- Home
- Ämnets dag
Ämnets dag
Ämnets dag är en fortbildningsdag för verksamma ämneslärare i grundskolans åk 7-9 och gymnasieskolan. Välkommen att ta del av efterfrågad ämnesfortbildning, träffa andra inom samma fält och få tillfälle att skapa kontaktytor till universitetet. 2024 äger Ämnets dag rum tisdagen 29 oktober i vecka 44. Se program nedan.
Institution: Konstnärliga fakulteten, HDK-Valand och Högskolan för scen och musik
Tid: 9-16 för den som är med hela dagen.
Lokal: Gemensam förmiddag på HDK-Valand, Kristinelundsgatan 6-8, Baulan (bibliotek/Aula)
Eftermiddagen olika lokaler på HDK-Valand, Kristinelundsgatan och Högskolan för scen och musik, Eklandagatan 86
Institutionskontakter: Maria Larsson och Ulf Dalnäs
Anmälan är stängd.
PROGRAM
Gemensam start
09:00-12:00
”Vi utvecklar professionen via ömsesidig samverkan”.
Ämnen: Bild, dans, musik, slöjd, teater
Vi utvecklar professionen via ömsesidig samverkan
Vi bjuder in bild-, dans-, musik-, slöjd-, och teaterlärare till en gemensam ämnets dag. Vi ser att det nya professionsprogrammet, övningsskolor och praktiknära forskning är tre ingångar i att stärka samarbetet mellan skolprofessionen och universiteten.
Hur vi tillsammans kan bygga kompetens inom våra områden. Hur vill lärare fortbilda sig, vilka former, vilka områden och hur kan vi stärka samarbetet mellan konstnärliga fakulteten och lärarna från de estetiska ämnena framöver?
9.00-10.00 introduktion och paneldiskussion (Professionsprogrammet; Övningsskolor; Praktiknära forskning)
Välkommen, Maria Larsson och Ulf Dalnäs enhetschefer för våra pedagogiska enheter
Panel bestående av.
Cecilia Ferm Almqvist, professor, Vetenskaplig ledare för CULF (praktiknära forskning och forskarutbildning), professor
Maria Jarl, Professor, medverkat i arbetsgruppen professionsprogrammet nationellt
Eva Niste, Vicedekan utbildning, Konstnärliga fakulteten
Carl Michael Karlsson, Doktorand i pedagogiskt arbete
Ulf Dalnäs modererar panelen
10.00-10.30 fika
10.30-11.30 diskussioner i tvärgrupper (antingen ämnesvis eller tvärgrupper)
11.30-12.00 gemensam diskussion om hur Ämnets dag blir starten på ett tätare samarbete framöver
Ämnesspecifik eftermiddag
13:15-16.00
Musik
Lena Ostendorf
Vilka är musiklärarutbildningens historiska rötter och vilken betydelse har de för dagens och framtidens musikundervisning?
Lena Ostendorf, PhD i estetiska uttrycksformer med inriktning mot utbildningsvetenskap, berättar om sin avhandling ”I otakt med tiden. En genealogi av svensk musiklärarutbildning” från 2023. Efter föredraget inbjuds till gemensam diskussion och spaning.
13:15-16.00
Teater
Carl Michael Karlsson
Ämnesplaner i teater – Frågestund med Skolverkets ämnesexpert i teater.
Ämnesplaner i teater – Frågestund med Skolverkets ämnesexpert i teater.
Under denna frågestund kommer du få veta mer om de kommande ämnesplanerna i teater. Efter en kort beskrivning av arbetet med ämnesplanerna får du som deltagare ställa frågor. Medverkande: Carl Michael Karlsson, till vardags är programansvarig för landets enda teaterlärarutbildning i Göteborg. Sedan 2021 anställd på Skolverket som ämnesexpert för att skriva de nya ämnesplanerna i teater inom GY25
13:15-16.00
Dansworkshop
Mike Gamble och Karin Rickardsson
Jazzdans med Karin Rickardsson – universitetsadjunkt och programansvarig
Karin Rickardsson är utbildad på Balettakademien i Göteborg, Dance New Amsterdam i New York samt på Göteborgs universitet. Karin har arbetat många år som professionell dansare på olika teatrar runt om i Sverige. Främst har Karin arbetat med koreografen Roine Söderlundh, bland annat i succémusikalen Singin' in the Rain på Oscarsteatern i Stockholm och på Malmö Opera. Hon har vidareutbildat sig som gymnasielärare i dans och arbetar idag både på Hulebäcksgymnasiet och danslärarutbildningen på Göteborgs universitet. På danslärarutbildningen är hon handledare av konstnärliga projekt och undervisar i didaktik, jazzdans och modern och nutida dans.
