka frågor som ställts går att finna här och i vår kodbok för kohort 2004.

Webinarie: Hantering och insamling av UGU

Utvärdering Genom Uppföljning (UGU) har sedan 60-talet samlat in enkäter från elever i Sverige. Urvalet av elever sker i samarbete med SCB och från att de går i årskurs 6 till och med sista året i gymnasiet svarar eleverna i urvalet på frågor kring sin hälsa, sina intressen, arbetssätt i skolan och sin personliga utveckling i olika ämnen.

Liknande enkäter besvaras dessutom av lärare och vårdnadshavare och samtliga samlas in var tredje år. Vår senaste insamling var i fjol och innehåll data från elever födda 2010, deras vårdnadshavare och lärare. Data används sedan av forskare inom ekonomi, psykologi, pedagogik och samhälle för att undersöka utvecklingen inom svensk utbildning och marknad.

Vi kommer att hålla i en interaktiv och introducerande timme (kl.9-10) den 19 september på Zoom där ni som doktorander, forskare och master-studenter får veta mer om hur vi samlar in denna data.

För mer information om vilka frågor som ingår i våra enkäter kan ni läsa mer i våra kodböcker: https://www.gu.se/utvardering-genom-uppfoljning-ugu/kodbocker

För inspiration från tidigare studier som har använt UGU data kan ni besöka länken med våra publikationer: https://www.gu.se/utvardering-genom-uppfoljning/publikationer

Vänta inte med att kontakta nelika.karimi@gu.se för tillgång till länken. Språket är på engelska.

Internationella ungdomsdagen

I lördags firade FN den internationella ungdomsdagen, och inför den tog vi fram data och studier relaterade till ungdomars mående och åsikter om gymnasiet. Nedan ser du data från enkäter och Curt Hagquists senaste forskningsstudie om unga och Covid-19.

Tack lärare och rektorer!

Ni spelar en viktig roll för våra barn och unga. Vi i UGU-gruppen önskar er en underbar start på terminen! Hur uppskattade kände sig våra lärare och kollegor under läsåren 2010/2011 och 2016/17? Nedan ser du en illustrering av detta baserad på våra lärarenkäter. De svarade undervisade kohort 1998 och 2004 i årskurs 6.

Därför ska du ta del av vår enkätundersökning!

Utvärdering Genom Uppföljning grundar sig i att följa cirka 10 000 elever som väljs ut var sjätte år genom att fråga de hur de presterar i skolan, hur de upplever sina relationer med familjemedlemmar, lärare och klasskamrater, och så mycket mer. Samma individer får samma frågor efter tre år i skolan och det är denna longitudinella design som gör oss så unika!

Navigate to video: UGU för forskare
Video (2:30)
UGU för forskare

Mer information för dig som är med i urvalet finns under följande länk: 
Rektorer med klasser i urvalet  

Lärare med elever i urvalet

Föräldrar med barn i urvalet

Informationsklipp för elever

Tack för att du är med och bidrar till forskning om svensk skola! 

Den sista insamlingen för kohort 2004 genomförs

Under våren 2023 kommer UGU att genomföra den sista insamlingen för kohort 2004 som till stor del går sista året i gymnasiet. Även i den här insamlingen kommer de utvalda eleverna att svara på en Corona-enkät som syftar till att kartlägga elevernas upplevelse av distansstudier och oroligheter som påföljd av den globala pandemin.

Utöver kohort 2004 kommer även ett nytt urval av elever (födda 2010) att svara på enkäten. En majoritet av denna kohort befinner sig under våren 2023 i årskurs sex och de kommer att bli tilldelade enkäten för första gången. Även vårdnadshavare och lärare till de utvalda eleverna kommer att bli ombedda att svara på enkäten. Vi är väldigt tacksamma för svaren som vi får in och vi ser fram emot en ny insamling, med nya svar och nya upptäckter om svenska elevers skolgång och hälsa. 

Avslutad UGU undersökning

UGU har genomfört en undersökning via en webbenkät till kohort 10 där de flesta är födda 2004 men en del är födda 2003 eller 2005. Undersökningen gäller hur skolgången påverkats av coronapandemin. De flesta av deltagarna gick i nian i våras och i ettan på gymnasiet under hösten 2020. Var du deltagare i undersökningen finns det mer information i länken här nedan.

UGU:s egenskaper som projekt

I utbildningsforskning nöjer man sig oftast med att samla in information om elever och deras utbildning vid en enda tidpunkt, t ex årskurs 6 eller årskurs 9. Den longitudinella designen är särskilt användbar för den som undrar varför olika elever tar olika vägar genom utbildningssystemet eller om det spelar någon roll vilken väg man tar för hur det går senare i livet. UGU är unikt i ett internationellt perspektiv då få longitudinella studier följer så många individer under så lång tid.

För varje årskull insamlas administrativa data, enkätuppgifter och olika mått på elevernas studieförutsättningar och utbildningsresultat. Eftersom likartade uppgifter har samlats in i varje årskull, kan man jämföra elever som växt upp och gått i skolan under olika tidsperioder. Det är användbar information i diskussioner om hur skolreformer eller samhälleliga förändringar inverkar på elevers utbildningskarriärer. UGU möjliggör således både längdsnitts- som tvärsnittsundersökningar av stora och riksrepresentativa elevurval.