University of Gothenburg
Breadcrumb

Att bedöma språklig kompetens

Denna rapport handlar om bedömning av språklig kompetens, närmare bestämt om olika aspekter av de nationella material i engelska och moderna språk som tillhandahålls i den svenska skolan.

Resultatrapporter för de nationella proven

Vi medverkar i Skolverkets samlade rapporter om proven i Engelska i grundskolan och gymnasieskolan. Rapporter återfinns i Skolverkets publikationsdatabas

Aktuella resultatrapporter

Resultatrapportering av lärarenkäter från vt 2024 finns också under ovanstående länkar. 

Extern bedömning av kunskap

Rapport om proven i moderna språk 2019

Rapport om Delprov C på dator

Denna rapport återger en undersökning av hur stavnings- och grammatikkontroll påverkar skolelevers prestationer vid genomförandet av delprov C: Skriftlig produktion och interaktion (Focus: Writing) i de nationella proven i engelska.

Rapporten publiceras med anledning av att det från 29 juni 2018 är obligatoriskt att använda dator eller annan digital enhet när eleverna genomför delprov C i årskurs 9 (årskurs 10 i specialskolan), gymnasieskolan och kommunal vuxenutbildning på gymnasial nivå.

För prov i engelska gäller att funktionen för rättstavning och grammatikkontroll ska vara avstängd vid provtillfället.

Studie av bedömarsamstämmighet
i engelska åk 9

Tillbakablickar på de nationella proven

I de här rapporterna beskrivs bland annat hur de nationella proven i engelska har utvecklats fram till och med reformen 2011 och vilka förändringar och förbättringar som skett utifrån provens syften.

  • Börjesson, L. (2013) Rapporter om kursproven i Engelska B/Engelska 6, 2005 – 2012.
  • Börjesson, L. & Schönberg, H. (2013) Kursproven i Engelska A och Engelska B 2001– 2012.
  • Lindqvist, AK. Rapporter om kursproven för Engelska A och Engelska 5, 2010-2012.