Hiphop med Mike Gamble
Dansare, koreograf och scenkonstnär Mike Gamble har en mångsidig dansbakgrund som omfattar västafrikansk dans, hip-hop, modern dans, jazz, house, breaking och capoeira. I USA var han medlem i Marshall Dance Company och har uppträtt med Gwendolyn Bye och Dance Del Bello. I Los Angeles har han arbetat som skådespelare, dansare och koreograf för musikvideor och reklamfilmer, med artister som Leela James, Chris Cornell, Panic! At The Disco och India Arie, samt företag som Target, Nike, Apple/iPod och Reebok.
År 2009 flyttade Mike till Göteborg, där han fortsatt sin karriär som koreograf och scenkonstnär. Han har arbetat med uppsättningar som Hairspray på Tivoli i Köpenhamn, La Cage Aux Folles och Cabaret på GöteborgsOperan, Kinky Bootspå Malmö Opera, och spelat i den historiska världspremiären av Den Omättliga Vägen på Stora Scenen vid Kungliga Dramatiska Teatern. Nyligen har han även varit rörelseinstruktör för operan The Fairy Queen på Drottningholms Slottsteater.
13:15-15.00
Bild och Slöjd
Rundvandring
Rundvandring i våra miljöer på HDK-Valand samt frivilliga besök på Röhsska, konstmuseet och konsthallen – vårt utökade campusområde där bild- och slöjdlärare utbildas!
Institution: Institutionen för biologi & miljövetenskap
Tid: 13:00-16:15
Lokal: Lokal Arvid Carlsson, Academicum, Medicinaregatan 3, Göteborg
Institutionskontakt: Ola Nordqvist
Anmälan är stängd.
PROGRAM
13:00
Välkommen
Ola Nordqvist, pedagogisk utvecklare & ämneslärarutbildare
Presentation av eftermiddagens program
13:15
Klimatförändringar och främmande arter
Leon Green, forskare (ekologi och evolution hos främmande arter)
Forskningen om klimatförändringarnas roll för främmande och invasiva arter i havet presenteras, med exempel från vår närmiljö.
Läs om Leon: https://www.gu.se/om-universitetet/hitta-person/leongreen
14:00
Genetisk variation hos kulturväxter
Mats Andersson, docent i botanisk cell- och molekylärbiologi
Forskningen kring genetisk variation i kulturväxter och de relativt nya framstegen inom sekvensering och liknande tekniker, samt vad dessa kan innebära, presenteras tillsammans med några exempel.
Läs om Mats: https://www.gu.se/om-universitetet/hitta-person/matsandersson
14:45 FIKAPAUS
Under fikapausen kommer representanter från SamBio-projektet att finnas tillgängliga för att diskutera deras arbete med biologisk mångfald och hur de kan stödja pedagogisk verksamhet. SamBio drivs av Göteborgs centrum för globala biodiversitetsstudier (GGBC).
Läs om SamBio: www.gu.se/sambio
15:15
Öka kunskap & engagemang kring biologisk mångfald
Helen Ekvall, doktorand på GU & pedagog i Botaniska trädgården
Presenterar sin forskning om hur kunskap och engagemang kring biologisk mångfald kan ökas hos elever, allmänhet och beslutsfattare. Forskningen baseras på projekten 'Så vilda!' och det nyligen påbörjade 'Projekt EXPBIO'.
Läs om Så vilda!: https://www.botaniska.se/barn-skola/sa-vilda/
Läs om Projekt EXPBIO: https://www.botaniska.se/barn-skola/projekt-expbio/
16:00
Avslutning
Ola Nordqvist, pedagogisk utvecklare & ämneslärarutbildare
Sammanfattning av eftermiddagen.
Institution: Institutionen för språk och litteraturer
Tid: 9-12
Lokal: J330
Platser: 120
Institutionskontakt: Mårten Ramnäs
Anmälan är stängd.
PROGRAM
09:00-09:05 (J330)
Mårten Ramnäs hälsar alla välkomna.
09:05-09:50 (J330)
Zlatan Filipovic
Almost everything you always wanted to know about Cli-FI but were afraid to ask…
The lecture will focus on the study of contemporary climate change fiction and its ability to manifest the impact of climate emergency and the environmental challenges we face. One of the questions the lecture will try to address is whether this new genre that has been picking up steam for quite some time now can provide new ways for thinking about climate change and about global responsibility.
10:05-10:55 Parallella sessioner (J330, J411, J412, J415)
Engelska (J330)
10:05-10:30
Timothy Roberts
Second Language Identities
In this presentation, I consider how identity interacts with language. I discuss questions such as how the relationship between learner and target language can affect the desire to learn and use the target language, why it might be the case that we feel like we adopt a different personality when using a second language, and what it actually means to be a speaker of a language within a specific cultural context. I end the presentation by reflecting on the pedagogical possibilities for engaging with identity in the classroom in ways which may promote target language use and minimise language anxiety.
10:30-10:55
Anna-Lena Fredriksson
Giving feedback to students – is there a best practice?
Echoing Dana Ferris’s (2014) questions on giving feedback on student writing, this talk will address questions such as “What do I (i.e. the teacher) look for?”, “How do I provide feedback in ways that are motivating, specific, encouraging, and clear?”, and “How do I ensure that students attend to and effectively learn from the feedback that I provide or facilitate?”. Digital tools allow teachers to work with feedback in multiple ways, but perhaps teachers prefer non-digital modes. In discussing the questions above, I will report on current research on feedback, including automatic feedback software, and I am also curious to know what methods you – the audience – use for providing feedback.
Franska (J411)
10:05-10:55
Ugo Ruiz
L’actualité politique en France
La dissolution de l’Assemblé nationale en juin 2024 témoigne d’une grande instabilité politique en France. Celle-ci a en outre été marquée par le score très haut du parti nationaliste, le Rassemblement national, qui s’est trouvé aux portes du pouvoir. La France est-elle encore gouvernable ? Comment en est-on arrivés là ? À quoi s’attendre dans les mois qui viennent et dans un futur proche ?
Spanska (J412)
10:05-10 :55
Andrea Castro
Magda Portal, una poeta feminista de hace 100 años
La poeta peruana Magda Portal (1900-1989) fue contemporánea de Karin Boye, y, sin saberlo ni saber nada la una de la otra, compartieron luchas. ¿Cómo era ser mujer y poeta en el Perú de hace 100 años? En esta presentación les hablaré sobre Magda Portal en un contexto latinoamericano de las décadas de 1920 y 1930, sobre su compromiso con el medio ambiente y con los trabajadores. También haremos un ejercicio didáctico para trabajar con poesía.
Tyska (J415)
10:05-10:55
Martin Hansen
Entwicklung und Perspektiven des Deutschen in Brasilien am Beispiel der niederdeutschen Minderheitensprache Pomerano
Im 19. Jahrhundert war Brasilien nach den USA das häufigste Auswanderungsziel deutscher Siedler. Während deutschsprachige Gemeinschaften in Nordamerika rar geworden sind, sind das brasilianische Hunsrückisch und das Pomerano bis heute lebendige Alltagssprachen einer Vielzahl regionaler deutscher Sprachgemeinschaften in Brasilien. Der Vortragsschwerpunkt wird auf die facettenreiche kulturelle und sprachliche Vitalität der Pomeranos gelegt und veranschaulicht, wie eine solche Perspektive auf das Deutsche im Ausland den schulischen Sprachunterricht thematisch und praktisch bereichern kann.
11:10-12:00 (J330)
Joe Trotta och Monika Mondor
Lingua Ex Machina: Students, Teachers and AI in the Imitation Game
With AI tools like ChatGPT now widely available, educators are increasingly curious about their impact on writing and the cognitive skills it involves. In a recent research project, we compared essays generated by AI with those written by advanced English learners. Our aim was to identify discernable differences between the two and to understand where AI excels and where human writers outperform it. In this presentation, we explore questions such as, “What linguistic ‘fingerprints’ reveal whether a piece of writing was created by AI or by a student?” and “How can insights from AI-generated texts help us enhance our students’ writing skills?” By addressing these questions, we aim to contribute to the ongoing conversation about the role of AI in education.
Institution: Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori
Tid: 10.15-15:30 (sedan är det frivilligt till 17:00)
Lokal: C364 på Humanisten (efter lunch J233)
Institutionskontakt: Peter Johnsen
Anmälan är stängd.
PROGRAM
10.15
Välkommen
Martin Kaså och Peter Johnsen hälsar välkomna och presenterar dagens program.
10:30-11:30
Om rättviseteorier och att undervisa om distributiv rättvisa
Alexander Andersson
Mer om Alexander här: https://www.gu.se/om-universitetet/hitta-person/alexanderandersson
11:30-13:00
Lunch
Vi tar en lite längre lunch så vi hinner prata lite med varandra.
13:00-14:00
Ansvar, förtjänst och fri vilja – i teori och praktik
Alva Stråge
Mer om Alva här: https://www.gu.se/om-universitetet/hitta-person/alvastrage
14:00 - 15:00
Att bedöma filosofisk kvalitet i gymnasieskolan - en workshop
Marco Tiozzo
Mer om Marco här: https://www.gu.se/om-universitetet/hitta-person/marcotiozzo
15:00 - 15:30 FIKAPAUS och utvärdering
15:30 - 17:00
Nätverksmöte för filosofilärare i Göteborgsregionen.
Institution: Fysik
Ämne: Fysik (tekniklärare är välkomna, men programmet vänder sig i första hand till fysiklärare)
Tid: 13:00 – 16:15
Lokal: Kl 13:00-14:45 i Gustaf Dalénsalen, Chalmers Tvärgata 5, Campus Chalmers Johanneberg (https://maps.chalmers.se/#94e0c95e-6b84-4069-a944-b5e477b4a9e9). Workshoppar från kl 15 i Fysikhuset.
Institutionskontakt: Carlo Ruberto
Anmälan är stängd.
PROGRAM
13:00
Välkommen
Carlo Ruberto
Information om några skolrelaterade aktiviteter på Göteborgs universitet och kort presentation av eftermiddagens program.
13:10-13:50
Faller anti-väte uppåt eller nedåt?
Dag Hanstorp och Ricardo Méndez Fragoso
Antiväte består av en antiproton, p-, och en positron, e+. Forskare vid CERN lyckades 2023 mäta tyngdaccelerationen för antiväte, och därigenom avgöra om antimateria faller nedåt eller uppåt. Detta experiment tog 30 år att utveckla och krävde många mycket avancerade tekniska lösningar. Samtidigt är teorin bakom antiväte inte speciellt komplicerad och går att använda för att skapa räkneuppgifter som kan lösas med hjälp av gymnasiekunskaper i fysik. Jag kommer i detta föredrag att diskutera vad antimateria är, hur det kan framställas, olika metoder för att studera det och hur det användas i undervisning i fysik.
14:00-14:45
Praktiknära forskning, professionsprogrammet och övningsskolor. Att undervisa med ökad kvalitet, går det?
Jonas Enger och Carlo Ruberto
Vi ger exempel på praktiknära forskning kopplat till laborativa moment i fysikundervisningen på gymnasiet och diskuterar vägar framåt för fördjupad samverkan mellan skolor och universitet.
14:50-16:15
Eftermiddagsfika serveras + workshop
Du kan delta i en av följande fyra workshoppar. Ange i din anmälan vilka av dem du är intresserad av att delta i, rangordnade efter intresse. Antalet deltagare på varje workshop kommer att vara begränsat, så vi kommer att fördela er på dem utifrån era val och meddela dig efter sista anmälningsdatum vilken av dem du kan delta i.
1. Fun physics with a cellphone and some household toys
Remigio Cabrera Trujillo
The use of smartphones in everyday life has become so routinary that we do not pay attention to how they work and to all the sensors they contain. In this activity we will learn to use smartphones as scientific devices and perform some simple experiments, for instance, determination of g (gravity constant). This workshop will be in English. Bring a smartphone on which you have installed the two applications ”Phyphox” and ”Physics Toolbox Sensor Suite”.
2. Laborationer från finalen i Wallenbergs fysikpris
Oskar Vallhagen och Fredrik Olsson
Fysikolympiaderna och uttagningstävlingarna till dessa ger fysikintresserade gymnasieelever spännande utmaningar och möjligheter att träffa likasinnade. Men tävlingarna innebär också att nya experiment, som sedan kan användas som laborationer i den ordinarie undervisningen, tas fram. Under den här workshopen får du möjlighet att pröva någon av de experimentella uppgifter som använts under de senaste åren: undersöka kapillärkrafterna i en disktrasa, bestämma ett värde på Plancks konstant eller, med hjälp av fettfläcksfotometri, kontrollera om ljusstyrkan hos ett stearinljus verkligen når upp till en candela.
3. Tävlingsexperiment från den europeiska fysikolympiaden
Julia Järlebark och Anne-Sofie Mårtensson
Sommaren 2026 kommer Göteborgs fysikinstitutioner vara värdar för den europeiska fysikolympiaden, EuPhO. Denna olympiad utmärker sig för att ha tävlingsuppgifter som designas för att så mycket som möjligt efterlikna forskningssituationer, och stor vikt läggs vid att stimulera till problemlösning och kreativt tänkande. Exempel på utrustning som använts under de senaste åren finns nu på plats i Göteborg och under denna workshop ges du möjlighet att testa några av experimenten, bland annat en optisk ”svart låda”.
4. Akustisk levitation för gymnasieundervisning
Andreas Johansson
Stående vågor, resonans, ljud och vågegenskaper ingår i gymnasiekursen Fysik 2. Akustisk levitation är en teknik för att sväva partiklar och vätskor genom att nyttja dessa fenomen för att skapa tryckvariationer i luften. Tekniken erbjuder ett kontaminationsfritt sätt att hålla och manipulera partiklar i luften, vilket nyttjas inom en rad forskningsfält såsom kemisk analys, medicinsk tillverkning och spektroskopi, men även för att undersöka olika vätskedroppars egenskaper. Under denna workshop får du dels lite fördjupning i hur tekniken fungerar, dels möjlighet att testa att experimentera med en enkel akustisk fälla designad att användas som laborationsutrustning i Fysik 2. Du får möjlighet att undersöka det akustiska fältet och hur det påverkar små frigolitbitar, samt hur uppställningen på olika sätt kan användas till att mäta ljudets hastighet under en gymnasielaboration. Vid intresse kan du och din klass få möjlighet att delta i en studie, som innebär att ni lånar utrustningen och får genomföra en laboration på skolan i syfte att utveckla experiment, labbhandledning och lärarhandledning.
Institution: Företagsekonomiska institutionen
Tid: 13-16
Lokal: SEB, Handelshögskolan
Institutionskontakt: Kristina Jonäll
Anmälan är stängd.
PROGRAM
Välkommen till ämnets dag Handelshögskolan, Ekonomiämnet och digitalisering med fokus på AI.
13.00 Introduktion
Oskar Broberg Docent docent i ekonomisk historia och Vicedekan med särskilt ansvar för Utbildning hälsar välkommen och presenterar Handelshögskolans verksamhet och vad som händer just nu.
13.15 Synen på AI i högre utbildning
Viktor Elliot, Föreståndare Bitlab, ger en översikt över olika förhållningssätt till AI och hur detta hanteras av företrädare för högre utbildning. Syftet är att skapa underlag för dialog kring detta komplexa och mångfacetterade ämne.
Marie Paananen, Föreståndare Bitlab, sammanfattar de viktigaste resultaten från den pågående kartläggning som hon leder med fokus på betydelsen av AI för framtida kompetensförsörjning.
14.00 Gruppdiskussion 1: ”Vad ska studenterna kunna?”
14.30 Fika
15.00 – 15.20 AI och undervisning i juridik
Anna Holmberg Borkmann diskuterar hur AI letar sig in i den juridiska utbildningen och vilka utmaningar och möjligheter som detta innebär för lärare och studenter.
15.20 – 15.30 Gruppdiskussion 2 ”AI i utbildning”
15.50 – 16.00 Utvärdering och avslut
Institution: Institutionen för Geovetenskaper
Tid: 9.00-15.40
Lokal: Natrium, adress Medicinaregatan 7B, sal ”2125 Marelden”
Institutionskontakt: Sven Olsson, 0722-483202
Anmälan är stängd.
PROGRAM
09.00-9.30
Ämnesdidaktiker och VFU-kurslärare Sven Olsson hälsar välkommen och introducerar dagen.
9.30-10.15
Axel Sjöqvist, forskare vid Institutionen för Geovetenskaper, föreläser på temat: ”Stenletare: vardagshjältar som räddar världen”. Alla småbarn är intresserade av stenar—däremot är tonåringar sällan det. Vad hände? Universitetssalarna ekar tomma medan mineralsektorn världen över skriker efter kompetent personal. För att ställa om samhället från ett fossilberoende till elektrifiering, behöver vi gräva upp otroliga mängder mineraliska råvaror för att framställa ny teknik. Just nu hittar vi inte de nya mineraltillgångarna i den takten som krävs för att vi ska kunna klara omställningen. Framtiden behöver fler geovetare.
10.15-10.45
Geo-institutionen bjuder på kaffe/te och fika.
10.45-12.00
Axel Sjöqvist fortsätter sin föreläsning
12.00-13.00
Lunch på egen hand. Restaurang finns i huset. Mikrovågsugnar finns för de som vill ha med sig mat.
13.00-15.30
Ellen Lagrell är forskare i kulturgeografi. Hon föreläser på temat ”Den hållbara rörlighetens vardagliga villkor”. Med hjälp av begrepp från tidsgeografin och forskning om hushåll utan bil, diskuterar vi rörlighetens roll i vardagslivet och förutsättningar för minskat bilanvändande.
Vi tar en fika i mitten av Ellens föreläsning.
15.30-15.40
UTVÄRDERING
Utvärdering av dagen. Vi vill att man deltar hela dagen.
Institution: Institutionen för kost-och idrottsvetenskap (IKI)
Tid: 9-12
Lokal: C122 MH-salen IKI (pedagogen hus C)
Platser: 40
Institutionskontakt: Jenny Rendahl
Anmälan är stängd.
PROGRAM
9.00-9.15
Välkomna på Ämnets dag i Hem- och konsumentkunskap
9.15-10.15
“Jag vill inte ha”. Selektivt ätande och sensorisk känslighet.
Sara Mcgarvie adjunkt och Mia Prim lektor
Mia Prim och Sara McGarvie föreläser om sensorisk känslighet och selektivt ätande barn i skolan. Vad innebär selektivt ätande och vilka utmaningar och hinder kan uppstå? Föreläsningen avslutas med ett samtal om hur det kan påverka undervisningen i hem- och konsumentkunskap.
10.15-10.45
Fika
10.45- 11.30
Perspektiv på matundervisning
Louise Hård, doktorand
Louise Hård kommer att presentera sitt avhandlingsarbete som behandlar co-designad ämnesintegrerad matundervisning på lågstadiet. I en studie där matundervisning planerats i samarbete mellan lärare och forskare har teman som frukt, grönsaker och matsvinn integrerats i olika ämnen. Mat visade sig vara ett pedagogiskt verktyg på både kända och överraskande sätt, bland annat genom att konkretisera matematiska begrepp, påvisa detaljer i bildämnet och bidra till elevers språkutveckling.
11.30-12.00
Avslutning
Fortbildningsmöjligheter inom HKK på GU
Information från Svenska Kommittén för Hushållsvetenskap (SKHV)
Utvärdering
Institution: Institution för historiska studier
Tid: 9–12 (fullbokat) och 13-16 (finns platser)
Lokal: C314 (”Gästmatsalen”, Humanisten)
Ämne: GY25 och läromedel i historia – utveckling och framtid
Institutionskontakt: Erik Hallberg
Anmälan är stängd.
PROGRAM
09.00
Välkommen
Ina Nyfeldt från Historielärarnas förening och Erik Hallberg, lektor i historia och programkoordinator för ämneslärarutbildningen i historia, hälsar välkommen.
09.15
Nationella minoriteter i historieframställningen
Pia Lundqvist
10.00
Vad innebär GY25 för läromedel i historia?
Lars Nyström, viceprefekt vid institutionen för historiska studier och läromedelsförfattare
11.00
Fikapaus
11.15
Gemensam diskussion och frågestund
Institution: Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
Ämne: Idrott, hälsa och hållbarhet: en studie om att konceptualisera och främja ”hållbar hälsa” i och genom idrott och hälsa
Tid: 9.15-12.00
Lokal: A-D hall (Teorisal samt idrottshall), CHP, Skånegatan 14
Platser: 30
Institutionskontakt: Petter Wiklander
Anmälan är stängd.
PROGRAM
Föreläsare: Petter Wiklander, doktorand och adjunkt Idrott och hälsa
Beskrivning:
Utbildning betonas som en viktig drivkraft för att förverkliga Agenda 2030 och de 17 globala målen för hållbar utveckling. I centrum för de globala målen står hälsa och välbefinnande, som ”en förutsättning, ett resultat och en indikator på framsteg” (WHO, 2017). Ämnet idrott och hälsa (IDH) framhålls som en katalysator för en mer hållbar utbildning samtidigt som man främjar elevernas holistiska hälsa och välbefinnande.
Utgångspunkten för denna workshop är att diskutera och utforska hur hållbarhets-orienterad undervisning och lärande kan erbjuda en ny utgångspunkt och en omorientering av IDH.
Frågeställningar:
- Hur kan hållbarhet förstås, inramas och integreras i idrott och hälsa?
- Hur kan idrottsämnet främja utvecklingen av kunskaper, förmågor och värderingar dagens elever för att växa och frodas och forma deras framtid?
Nyckelord: Idrott och hälsa, hållbarhet, hälsa, undervisning, aktionsforskning
Institution: Kemi och molekylärbiologi
Tid: 9-12
Lokal: Arvid Carlsson, Academicum, Medicinaregatan 3, Göteborg
Institutionskontakt: Örjan Hansson
Notera att på eftermiddagen är det Ämnets dag i Biologi och naturkunskap i samma lokal.
Anmälan är stängd.
PROGRAM
09:00
Välkommen
Örjan Hansson, docent, studierektor för lärarutbildning vid KMB
(Institutionen för kemi och molekylärbiologi)
09:05
Presentation av årets Nobelpris i kemi
Gergely Katona, professor i biokemi vid KMB, berättar om varför proteiners tre-dimensionella struktur är så viktig för att de ska fungera. Han ska även förklara Nobelpristagarnas revolutionerande upptäckt om hur AI kan användas för att förutspå proteiners veckning till en tre-dimensionella struktur.
10:00 FIKAPAUS
10:30
Kemididaktisk forskning
Karina Adbo, docent och universitetslektor i kemididaktik vid KMB
11:30-11:55
Diskussion om samverkansformer och övningsskolor
Örjan Hansson, Karina Adbo och Henrik Sundén (professor i organisk kemi vid KMB)
Institution: Matematiska vetenskaper
Tid: 9-12
Lokal: Sal KE, Chalmers campus Johanneberg, Kemigården 4, en trappa upp.
https://maps.chalmers.se/#ab96f5f7-5587-4828-8db0-2ee0b3a0e74a
Institutionskontakt: Laura Fainsilber
Anmälan är stängd.
PROGRAM
09.00
Välkommen!
Information om samverkan i matematik
09.15
Kan elever jobba själva med digitala resurser?
Laura Fainsilber
Vad forskningen säger om elevers arbete med matematiska resurser på nätet, utanför den formella undervisningen och om lärarens roll i sammanhanget. Vad finns det för olika typer av resurser, hur används de och vad mer behövs? Presentation av pågående utveckling av material på Akelius Math Learning Lab vid Chalmers och GU.
10.00 Fikapaus
10.15
Rubrik
Diskussion i små grupper
Erfarenhet av och perspektiv på elevers självständiga användning av digitala resurser för lärande i matematik.
11.00
Mathematical tools to understand biology
Eszter Lakatos
I am a mathematical biologist passionate about applying quantitative techniques to understand the biological principles governing disease in order to improve clinical decision making. I develop stochastic mathematical models with bioinformatic techniques for next-generation sequencing datasets. My research focuses on how cancers evolve to resist immune surveillance and anti-cancer treatment.
Institution: Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion
Tid: 9-12
Lokal: J236 (Humanisten, nya delen bottenvåningen)
Anmälan: läggs upp inom kort
Institutionskontakt: Wilhelm Kardemark
Anmälan är stängd.
PROGRAM
Alla helgons dag och Halloween: tradition och innovation.
Årets ämnets dag fokuserar firandet av alla helgons dag och halloween och är ett samarbete mellan LIR och Institutet för språk och folkminne (ISOF).
9:00 Hej och välkomna!
9:05 Allhelgonadagen, alla själars dag och alla helgons dag: vad handlar de olika dagarna om och vem firar dem? Wilhelm Kardemark och Magdalena Nordin (Religionsvetenskap, GU)
9:50 Paus och fika
10:10 Vad gör folk på alla helgons dag? Wilhelm Kardemark och Magdalena Nordin (Religionsvetenskap, GU)
10:55 Paus
11:05 Halloweenhäxor och påskkäringar – utklädningstraditioner i förändring. Fredrik Skott och Susanne Nylund (ISOF)
11:50 Utvärdering
Institution: Programinstitutionen för Ämneslärarprogrammet
Tid: 9.00 -12.00
Lokal: Linnésalen, Seminariegatan 1B
Institutionskontakt: Kristina Lindahl
Anmälan är stängd.
PROGRAM
9:00
Välkommen
Anna Brodin
Presentation av förmiddagens program
9.10
Idrott och politik – en farlig förbindelse?
Professor Ulf Bjereld, Statsvetenskapliga institutionen
Idrott och politik ska hållas isär", hör man ibland. Men så enkelt är det inte. Historien ger många exempel på hur idrott använts för politiska syften, men också på hur idrott får konsekvenser för politiken. Hur ska vi egentligen förhålla oss till relationen mellan idrott och politik?
10.15 FIKAPAUS
10.45
Politiska åsikter i Sverige över tid
SOM-institutet har sedan 1986 mätt politiska åsikter i Sverige över en rad olika områden. I denna föreläsning visas på hur åsikterna har förändrats över tid, vad som förklarar förändringar och hur man på ett kritiskt sätt kan och bör förhålla sig till opinionsundersökningar och förändring av opinion.
Marcus Weissenbilder, Undersökningsledare SOM-institutet
Institution: Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion
Tid: 13.00 - 15.45
Lokal: J222, Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion, Humanisten, Renströmsgatan 6 Göteborg.
Institutionskontakt: Zanda Nyström
Anmälan är stängd.
PROGRAM
13.00 Välkommen Zanda Nyström, studierektor för Ämneslärarprogrammet i svenska hälsar välkommen.
13.15 Så kan svenska ordböcker användas i undervisning
Louise Holmer
Svenska ordböcker – finns sådana fortfarande? Och hur skulle de kunna användas mer aktivt i undervisningen? Med utgångspunkt i dessa frågor visas och diskuteras i föredraget hur allmänt tillgängliga ordboksresurser är uppbyggda och hur de kan användas aktivt i undervisningen.
Louise Holmer är forskare och lektor i svenska språket vid Göteborgs universitet. Hon är inriktad på praktiskt arbete med ordböcker sedan 2005 och har forskat om bl.a. ordbildning och ordböcker under många år. I övrigt undervisar hon i t.ex. retorik, grammatik och lexikografi. Hon är medlem i redaktionen för Svenska Akademiens ordlista och Svensk ordbok utgiven av Svenska Akademien, två moderna ordböcker som båda utarbetas vid GU.
14.15-14.45 FIKAPAUS
14.45-15.45 HBTQI-litteratur från runstenar till modern poesi
Jenny Bergenmar
Hur har samkönade begär och praktiker omskrivits i Sverige? Hur skrevs könsöverskridande fram på medeltiden? Hur många ungdomsböcker med hbtqi-karaktärer har getts ut de senaste åren? I projektet Queerlit har bibliotekarier och litteraturvetare samlat HBTQI-litteratur som getts ut i Sverige. Databasen Queerlit ger en unik möjlighet att fördjupa sig i litteratur som skildrar samkönat begär och överskridanden av binära könsnormer. I skrivande stund innehåller databasen över 2000 titlar och den fylls ständigt på med nya.
Jenny Bergenmar är professor i litteraturvetenskap vid Göteborgs universitet.
Institution: Institutionen för svenska. Flerspråkighet och språkteknologi
Tid: 9-12
Lokal: J222
Institutionskontakt: Marie Rydenvald
Anmälan är stängd.
PROGRAM
9.00 Välkommen
Marie Rydenvald, studierektor för Ämneslärarprogrammet i svenska som andraspråk hälsar välkommen.
9.15-10.15
”I det här sammanhanget tycker jag att hennes amhariska är okej": språkval i familjen och föräldrars uppfattning om sina barns språkanvändning
Abraham Yeshalem
Hur använder, hanterar och förhandlar flerspråkiga migrantfamiljer språk i hemmet, särskilt i sammanhang där föräldrar och barn har olika språkpreferenser? I det här föredraget, baserat på ett pågående avhandlingsprojekt om flerspråkighet hos migrantfamiljer med etiopisk bakgrund, kommer jag att redogöra för några av de underliggande frågor som påverkar faktiska språkval och praxis i vardagliga interaktionella möten mellan familjemedlemmar. I presentationen diskuteras också vad som ligger till grund för föräldrarnas åsikter och uppfattningar om dels sina barns kunskaper i amhariska, dels användningen av amhariska och svenska i hemmet.
Abraham Yeshalem är doktorand i flerspråkighet vid Institutionen för svenska, flerspråkighet och språkteknologi, Göteborgs universitet, och skriver sin avhandling inom ämnet Family Language Policy (FLP). Abraham Yeshalem intresserar sig främst för flerspråkigheten hos svensk-etiopiska familjer.
10.15-10.45 FIKAPAUS
10.45-11.45
Språk, makt och politik i ungas skolvardag
Henning Årman
Får man använda förortsslang som ett skämt om man inte kommer från förorten? Det är en av de svåra frågor om språk och identitet som eleverna i Henning Årmans avhandlingsstudie diskuterar. Utifrån avhandlingen Political corrections - language activism and regimentation among high school youth presenterar Henning Årman sin forskning om elevers egen språkaktivism och deras debatter om ”politiskt korrekt” språkbruk. Därutöver presenterar Henning även pågående forskning från ett större forskningsprojekt om ungas upplevelser antisemitism. Den röda tråden i den forskning som presenteras är ett fokus på ungas egna erfarenheter och diskussioner om språk, makt och politik i deras vardag.
Henning Årman är postdoktor i Barn- och ungdomsvetenskap och har en bakgrund som lärare i svenska och historia. I sin forskning kombinerar han barn- och ungdomsvetenskapliga perspektiv med teorier och metoder hämtade ur språkvetenskap och semiotik.